Dobogós helyen Európában élelmiszer-kiskereskedelmünk
Magyarországon az európai átlagot meghaladó mértékben nőtt az élelmiszer-kiskereskedelem forgalma értékben is, mennyiségben is a második negyedév során, tavaly április–júniushoz viszonyítva. Nálunk érték szempontjából 3,9, mennyiséget tekintve pedig 1,2 százalékkal több árut adtak el a boltokban. Ugyanezek a mutatók huszonegy fejlett európai ország átlagában 2,4, illetve 0,7 százalékosak, állapítja meg a Nielsen negyedévenkénti, „Growthreporter” című európai elemzése.
Élelmiszer, háztartási vegyi áru és kozmetikum értékben mért bolti forgalmának hazai 3,9 százalékos növekedése Európában a második legnagyobb arány a törökországi 14,2 után. (A magas török mutatónál figyelembe kell venni, hogy az átlagárak 9,6 százalékkal emelkedtek a második negyedév során). Sorrendben harmadik növekedési ütem a svédországi és ausztriai egyformán 2,7 százalék.
– Öt egymás után következő negyedévben érte el élelmiszer-kiskereskedelmünk bevétele Európában a második legnagyobb növekedési arányt. Tükröződik a legutóbbi kedvező magyar élelmiszer-kiskereskedelmi trendekben, hogy hazánkban a fogyasztói bizalmi index háromévi hullámvölgy után tavaly elkezdett növekedni – állapítja meg Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen kereskedelmi kapcsolatok osztályának vezetője. – Tapasztalataink szerint, ha változik a fogyasztói bizalom, annak hatása általában két negyedév múlva érződik a vásárlásokon is.
Négy országban csökkent az élelmiszer-kiskereskedelem eladása értékben is, mennyiségben is, egyik második negyedévről a másikra: Svájc a sereghajtó mínusz 2,1 százalékkal, ami az értéket illeti, majd Finnország (2,0), Görögország (1,2) és az Egyesült Királyság (0,8) következik. A mennyiségi eladás negatív mutatója 1,1 és 0,4 százalék között mozog az említett négy országban.
– Stabilan, 1,7 vagy 1,8 százalékkal emelkedtek az európai átlagárak a legutóbbi négy negyedév során, mindig az előző hasonló negyedévhez viszonyítva – hangsúlyozza Jean-Jacques Vandenheede, a Nielsen európai kiskereskedelmi ismeretek igazgatója. – Európában átlagosan már az ötödik egymást követő negyedévben nőtt mennyiség szempontjából is az élelmiszer-kiskereskedelem forgalma. Idén a második negyedév során pozitív a trend az erős bázis ellenére, mivel tavaly húsvét áprilisra esett. Így az élelmiszer-kiskereskedők bizakodva várhatják a 2015-ös év tovább részét.
Kapcsolódó cikkeink
Támogatják az európai kormányok az alternatív fehérjéket tartalmazó étrendet
A PLMA International összefoglalója szerint több európai ország is támogatja…
Tovább olvasom >Az alkoholmentes italok piaca Európában elérheti a 15,4 milliárd eurót
Egyre több fogyasztó fordul az alkoholmentes borok és sörök felé,…
Tovább olvasom >100 millió eurót szán terjeszkedésre és új termékekre az olasz Mutti
A paradicsomalapú termékeket gyártó olasz Mutti 100 millió eurót tervez…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >