Diéta, fogyókúra, életmód: körkép a diétás termékek piacáról
A diabéteszesek száma világméretekben közel 250 millióra tehető, hazánkban 800 ezer főre becsülik a szakemberek a valamelyik típusú cukorbetegségben szenvedők számát.
A betegség oka a hasnyálmirigy által termelt inzulin nevű hormon hiánya, vagy a szervezet inzulinnal szembeni érzéketlensége (inzulinrezisztencia), vagy mindkettő. Következménye, hogy a sejtek nem jutnak hozzá a szervezet fő energiaforrásához, a glükózhoz, emiatt megemelkedik a vércukorszint, kísérőként pedig számos életveszélyes betegség alakulhat ki. A betegek és veszélyeztetettek 80 százaléka túlsúlyos, így a megelőzésben és a kezelésben is ajánlott a fogyás elérése. A táplálkozás minden esetben az alapvető szabályok betartását követeli meg. Nagyon kevés étel fogyasztható szabadon, mennyiségi korlát nélkül, ilyen például a búza- és zabkorpa, a zöld növények nagy része vagy éppen az ásványvíz. Általános irányelv a fehérliszt és cukor minimálisra csökkentése, helyette a rostban gazdag, teljes őrlésű változatok választása.
Export, import és hazai
– A diabetikus termékek glikémiás indexe általában alacsonyabb, mint a normál termékeké, ezért a szakértők egészségesebbnek tartják. Rostban gazdag, alacsony glikémiás indexű termékek fogyasztásával elkerülhető a vércukorszint hirtelen zuhanása, ami az agresszivitás kiváltó oka lehet. Fogyókúrában is ajánlott diabetikus termékeket fogyasztani, bár energiatartalmuk nem alacsonyabb a normál étkezésre szánt termékeknél, de lassabb felszívódásuk által hosszabb ideig tartó teltségérzetet okoznak – jellemzi a kategóriát Miskolczi Zita, az ASIX Distribution Kft. Brand Managere.
A vállalat diabetikus választékában elsősorban importédességek, így kekszek (spanyol Gullon), cukorkák (spanyol Intervan), csokoládék (lengyel Wawel), dzsemek (osztrák Darbo, német Schwartau) szerepelnek. Vevőkörük a felső középréteg, akik minőséget keresnek, elérhető áron. Jellemző rájuk a márkahűség, vásárlásaik nagy részét szuper- és hipermarketekben bonyolítják le.
A termékkör egyik legismertebb nemzetközi márkája a Canderel, célcsoportja elsősorban a cukorbetegek, illetve az egészségükre, alakjukra odafigyelők, a diétázók.
– Termékeinket nemcsak cukorbetegek, hanem mindenki más is fogyaszthatja, aki csökkenteni akarja a cukor bevitelét szervezetébe, megvédve azt annak káros hatásaitól – mondja Obreczán Brigitta, a DunaSweet Wellness Kft. Brand Managere.
Portfóliójukban a Canderel márka alatt kínálnak prémiumtermékeket. A Canderel íze nagyon közel áll a cukoréhoz, ezért több formátumban is sikeres. Termékei között megtalálható a főzéshez és sütéshez fejlesztett édesítőpor, a hideg és meleg italokhoz ajánlott édesítőtabletta, illetve diabetikus csokoládék, ostyák, cappuccinó- és kakaópor is. A Pötyi márkával azokhoz a fogyasztókhoz szólnak, akik jobban megnézik, hogy mennyit költenek. A Pötyi portfólió édesítőporból, tablettából és folyékony édesítőszerekből áll.
Schobert Norbert, az Update International Kft. tulajdonos-ügyvezetője személyesen is harcol a családi eredetű cukorbetegség ellen, hiszen édesanyja, nagymamája és több rokona is érintett. A jelenleg 250 terméket tartalmazó Norbi Update diétás portfólió 50-70 százalékkal csökkentett szénhidráttartalmával és finom ízével, hazai gyártásával és egyedülálló klinikai kutatási háttérrel ígér bizonyított fogyást. Cukorbetegek és gyermekek is fogyaszthatják, így emberek százezrei kapnak lehetőséget a kompromisszummentes életre. A portfólió folyamatosan bővül, de minden cikkelemnek meg kell felelni a szigorú minőségbiztosítási feltételeknek, amit a 3 havonta elvégzett független laboratóriumi ellenőrzés garantál.
A választék legjobban forgó 50-60 termékét szuper- és hipermarketek polcain is kínálják, a teljes portfóliót pedig az itthon és külföldön is növekvő számú franchise-boltok jelenítik meg. A nagyrészt hazai gyártású Norbi Update termékek a környező országokban is egyre ismertebbek, például Szlovákiában már a 12. franchise-üzlet nyílik, így a médiatámogatás mellett exportra is lehetőséget kapnak. A természetes alapanyagokra, az adalékmentes összetételre, a fogyás mellett az egészség tényezőire is ügyel a házaspár.
– Nem elég a szénhidrát men�nyiségét mérni, arra is oda kell figyelni, milyen típusú, összetételű szénhidrátot fogyasztunk. Idén ezt, a klinikai vizsgálatokból is leszűrt tanulságot és gyakorlati megvalósításának lehetőségeit fogjuk több csatornán is népszerűsíteni – magyarázza Norbi.
A Detki Keksz Édesipari Kft. is Update-beszállító. Hamarosan újra piacra kerül rostokban gazdag reggelizőtermékük 2 ízben, a Norbi Update portfólió részeként.
Saját választékukban a jól ismert Detki Háztartási keksz cukor hozzáadása nélkül készült, búzakorpával kiegészített változata Cukorstop néven kerül forgalomba, és évek óta stabil vásárlókörrel rendelkezik.
Diabetikus Édes Omlós Teasüteményük a házias ízvilágot biztosítja a cukorbetegek és diétázók számára. A vaníliás finomság jó ár-érték arányának és széles disztribúciójának köszönhetően évek óta keresett termék, ezért tavaly bevezették a Kakaós Omlós ízvariánst is.
– Vevőink szeretik az átlátszó csomagolást, így pontosan látják, mit vásárolnak. Megbíznak a Detki márkában, és fontos számukra a hazai gyártás is. Megkóstolják és megszeretik, majd rendszeresen keresik a polcokon, hiszen sok a visszatérő, márkahű fogyasztónk – mondja Pavlova Olga, a vállalat ügyvezető igazgatója.
Vásárlás
és kommunikáció
A kommunikáció több csatornán keresztül is zajlik: cukorbeteg-egyesületek, klubok, saját magazin (Dr. Info – Cukorbeteg Élet), illetve a lokális és országos rendezvények. 2006 óta a Diabétesz Világnap alkalmával az Egy Csepp Figyelem mozgalom nagyszabású diabetikus napot tart, ahol az ASIX kiállítóként, szponzorként jelenik meg. Itt lehetőségük nyílik bemutatni, megkóstoltatni új termékeiket, találkozni vásárlóikkal. A visszajelzések alapján azt tapasztalták, hogy az idősebb cukorbetegek, akik a klubtalálkozók aktív résztvevői, nyugdíjuknak megfelelően az alacsonyabb áru termékeket keresik. Velük szemben a fiatalabb generációk sokkal nyitottabbak az újdonságokra és drágább termékeket is megvásárolnak, kipróbálnak.
– A kereskedelem felismerte a szegmens jelentőségét, és az évről évre növekvő piacot cukormentes blokkok kialakításával támogatja, megkönnyítve ezzel a vásárlást. Szállítói oldalról mindehhez megbízható kiszolgálással és kollégáink szakértelmével is hozzájárulunk – emeli ki Miskolczi Zita.
A Canderel és Pötyi márkák kommunikációja elsősorban instore történik, az eladóhelyeken, de 2010-ben megjelentek női magazinokban és fitnesztermekben is. Idén a tavaszi–nyári időszakra terveznek egy Canderel kommunikációs kampányt, a célcsoport érdeklődésének fenntartására, új fogyasztók megnyerésére koncentrálva.
– Mindkét márkával jelen vagyunk a hiper- és szupermarketekben, illetve a termékek megtalálhatóak a tradicionális láncokban és a független kisboltokban is, így elmondható, hogy igen széles disztribúcióval rendelkezünk – hangsúlyozza Obreczán Brigitta.
Tavasztól év végéig minden hétköznap főműsoridőben jelentkezik Norbi és Réka főzőműsora. A receptek, praktikák mind az egészséges életmód napos oldalát mutatják be, az egyszerre ízletes és diétás fogások az Update alapanyagok sokoldalú felhasználására adnak ötleteket.
– A 375 millió forintos kampány a tv mellett számos sajtó- és egyéb megjelenést is magában foglal. Nálunk a komplex megközelítés szellemében az edukációs és eseménymarketing is összekapcsolódik az egészséges életmód és a rendszeres mozgás népszerűsítésével – jelenti ki a fitnesz és az üzleti élet területén egyaránt elismert szakember.
Újdonságok, bevezetések
Az idén két új Gullon kekszet vezet be az ASIX Kft. A Ronditas egy igazi kekszkülönlegesség a cukormentes nyalánkságok kedvelőinek. A Diabetikus zabkekszet pedig inkább árérzékenyebb fogyasztóiknak ajánlják.
A nemzetközi tendenciáknak megfelelően hazánkban is hamarosan bevezetik a Canderel portfólió egy új tagját, a Canderel Green elnevezésű, új, növényi alapú édesítőszert. Így a forgalmazó DunaSweet Wellness Kft. alternatív megoldást kínál azoknak a fogyasztóknak is, akik elfordultak a cukortól, mégis a természetes anyagokat részesítik előnyben.
A Norbi Update portfólió a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően idén várhatóan megduplázódik. A korábbi választék mellett a kereskedelemben már kapható a kizárólag természetes összetevőkből álló Update édesítő és az adalékanyagoktól mentes Update liszt. A márkahatás erősítésére, a vásárlás megkönnyítésére pedig koncepcionálisan új bolti megjelenéssel is készülnek. n
Számos néven ismertek a diétához kapcsolódó termékek. Közös jellemzőjük, hogy csökkentett szénhidrát- és megnövelt rosttartalommal rendelkeznek. Közülük jó néhány terméket cukorbetegek is fogyaszthatnak. A tészta és pékáru, az édesítés és édességek területén legbővebb a választékuk, de sok más termékcsoportban is megjelennek, ahol beazonosításuk már jóval nehezebb.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Az euróövezeti infláció 2,4 százalék volt március után áprilisban is
Az előzetesen közölttel összhangban március után áprilisban is 2,4 százalék…
Tovább olvasom >Új elnökségi tagokat választott a Magyar Marketing Szövetség
A szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) május…
Tovább olvasom >Minden szempontból meggyőzően teljesített az idei EuroCIS
A kiskereskedelem jövője a technológiáról és az innovációról szól, amelynek…
Tovább olvasom >