Drágulnak a tejtermékek Magyarországon: mi áll a hátterében?
A tejtermékek továbbra is nagy kedvencei a magyar fogyasztóknak, ám az utóbbi időben jelentős áremelkedés tapasztalható a boltokban. Egyes termékek, különösen a tej, egyik napról a másikra 150-200 forinttal drágultak. A drágulás mögött több tényező áll, beleértve az energiaárak növekedését, a csomagolás és fuvarozás költségeinek emelkedését, valamint a nyerstej árának és bérköltségek növekedését – mutat rá az Agrárszektor friss cikkében.
A magyar tejágazat az elmúlt években számos kihívással nézett szembe, válságról válságra sodródva. A költségek egy év alatt megduplázódtak, ami drámai mértékű fogyasztáscsökkenést eredményezett. Koller Attila, a Tej Terméktanács társelnöke szerint a jelenlegi árak még mindig magasabbak, mint a koronavírus-járvány előtt.
A tejtermékek hazai értékesítése vegyes képet mutat. Az AKI statisztikák szerint 2023-ban csak a hatósági árral érintett 2,8% UHT tej és a natúr joghurt értékesítése növekedett. Ezzel szemben számos tejtermék, például a vaj, vajkrém, tehéntúró, ömlesztett sajt, és tejföl értékesítése jelentősen csökkent.
A sajt- és tejimport drámaian növekedett, különösen Németországból és Lengyelországból. Az importált tejek, főként Csehországból és Szlovákiából, 45%-os növekedést mutattak az előző évhez képest. Az év első két hónapjában az importtrend folytatódott, a sajtimport 18%-kal, míg a tejimport 32%-kal nőtt.
Július 22-i árak alapján a trappista sajt (Magyarországon gyártott) az alábbi árakon érhető el:
- Auchan: 1990-2100 forint/kg
- Tesco: 2390-2850 forint/kg
- Spar: Hasonló árakon, mint a Tesco
A kézműves sajtok ára sokkal magasabb, például a Kifli.hu-n egy 200 grammos csomag akciósan 1685 forint, ami kilónként több mint 8 ezer forintot jelent.
A 2,8%-os hazai tej ára:
- Auchan: 269-589 forint
- Tesco: 269-549 forint
- Spar: Hasonló árakon
A félzsíros túró (250 gramm) ára:
- Tesco: 680-940 forint
- Auchan: 398-940 forint
- Spar: Hasonló árakon
Raskó György agrárközgazdász szerint a tejdrágulás hátterében több tényező állhat, de a feldolgozók igyekeznek kompenzálni korábbi veszteségeiket. Az áremelkedések azonban visszafoghatják a fogyasztást. Míg a feldolgozott termékek ára kevésbé változott az import lehetőségei miatt, a folyadéktej esetében nincs hasonló helyzet, ami áremelési törekvésekhez vezethet.
A tejtermékek piacának jövője bizonytalan, de az import lehetőségei és a fogyasztói szokások változása jelentős hatással lehet a hazai árakra és a tejágazat stabilitására.
Kapcsolódó cikkeink
Rekordmagas élelmiszerárak Magyarországon: a diszkontláncok a helyzet nyertesei
Az elmúlt hónapokban folyamatosan emelkedett az élelmiszerek ára Magyarországon, amely…
Tovább olvasom >Tejtermelés és feldolgozás: az Európai Uniótól a magyar trappistáig
Az Európai Unió tejtermelése 2023-ban elérte a 160,8 millió tonnát,…
Tovább olvasom >Folytatódhat jövőre a hitelezés fellendülése?
Akár még a 2021-es rekordévet is túlszárnyalhatja idén a lakossági…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >