Kínálatiból keresleti lett a tejpiac
A 2017. év a kétéves válság utáni felépülés jegyében telt, mind a tejpiac egészét, mind az egyes piaci szereplők szintjét tekintve. A felvásárlási árak és a tejtermékátadási árak is növekedésnek indultak, a piaci helyzet stabilizálódott.
Harcz Zoltán, a Tej Terméktanács ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a stabil piaci környezet a tehénállomány alakulására is pozitív hatást gyakorolt:
– A 2017-es évben eddig kismértékben, 1%-kal ugyan, de növekedett tehénállományunk. A termelés az év elején ugyancsak növekedést mutatott, a felvásárolt mennyiség még a 2016. évi rekordszintet is meghaladta. A 2. negyedévtől azonban már a csökkenő tendencia a jellemző, miáltal 2017. első háromnegyed évének összes felvásárlása 1%-kal elmarad a 2016. év azonos időszakának mennyiségétől. A termelői támogatások tekintetében 2017. évben alacsonyabb összegre tarthatnak igényt a hazai termelők, a 2016. évi 60 milliárd forintos támogatással szemben mintegy 50 milliárdos támogatási keret áll rendelkezésükre.
Harcz Zoltán
ügyvezető igazgató
Tej Terméktanács
Míg a továbbra is a kivitelünk jelentős részét kitevő fogyasztói folyadéktej exportja az előző évhez képest megközelítőleg azonos szinten mozog, addig a magasabb feldolgozottságú termékek, így a sajt exportja csaknem 30%-kal, a savanyított tejtermékek kivitele pedig 200%-kal emelkedett. Az export és az import egymáshoz viszonyított aránya javult, megközelítőleg azonos értékben exportáltunk, illetve importáltunk tejterméket, az import enyhe túlsúlyával.
Fogyó fogyasztás
A főbb tejtermékek belföldi értékesítésében a 2017. év mérlege nem kifejezetten pozitív. A hazai fogyasztás szempontjából legjelentősebb termékek közül a fogyasztói folyadéktej és azon belül is a legnagyobb arányt képviselő 1,5% zsírtartalmú UHT tej belföldi értékesítésében például jelentősnek mondható, 12%-os visszaesés tapasztalható az előző évhez képest. A másik, a hazai piacon meghatározó termékkategória a trappista sajt, amelynek belföldi értékesítése 2017. évben a 2016. évivel megegyező mértékben alakul.
A válság két évében kínálati piaccal néztek szembe az európai uniós tejtermelők, a jelentős túltermelés hatására pedig drasztikusan csökkenni kezdett a nyerstej ára. Az alacsony árak miatt számtalan európai termelő felhagyott tevékenységével, amely a válság elmúltával kezdte éreztetni hatását. 2017 elején az Európai Unióban számottevően visszaesett a nyerstejbeszállítás, emellett a tejzsír alapú tejtermékek mennyiségének jelentős csökkenése volt megfigyelhető. Ezzel párhuzamosan a tejzsír alapú termékek iránti kereslet folyamatosan bővül: a vajat egészségügyi szempontból „rehabilitálták”, a fogyasztók „természetes” eredetű termékként tekintenek rá, fogyasztása világszerte divatossá vált.
Az európai vajtermelés az első félévben csökkent, az erős világpiaci kereslet következtében az európai tejzsír (vaj, tejszín) árak tekintetében 2017 szeptemberére évtizedes rekordok dőltek meg.
Az Európai Bizottság mintegy 350 000 tonna soványtejpor-készlet felett rendelkezik, amely mennyiség a világ 2017. első félévi teljes soványtejpor-kereskedelmének egyharmada. Pusztán ennek a készletnek a létezése is súlyosan terhelő a piacra, mondja Harcz Zoltán.
Az Európai Unió Bírósága 2017. június 14-én hozott ítélete szerint a tisztán növényi termékek főszabály szerint nem hozhatók kereskedelmi forgalomba olyan megjelölésekkel, mint „tej”, „tejszín”, „vaj”, „sajt” vagy „joghurt”, amely megjelöléseket az uniós jog az állati eredetű termékekre tart fenn. A Terméktanács mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy minden olyan kommunikáció visszaszoruljon, amely – a fenti bírósági ítélet figyelmen kívül hagyásával, félreértelmezésével, megsértésével – a fogyasztókat vagy az olvasóközönséget szándékosan megtéveszti.
A Közösségi Marketing Alap
A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács Közösségi Marketing Alapot működtet, melynek célja, a fogyasztók több, gyakoribb és tudatosabb tej- és tejtermékfogyasztásra való ösztönzése, segítségnyújtás az egészségtudatos táplálkozás kialakításában. A Tej Terméktanács 2017.évi közösségi marketingkampányát fiatal olimpikonok és sportoló példaképek – Kapás Boglárka bronzérmes olimpikon úszónő, Kenderesi Tamás olimpiai bronzérmes úszó és Nagy Ádám válogatott labdarúgó – mint a „tej nagykövetei” támogatják.
A Tej Terméktanács a tejtermékek ismertebbé és közkedveltebbé tétele érdekében elindította „Tejkamion” elnevezésű rendezvénysorozatát, melyen a résztvevő általános iskolások lehetőséget kapnak érdekes és játékos úton jobban megismerkedni a tejjel és a tejtermékekkel. //
Kapcsolódó cikkeink
Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Tejtermékrészlegeket ellenőrzött a Nébih
Kereskedelmi egységek tejtermékrészlegeit ellenőrizték a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.…
Tovább olvasom >A nyerstej termelői ára 17 százalékkel emelkedett egy év alatt
Az AKI PÁIR adatai szerint Magyarországon a nyerstej országos termelői…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >