Cukor nélkül a csúcson

Szerző: Budai Klára Dátum: 2024. 05. 03. 11:50

Az egészségtudatosság erősödő trendje továbbra is jelentősen alakítja a fogyasztói magatartást, ami különösen igaz az üdítőitalok piacára, ahol a fogyasztók egyre inkább a cukor- és kalóriamentes alternatívák felé fordulnak. Ebben a dinamikusan változó környezetben a gyártók folyamatos innovációval és a cukormentes választékok bővítésével reagálnak a piaci igényekre, miközben az árazás és a kiszerelések tekintetében is igyekeznek megfelelni a fogyasztói elvárásoknak.

A cikk a Trade magazin 2024/5. lapszámában olvasható.

A cukormentes üdítőitalok kategóriá­ja évek óta folyamatosan növekszik, aminek motorja az emberek egészségtudatosságának előtérbe kerülése. A termékkör iránti kereslet 2023-ban tovább erősödött – míg 2022-ben a mennyiségbeli részesedése 35%-os volt, 2023-ban már 41%-ot tett ki – ami arra utalhat, hogy a fogyasztók előszeretettel választják a cukormentes változatokat. Emellett egyre népszerűbbek az ízesített és funkcionális ásványvizek, amelyek alacsonyabb vagy akár zéró cukortartalom mellett nyújtanak valódi ízélményt.

Zubály Ildikó
senior brand manager
Szentkirályi Magyarország

– A növekedéshez hozzájárul az is, hogy a gyártók is igyekeznek előtérbe helyezni és bővíteni a cukormentes kínálatukat, ezzel is ösztönözve fogyasztóikat az alacsonyabb kalóriatartalmú alternatívák választására – fejti ki Zubály Ildikó, a Szentkirályi Magyarország senior brand managere.

Elmondja azt is, hogy a teljes iparághoz hasonlóan a magas inflációs környezet miatt a gyártók áremelésre kényszerültek, ami a fogyasztói kosárméretre is befolyással volt. Mindezeken túl a DRS-rendszer 2024. évi, valamint az EPR tavaly nyári bevezetése is jelentős hatást gyakorolt a mentes termékek piacára.

– A cukormentes üdítők fogyasztói két csoportból állnak össze: akik cukros és cukormentes terméket egyaránt fogyasztanak, illetve a kizárólag cukormentes üdítőt fogyasztók. A kizárólag cukormentest fogyasztók jellemzően egy tudatosabb vásárlói réteget képeznek, ami összefügghet az edukáció szintjével is. Ők azok a fogyasztók, akik jobban odafigyelnek az egészségükre, illetve igyekeznek visszafogni a cukorbevitelüket is. Érdekes adat például, hogy Budapesten és környékén kiemelkedően magas az eladott üdítők cukormentes részaránya. Ez a csoport valószínűleg az átlagnál kevésbé árérzékeny, ami hozzájárulhatott ahhoz, hogy például a cukormentes kóla szegmensre kisebb mértékben hatott a 2023-as piaci visszaesés – jegyzi meg a senior brand manager.

Értékesítési csatornák tekintetében azt látja, hogy a diszkontokban kiemelkedően magas a cukormentes részarány, ami véleménye szerint annak tudható be, hogy a saját márkák körében a cukormentes termékek vannak túlsúlyban.

Új termékcsalád

A Szentkirályi Magyarországnál a cukormentes kóla szegmensben visszaesést tapasztaltak értékesített volumenben, azonban a visszaesés mértéke nem érte el a cukros szegmensét.

– A negatív eredmény az ízesített Pepsi termékekből ered, ezzel szemben a Pepsi Max mind volumenben, mint piacrészben növekedni tudott. Az egyéb ízesített üdítők szegmensében növekedést értünk el, mivel a teljes Mirinda és 7UP kínálatunkat cukormentesre cseréltük – újságolja Zubály Ildikó.

Bara Boglárka
senior brand manager
Szentkirályi
Magyarország

Bara Boglárka, a vállalat senior brand managere hozzáteszi:

– 2024-ben a Szentkirályi ásványvízzel készülünk egy igazi újdonsággal, amely az egészséges életmód iránti elkötelezettséget helyezi fókuszba. A Szentkirályi Egy Csepp Gyümölcs termékcsalád citrom vagy erdei gyümölcs ízesítésű természetes ásványvíz alapú ital, amely sem cukrot, sem édesítőszert nem tartalmaz, és új kategóriát képvisel a piacon. Elsődleges kiszerelésként a 1,5 literes formátum elérhető áprilistól. A nyár folyamán innovatív, 0,25 literes aludobozos formátumban is megjelenik a Szentkirályi Egy Csepp Gyümölcs, amivel a fiatalabb célcsoportban, az on-the-go fogyasztási alkalmakkor kívánja erősíteni a hidratáció fontosságát.

A fogyasztói igényeket szem előtt tartva a vállalat igyekszik egyre több márkáján olyan csökkentett cukortartalmú megoldásokat kínálni, amelyek könnyedén beilleszthetők az egészséges életmódba.

– Fontos célkitűzésünk, hogy segítsünk azon fogyasztóinknak megtalálni az alternatívákat, akik egészségügyi megfontolásból sem cukrot, sem édesítőszert nem kívánnak fogyasztani, így a jövőben is szeretnénk építeni a 2024-ben bevezetett kategóriát – vetíti előre Bara Boglárka.

Tavaly már 5 megvásárolt üdítőből nagyjából 2 cukormentes volt

Erős a verseny

Vecsei Márton, head of soft drink brands, HELL ENERGY Magyarország Kft. azt tapasztalja, hogy a cukormentes üdítőital-piacon rengeteg kihívással néznek szembe a gyártók. A piaci trendek folyamatos változása, az egyre inkább tudatos fogyasztók és a nagy márkák versenye jellemzi ezt a kategóriát.

Vecsei Márton SWISS

Vecsei Márton
senior brand manager
HELL ENERGY

– Azt is mondhatnánk, hogy ezen a piacon van a legnagyobb kihívás, de egyben itt van a legnagyobb lehetőség is, hiszen egy telített piacon a sok márka versenyében olyan portfólió­val kell rendelkeznünk, amellyel sikeresen meg tudjuk nyerni a fogyasztókat – mutat rá a szakember, aki azt is elárulja, hogy a kategória fogyasztói számára egyre fontosabb, hogy milyen összetevőket tartalmaznak az általuk preferált italok.

– A szezon elindulásával a kis kiszerelésű termékek jelentős növekedése látszik, a gyártók elkezdtek nyitni az alumíniumdobozos kiszerelések irányába is – teszi hozzá Vecsei Márton.

Kompromisszummentes megoldások

A HELL ENERGY Magyarország Kft.-nél 2023 a XIXO márka eddigi legsikeresebb éve volt. A piacrészüket 68%-kal növelték a 2022-es időszakhoz képest.

– Ez rendkívül nagy siker számunkra, hiszen rengeteg innovációval és a bázis portfóliónk megerősítésével tudjuk összegezni a 2023-as évet. Ez az eladások tekintetében is megmutatkozik, hiszen ilyen magas eladási számokat még nem realizáltunk, mint az előző év során. Ami biztos, hogy itt nem szeretnénk megállni, és ezt a hihetetlenül dinamikus lendületet szeretnénk a 2024-es évben is folytatni – informálja lapunkat Vecsei Márton az NIQ adataira hivatkozva.

Ez a növekvő tendencia a cukormentes termékeik kapcsán is hasonló számokat mutat. A XIXO Cola Zero 39%-os eladási darabszám-növekedést tudott realizálni a tavalyi évhez képest, aminek egyik fő mozgatórugója az országos aszpartámmentes kampány volt, mellyel sikerült a fogyasztók nagy részével megismertetni a termék legfontosabb előnyeit és kipróbálást generálni.

– A XIXO Cola Zero a gondosan kifejlesztett íz és minőségi összetevők párosával a márka egyik legfontosabb termékévé nőtte ki magát. Tartósítószer-, cukor- és aszpartámmentes formulájával kompromisszummentes megoldást kínál minden kólaimádó számára. A XIXO márka egyik legnagyobb erőssége, hogy nem csak folyamatosan up-to-date a piaci trendek tekintetében, de diktálja is azokat. Az idei évben amellett, hogy erősítjük jelenlegi portfóliónkat, több újdonsággal is jelentkeztünk fogyasztóink számára. Kiemelten fontosnak tartjuk, hogy olyan széles termékportfóliót kínáljunk, melyek között mindenki megtalálja a számára tökéletes választást, mind íz, mind összetevő tekintetében – nyilatkozza Vecsei Márton.

Egyre inkább tudatos fogyasztók és a nagy márkák versenye jellemzi ezt a kategóriát

Trendekre és igényekre szabva

Évről évre egyre többen étkeznek tudatosan, és közöttük is növekszik azok száma, akik igyekeznek csökkenteni a szénhidrátbevitelüket. Az immár több mint 70 éve a magyar piacon lévő Ceres Zrt. termékei közül ezen fogyasztóknak a Slimmm és a NewLine termékcsaládot kínálja.

Mikos István
vállalati igazgató
Ceres

– Akik valamilyen különleges vagy magasabb hozzáadott értékű kategóriát választanak, tisztában vannak vele, hogy ezen termékek ára magasabb. A fogyasztók tájékozottabbak, ezért itt a döntési szempontok összetettebbek, mint az egyéb termékek esetében. Itt nem csak az ár alapján születik meg a vásárlási döntés, fontos a megfelelő ár-érték arány is – jelzi Mikos István, a Ceres Zrt. vállalati igazgatója.

A cukortartalom csökkentése általános törekvés az élelmiszeriparban, egyre több kategóriában jelennek meg ilyen termékek. Értékesítési helyük leginkább a modern trade csatorna, kiszerelésükről pedig általánosságban elmondható, hogy többnyire kisebbek, mint az adott kategória átlaga.

– Termékfejlesztéseinket minden esetben a fogyasztói igények és az aktuális trendek határozzák meg. Jelenleg egy, az egészségtudatos táplálkozásba beilleszthető termék fejlesztésén dolgozunk – tudjuk meg Mikos Istvántól.

 

Nem csak az ár alapjan születik meg a vásárlási döntés: fontos a megfelelő ár-érték arány is

Szélesedő mentes portfólió

Maczelka Márk, SPAR

Maczelka Márk
kommunikációs vezető
SPAR Magyarország

Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője egy kutatás eredményére emlékeztet, mely szerint a vásárlók háromnegyede egészségügyi okból fogyaszt speciális élelmiszert, míg negyedük azért, hogy egészségesebben éljen, megtartsa, vagy csökkentse testsúlyát. De olyan is akad köztük, aki élvezeti értéke, íze miatt fogyasztja e termékeket. A SPAR a fogyasztói igényeket követve folyamatosan bővíti a mentes és egészségtudatos árucikkek körét, és ma már ezernél is több ilyen terméket kínál.

– Világszerte nő az egészségtudatos vásárlók aránya, és hasonló trend tapasztalható a hazai piacon is. Felmérések szerint a magyar lakosság 44%-a követ speciális diétát, vagy fogyaszt speciális élelmiszereket, 22%-uk a gluténmentes, laktózmentes vagy vegán étkezést helyezi előtérbe, illetve cukorcsökkentett, cukormentes vagy szénhidrátcsökkentett diétát tart.

Az SPAR Életmód kategóriába tartozó glutén- és laktózmentes, vegán és biotermékek külön polcokon kapnak helyet az áruházakban, ami a vásárlók számára megkönnyíti a választék áttekintését. Egy-egy adott termékkör árai így eleve jobban összehasonlíthatók, ezért az egészségtudatos, de az árakra jobban érzékeny vásárlók is megtalálják a számukra legjobb árucikkeket – mondja Maczelka Márk.

A SPAR Életmód program fontos eleme a tudatos táplálkozás népszerűsítése, az ételintoleranciával élők segítése. A vállalat a kiemelt forgalmú ünnepek idején – mint amilyen a húsvét vagy a karácsony – is számos kalóriaszegény, csökkentett cukor- és sótartalmú készítményt tart a kínálatában.

– A SPAR a magyar beszállítók és kisvállalkozások piacra jutását segítő Régiók Kincsei program révén folyamatosan képes növelni a hazai termelésből származó, egészségtudatos árucikkek körét, ugyanakkor egy nemzetközi vállalatcsalád részként olyan innovatív termékeket is eljuttathat a fogyasztóihoz, amelyek hazai forrásból nem elérhetők. 2024-ben is rendszeres akciókkal segítjük vásárlóinkat abban, hogy minél jobb ár-érték arányban juthassanak hozzá a mentes és egészségtudatos termékekhez – avat be a kommunikációs vezető.

A cukormentes termékkör értékesítési helyei leginkább a modern trade csatornák

Többet, olcsóbban

Az ALDI gazdag, 90%-ban saját márkás termékeket tartalmazó szortimentjében közel 500 mentes és egészségtudatos árucikk közül választhatnak a diétázók, az ételintoleranciával érintettek és az egészségtudatos életmódot folytató vásárlók. A fogyasztók az áruházlánc széles, egyre bővülő választékában könnyedén megtalálhatják a számukra ideális, megbízható minőségű termékeket, alacsony áron. A vállalat a termékfejlesztéseinek irányát a mentes termékek esetében az aktuális trendek és a vásárlói visszajelzések figyelembevételével határozza meg, minden esetben igyekszik innovatív termékekkel fókuszálni a célcsoportokra. Ennek is köszönhető, hogy egyes termékek csak az ALDI-ban érhetők el.

A hozzáadott cukor nélküli termékek száma 2023-ban 10%-kal nőtt. Az utóbbi években a speciális termékek iránti kereslet egyértelműen emelkedett, a mentes áruk népszerűsége minden kategóriában megfigyelhető. A vállalat bízik az inflációcsökkenés vásárlásokra gyakorolt pozitív hatásában, számos intézkedést hozott és hoz annak érdekében, hogy a magyar fogyasztók minél több terméket vásárolhassanak meg a korábbinál olcsóbban. Az ALDI minden lehetőséget megragad a költségcsökkentésre, folyamatosan keresi az olcsóbb beszerzési forrásokat, újratárgyalja a meglévő beszállítói szerződéseit, hogy az elért előnyöket vásárlói számára árcsökkentés formájában adhassa tovább.

A magyar háztartások kiadásainak csökkentéséhez a diszkontlánc kuponakcióival, halakcióival, rendszeres Szuper szombat akciójával és XXL ajánlataival is hozzájárul. //

Kapcsolódó cikkeink