Magazin: Cukorka – igen, cukor – nem
A reáljövedelmek emelkedése a cukorkaeladásokra is jó hatást tett. A neta jövő évi emelése azonban biztosan megjelenik a fogyasztói árakban. Azonban csak a cukortartalmú édességekre vonatkozik, tehát a klasszikus cukorkák árszínvonala valamennyire közelíteni fog a prémium cukormentes termékekéhez. S mivel ez utóbbi amúgy is jobb választ ad az egészségére egyre inkább figyelő fogyasztó igényeire, a cégek innovációikat erre a szegmensre összpontosítják.
Újra növekszik a cukorkapiac – hangzott el a Magyar Édességgyártók Szövetségének július 3-ai kerekasztal-beszélgetésén. A fogyasztási trendeknek megfelelően egyedülálló újdonságok is megjelentek a gumi- és medvecukorka a piacon, mint például a gluténmentes vagy vegetáriánus gumicukorkák.
Egy, a szövetség által a közelmúltban megrendelt kutatás szerint a legtöbb édességtípust jellemzően otthon fogyasztják, de minél kisebb az édesség, annál nagyobb eséllyel eszik meg a munkahelyen vagy útközben. A cukorkák és gumicukrok elsősorban a gyerekek és fiatalok kedvencei, amikor pedig a felnőttek is rákapnak, akkor ezek a típusú édességek az esetek nagy részében családi körben kerülnek elfogyasztásra.
Igényesebb fogyasztók
A kedvező összképet ugyanakkor rontja, hogy 2019-től a népegészségügyi termékadó (neta) emelése miatt a termékkör drágulni fog. Nem minden szegmense egyformán, hiszen a neta csak cukrozott készítményekre vonatkozik az édességpiacon.
– A neta emelkedésével csökken a különbség a klasszikus cukros termékek és a prémium cukormentes termékek fogyasztói ára között, ezért abban bízunk, hogy a fogyasztók szélesebb rétege vásárolja meg cukormentes termékeinket – mondja Bata Mónika, a Bergland Hungária Kft. ügyvezetője.
Természetesen a cukormentes szegmensben zajló innovációkat nem csak a neta emelése serkenti. A minél kevesebb cukor bevitele minden élelmiszernél érzékelhető trend a fogyasztók részéről.
A fogyasztói igények fejlődése a „külcsín” tekintetében is tetten érhető.
– A Verbena márkán keresztül csak a funkcionális cukorkák (ezen belül is a gyógynövényes cukorkák) szegmensére látunk rá. A trend itt egyértelműen a praktikus kiszerelés (henger, doboz) térnyerése, bár ár-érték arányban még mindig a zacskós kiszerelések vezetnek – mondja Gyenese Katalin, az I.D.C. Hungária Zrt. marketingmenedzsere.
Újdonság a zizik között
A cukorkapiacon széles portfólióval rendelkező Házisweets eladásai a legtöbb cukorkaszegmensben nőttek az idei év első félévében, összességében a vállalat 9%-os növekedést ért el, pedig – az alapanyagárak emelkedésének hatására – 2017 október 1-től 5%-ot emelt átadási árain.
– A fogyasztóképes kereslet fejlődik, többet költenek a fogyasztók édességre, mint az elmúlt év hasonló időszakában. Miközben cégünk márkái erősödtek, a multiknak gyártott saját márkáknál minimális visszaesést látunk. Ebből arra következtetünk, hogy a fogyasztók egyre többször nyúlnak a drágább brandtermékekhez – elemzi az adatokat Kovács Tibor, a Házisweets Kft. kereskedelmi és marketingvezetője.
A cég idén vezette be Zizi puffasztott rizs márkáját, amelynek belistázottsága folyamatosan bővül.
Kovács Tibor úgy látja, hogy az egyre tudatosabb fogyasztókhoz egyre hangsúlyosabb üzenetekkel kell eljuttatni a termékelőnyöket. Most már nem az ár az elsődleges számukra, hanem a tartalom.
– Elsődleges kommunikációs csatornánk viszonteladóinknál az újságos hirdetés – árulja el a Házisweets kereskedelmi és marketingvezetője. – A promóciók, akciók, display-k kihelyezése, az első és másodlagos megjelenések is elengedhetetlenek az üzletekben, főleg olyan időszakokban, amikor a forgalom emelkedik vagy egy új termék kerül bevezetésre. Cégünk saját weboldalt üzemeltet, emellett a Facebookon is szeretnénk erőteljesebb jelenlétet elérni.
Túl a gyógycukorkán
A Verbena gyógynövényes cukorka 2017 őszén megújult, sokkal szebb, letisztultabb csomagolással került a fogyasztók elé.
– Feltételezhetően leginkább az új design és az erős marketingkampány okozta a Verbena eladásainak növekedését, hiszen az alapanyagárak növekedése és a korán beköszöntő nyár egyáltalán nem kedvezett a gyógynövényes cukorkák piacának – jegyzi meg Gyenese Katalin.
A Verbena gyógynövényes cukorkák szezonja a hűvösebb, megfázósabb hónapokkal köszönt be. A cég idén először kísérletet tett a szezonális hatások tompítására.
– Bevezettünk egy nyári, limitált kiadású, frissítő dinnyés ízt a nyári hónapok eladásainak növelésére – idézi fel az I.D.C. Hungária marketingmenedzsere. – Ez szakított némileg a Verbena irányvonalával, hiszen nem tartalmaz gyógynövényt, de az emberek nemcsak az ízéért, hanem azért is fogyasztják manapság már a sárga- és görögdinnyét, mert ismerik pozitív élettani hatásukat. Emellett, mint ahogy az összes Verbena cukorka, természetesen ez is tartalmaz hozzáadott C-vitamint.
A márka fő ATL-eszköze a TV-kampány, de emellett mozis, print és online megjelenések is erősítik a kommunikációt.
– Trade marketing területen erősítjük a bolti display-kihelyezéseinket, illetve vásárlásösztönző akcióinkat (több termék megvásárlása esetén ajándék: fémdoboz, teafilter, nyáron pedig limonádéspohár) – teszi hozzá Gyenese Katalin.
Újdonság a cukormentes szegmensben
Komoly, 15%-os forgalombővülésről számolt be Bata Mónika, a Bergland Hungária idei év első 8 hónapjának adatait összevetve az egy évvel korábbi periódussal.
– A hazai piacon az évek óta szállított saját márkás termékek eladása több cikkelem esetében csökkent, összességében az újonnan listázott saját márkás termékek miatt mégis nőtt a Private Label értékesítésünk – árulta el az ügyvezető. – A Bergland márka egyértelműen erősödött az elmúlt időszakban, a bővülő piaci jelenlétnek, a folyamatosan szélesedő szortimentnek és az aktívabb marketingtevékenységnek köszönhetően. Látszik, hogy a márka iránt 16 év alatt kialakult a bizalom.
A cégnél a prémium cukorkákra, ezen belül is a cukormentes termékek szortimentjének bővítésére helyezik a hangsúlyt. Igyekeznek új termékkategóriákat létrehozni, olyan magasabb hozzáadott értékkel, mint például a természetes összetevők, a gyümölcs- és gyógynövény-kivonatok és az innovatív csomagolás, mindezt a márkát erősítő, letisztult grafikai megjelenítéssel.
– Jelenleg leginkább innovatív fejlesztésünk a Zet-KLIK csomagolásban, hazai gyártásban készülő cukormentes családunk, amely természetes összetevőket, kivonatokat tartalmazó, abszolút prémium termékeket foglal magában. Ennek az új keménycukorka-családnak a piaci bevezetését az elkövetkező két negyedévben tervezzük aktív marketingtámogatással, melynek részletes összeállítása zajlik éppen.
A klasszikus keménycukorka-kategóriában a láncok eladóhelyi, újságos hirdetései biztosítják a leghatékonyabb módot a Bergland márka erősítésére, valamint új termékeik bemutatására, a régi termékeiket pedig ciklikusan alacsonyabb áron érhetik el a fogyasztók, tudjuk meg Bata Mónikától.
Kapcsolódó cikkeink
Változás a Storck Hungária vezetésében
2024. október 1-től Kernya Gergely váltja Fábián János alapító-ügyvezetőt a…
Tovább olvasom >Globális cukorpiaci válság fenyeget: aszály, áradások és exportkorlátozások sújtják a piacot
A világ cukorpiaca jelenleg komoly kihívásokkal néz szembe, mivel Brazíliában,…
Tovább olvasom >Édes jövő kakaóval – vagy anélkül
A Magyar Édességgyártók Szövetsége július 4-én szakmai sajtóbeszélgetést rendezett a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogottabb eredményt hozott az ősz az idegenforgalomban
A nyári szezon növekedése után az ősz első hónapja visszafogottabb…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Csokiláz és pikáns rendelések – a magyarok így ünneplik a halloweent
Különleges rendelések és új édességtrendek Közép-Európában: egyre népszerűbbek az intim…
Tovább olvasom >