Drágább lehet a baromfihús

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2018. 08. 30. 11:40

Drágulást indokol a termelési költségek emelkedése a baromfipiacon – idézi a Baromfi Terméktanácsot a Magyaridok.hu. A szakma szerint kérdéses, hogy az áruházláncok és a fogyasztók mekkora áremelkedést fogadnának el, az azonban bizonyos, hogy a vállalkozások megnövekedett inputanyag- és bérköltségeit érvényesíteni kellene az átadási árakban.

Drágábban kerülhet az áruházak polcaira a baromfihús, az áremelést elsősorban a termelői költségek növekedése indokolná. Csorbai Attila, a Baromfi Terméktanács elnöke lapunknak elmondta: az év eleje óta a vállalkozásoknak többet kell fizetniük az input­anyagokért és a szolgáltatásokért, ráadásul a növekvő munkabérek is komoly többletköltséget okoznak.

A szakember jelezte: a vitaminok áremelkedése például több tízszeres volt az elmúlt időszakban. – Nem gondoltuk volna, hogy a takarmány A-vitamin-tartalma valaha is költségbefolyásoló tényező lehet, ám a múlt évben rá kellett döbbennünk, hogy önmagában ez is befolyásolhatja az árszínvonalat s ebből adódóan a termelési önköltséget is – emelte ki.

Az áremelés az összes baromfihústermék esetében indokolt lenne, a szakember szerint egyetlen fajta egyetlen részét sem lehet kiemelni, így a csirkemell esetében éppúgy szükség van a magasabb árakra, mint a kacsacombnál.

Csorbai Attila szerint mivel nagyon szerteágazó termékkörről van szó, ezért nem lehet egyetlen arányszámmal érzékeltetni, hogy mekkora emelésre lenne szükség, annyit azonban elárult, hogy a termelők által indokoltnak tartott drágulás nem haladja meg a tíz százalékot. Kérdéses ugyanakkor – jegyezte meg –, hogy ebből mit fogadnak el az áruházláncok s mit hajlandók megfizetni a vevők.

A baromfihús ára egyébként a tavalyi áfacsökkentésnek köszönhetően a környező országokhoz viszonyítva még így is itthon a legalacsonyabb. Az a tény pedig, hogy 27-ről öt százalékra mérséklődött a termékekre rakódó adóteher, egyes vállalkozások tapasztalatai alapján önmagában két számjegyű keresletnövekedést generált tavaly a hazai piacon.

Csorbai Attila szerint a 10-15 százalékosra tehető forgalomélénkülés idén is folytatódhat, a hazai piacon évről évre több baromfihús fogy, hiszen a modern táplálkozás részeként a legelérhetőbb árú napi fogyasztási cikkek közé tartozik a termék. Ez a kereslet pedig lehetőséget teremt arra, hogy az áruházláncok emeljék a beszállítói és a fogyasztói árakat is.

Csirkéből, víziszárnyasokból és pulykából is nagy mennyiséget szállítanak a külpiacokra a vállalkozások. Csorbai Attila szerint az említett áremelést a hazai mellett az exportpiacokon is érvényesíteni kellene. Úgy tűnik, erre egyébként idén lesz is lehetőségük a termelőknek és feldolgozóknak.

Bizonyos csirketermékekből például kereslet alakult ki a régióban, amit a brazil húsbotrány is tovább növelt, a korábban beszállított jelentős mennyiség kiesése nagyon hiányzik a piacról. Ennek köszönhetően a termelők vélhetően könnyebben érvényesíthetik a megnövekedett termelési költségeket az átadási árakban. (magyaridok.hu, Köpöncei Csilla)

Kapcsolódó cikkeink