Dráguló húsvéti csokoládé: idén is mélyebben a zsebünkbe kell nyúlni
A Magyar Édességgyártók Szövetségének főtitkára, Intődy Gábor megerősítette, hogy 2025-ben tovább drágul a húsvéti csokoládé, mivel az alapanyagok és a szállítási költségek növekedése nem hagy más lehetőséget a gyártóknak és kereskedőknek. Bár a magyar vásárlók továbbra sem mondanak le a húsvéti édességekről, az árérzékenység egyre inkább meghatározza a fogyasztói döntéseket – írja a Pénzcentrum.
Miért kerül többe a csokoládé?
A csokoládé árát számos tényező befolyásolja, amelyek az elmúlt évben jelentősen emelkedtek:
- Kakaóár-emelkedés: A világpiacon a kakaó ára 2024-ben rekordmagasságba szökött a gyenge termés és a kereslet növekedése miatt.
- Cukor és egyéb alapanyagok: A cukor ára is folyamatosan nőtt, ami tovább drágítja az édességek előállítását.
- Szállítási és energiaárak: A logisztikai költségek és az energiaárak jelentős növekedése a teljes élelmiszeriparra kihat.
- Munkabérek és adók: A kakaószüretelő munkások jogai erősödtek, fizetésük emelkedett, miközben a gyártóknak is egyre magasabb közműdíjakat és adókat kell fizetniük.
Mennyivel kell többet fizetni?
A Pénzcentrum elemzése szerint a kakaópor ára februárban 13,8 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban, ami jól mutatja az édességek árának általános növekedését. Bár a kormány nyomást gyakorol a kereskedőkre az áremelések visszafogására, a gyártók szerint az árak további emelése elkerülhetetlen.
Vásárlói reakciók: kevesebb, de továbbra is minőségi csokoládé?
A magyar fogyasztók továbbra sem mondanak le teljesen a húsvéti csokoládéról, de egyre többen keresik az ár-érték arányban legjobb megoldásokat:
- A húsvéti időszakban az édességeladások jellemzően 15-20 százalékkal emelkednek az év többi hónapjához képest.
- Az árérzékenység miatt egyre többen választanak saját márkás csokoládékat, amelyek olcsóbbak, de minőségben versenyképesek a prémium termékekkel.
- A fogyasztók valószínűleg kevesebb csokoládét vásárolnak fejenként, de a húsvéti hagyományok továbbra is fontos szerepet játszanak a döntéseikben.
A gazdasági helyzet és az inflációs folyamatok miatt a csokoládéárak további növekedése várható, de a magyar piac alkalmazkodóképessége és a fogyasztói szokások átalakulása hosszú távon is meghatározó lesz. Az édességipar szereplői szerint a húsvéti időszak továbbra is kiemelt jelentőségű marad az édesipari termékek eladásában, azonban a vásárlók egyre tudatosabb döntéseket hoznak majd arról, hogy milyen termékeket választanak.
Kapcsolódó cikkeink
400 millió euróból épít csokigyárat a Fazer Finnországban
A finn Fazer csoport bejelentette, hogy mégis megvalósítja új csokoládégyárának…
Tovább olvasom >Drágul a csokoládé, mégis veszik: fényes árbevétel, olvadó profit a Lindtnél
A Lindt & Sprüngli svájci csokoládégyártó idén ismét bebizonyította, hogy…
Tovább olvasom >Világnapján ünnepeljük a csokoládét!
Nehéz, sőt, már-már fájó elképzelni egy olyan világot, amelyben nincsenek…
Tovább olvasom >További cikkeink
45 millió fontos beruházást indít a Müller brit tejüzemében
A német Theo Müller csoporthoz tartozó Müller 45 millió fontot…
Tovább olvasom >NewPrinces Group veszi meg a Carrefour olaszországi üzletei
Megállapodást kötött a Carrefour a NewPrinces Group-pal olaszországi tevékenységeinek értékesítéséről.…
Tovább olvasom >Tovább nőtt a fair trade Németországban
A németországi fair trade forgalom 2024-ben 11%-kal, 2,6 milliárd euróra…
Tovább olvasom >