CSR Hungary Summit: a COVID jó alkalom az újrakezdésre
Tavaly november végén került sor a CSR Hungary Summitra. A virtuális térben megtartott kétnapos rendezvény ezúttal azt a témát is alaposan kielemezte, vajon hogyan alakul át a COVID idején a vállalati felelősség és fenntarthatóság létjogosultsága, s milyen kihívások és lehetőségek várnak a cégekre a járvány elmúltával.
Szerző: Gyarmati Orsolya
A CSR Hungary Summit 2020 első napján sok szó esett az újraindításról és helyreállításról gazdasági, társadalmi és környezeti téren. Olyan témák is szóba kerültek, mint az egészség-munkahely-jóllét háromszöge, hiszen a járvány az egész világot ráébresztette egészségünk értékére, s minden bizonnyal ez lesz az egyik olyan témakör, amely prioritást kap a COVID utáni életben.
Takács Júlia, a CSR Hungary alapító-ügyvezető igazgatója úgy fogalmazott: a COVID-dal léket kapott a gazdaság, amely a fenntartható társadalmat finanszírozza. Elkezdtek kiélesedni az egyenlőtlenségek a gazdaságban és a társadalomban, s rádöbbentünk: a társadalmi-gazdasági helyzet szorosan összefügg mindenféle sebezhetőséggel, hiszen a hátrányos helyzetűekre aránytalanul káros hatással van a járvány okozta állapot.
– Nyilvánvaló, hogy nem tudunk sokáig túlélni gazdasági tevékenység és pénzügyi értékteremtés nélkül.
A pandémia, a koronavírus miatt vállalkozások milliói bukhatnak, és a vállalkozások akár 40%-a sem nyithatja meg újra üzletét. A COVID-19 időszak jó alkalom lehet az újrakezdésre, a CSR-re vonatkozó teljes megközelítés átdolgozására. Mind alkotóelemei, mind az azt irányító politikák tekintetében. Hogy minden CSR-tevékenységet jobban összehangoljunk az emberek valós szükségleteivel – fogalmazott Takács Júlia.
Egészség-munkahely-jólét
Az egészség-munkahely-jólét tematikus blokkban az Essity Hungary egészségügyért felelős divízió igazgatója, Molnár László azt a kérdést feszegette, hogy hogyan tudja a munkahely biztosítani dolgozói és partnerei számára a biztonságot. Az igazgató felhívta rá a figyelmet, hogy a COVID adott erősségétől függő kormányzati intézkedések mellett cégen belül a saját biztonságot kellett szem előtt tartani, és minden cégnek érdemes saját protokollt kialakítania.
Feuertag Ottó, az Europa Design alapító-ügyvezető igazgatója a magyar home office kapcsán azt mondta, annak körülményei egyáltalán nem alkalmasak tartós munkavégzésre, sokan egyáltalán nem tudták megszervezni az otthoni munkát. Feuertag Ottó megosztotta a hallgatósággal a Prohome Barométer felmérését, amelyből kiderült: a megkérdezett, home office-ban dolgozók 42%-a konyhai és étkezőszéken ül munka közben, 80%-uk notebookon dolgozik, s csupán 15%-uknak van légkondicionálója abban a helyiségben, ahol a munkáját végzi. Feuertag Ottó hozzátette: még senki sem tudta felmérni, hogy milyen kockázatot, felelősséget vállalt, milyen extra terhelést jelent majd a koronavírus-járvány a munkavégzőre, családjára, a szűkebb környezetére.
Felsőoktatás a fenntartható jövőért
A konferencia második napjának első témája a felsőoktatás a fenntartható jövőért volt. Az oktatásnak, s különösen a felsőoktatásnak kulcsszerepe van a fenntarthatóság alapelveinek terjesztésében, hiszen a következő generációk vezetői, döntéshozói, véleményformálói főként a felsőoktatásban végzettek közül kerülnek ki.
Az előadók azt a kérdést járták körbe, hogy vajon milyen eszközök, programok, minták állnak rendelkezésre ehhez a felsőoktatási intézményekben. A nap második felében a digitális gazdaságról és az új értékteremtésről, azaz a fenntartható üzleti modellekről esett szó, amelyek segítik a vállalatokat abban, hogy a rendelkezésre álló technológiával biztosítsák a gazdaság folyamatosságát a COVID alatt is, s olyan új, digitálisan támogatott üzleti modelleket hozzanak létre, amelyek egy új normális (COVID utáni), célorientált, fenntartható és befogadó világ számára is megfelelőek lesznek.
CSR Hungary Díj 2020
A Magyar Üzleti Felelősség Díj, CSR Hungary Díj nyertes pályázóinak, védjegyhasználatra jogosult cégek, szervezetek listája 2020. november 23-án vált nyilvánossá. A 2006-ban létrehozott elismeréshez kapcsolódó program évről évre lehetőséget kínál a szervezeteknek, hogy felelős és fenntarthatósági irányításuk, saját megoldásaik bemutatásával bizalmat és tudatosságot teremtsenek az érdekeltek körében. A pályázati struktúra önkéntes 2 éves védjegyhasználati rendszerrel támogatja a Magyarországon működő vállalkozások hiteles vállalati felelősség menedzsment rendszerét.
– Természetes, hogy a COVID alatt és után más-más módon, más-más formában jelentkezik a CSR. A COVID alatt a magánszféra elsősorban a védekezésben tud segíteni. Azonban a COVID enyhülése után a kihívások és lehetőségek és az újra építkezés terén is sok dolgunk lesz. E folyamatban kulcsszerepe lesz a munkahelyeknek, a cégeknek, vállalkozásoknak. Így különleges körülmények között adjuk át az idei CSR Hungary Díjakat. A cél továbbra is az, hogy felhívjuk a figyelmet arra, hogy a felelős és fenntartható üzletvezetésnek éppen adott helyen, helyben kell példát mutatnia, hisz ezzel tud hozzájárulni a mindennapok gyakorlatában az itt élők magasabb életminőségéhez, jólétéhez. Ez a COVID alatt és után még inkább igaz lesz – hangsúlyozta Takács Júlia. (x)
Nestlé: A fogyasztók edukációja elengedhetetlen!
A Nestlé meggyőződése, hogy a vállalat csak akkor lehet hosszú távon sikeres, ha nemcsak részvényeseik, de az egész társadalom számára értéket tud teremteni. A világ legnagyobb élelmiszeripari vállalataként a Nestlé a karbonsemlegességi cél elérése és a biodiverzitás védelme mellett arra törekszik, hogy előmozdítsa a körforgásos gazdasági modell hatékony működését. Ehhez az szükséges, hogy semmilyen csomagolása ne végezze hulladéklerakóban, pláne ne a környezetben. Ezt a stratégiát támogatja csomagolóanyagaik folyamatos fejlesztése, a helyi szelektív gyűjtési, válogatási és újrahasznosítási infrastruktúrák támogatása, valamint a fogyasztók edukációja.
A Nestlé ez utóbbi tevékenységéhez tartozik a CSR HUNGARY díjat nyert 2019-es Újrahasznosítási Kisokosa is. Az edukációs tartalomból tanórai tanagyagot is készítettek, amit önkéntes Fenntarthatósági Nagyköveteik általános iskolákba is elvittek. Az akció sikerét követően 2020-ban a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. is csatlakozott a kezdeményezéshez. Második fenntarthatósági kiadványuk, a Hogyan legyek környezettudatos vásárló? már nemcsak a felelős hulladékgyűjtéssel, de az élelmiszer-pazarlással is foglalkozik, és a környezettudatos vásárlás során felmerülő kérdésekre ad választ a fogyasztóknak. //
Henkel: Millió Esély a Nőkért
A Henkel Magyarország Beauty Care üzletága 2020-ban csatlakozott a globális Million Chances kezdeményezéshez, felismerve, hogy idehaza a nők jelentős százaléka érintett a szegénység és a képzettség hiányának problémáival. A Schwarzkopf Millió Esély a Nőkért-kezdeményezés a Női Érdekérvényesítő Szövetséggel kapcsolódott össze, hogy együtt millió dolgot tegyenek a női kis- és nagyközösségekért.
A nők megerősítését és az esélyegyenlőséget zászlójára tűző Női Érdekérvényesítő Szövetség 5 000 000 Ft pénzbeli támogatásban részesült céljai eléréséhez.
Az adomány átadására a nyár folyamán került sor. Az év végén a Henkel Beauty Care üzletág további több mint 30 000 termékkel segítette a Női Érdek Szövetséget, így a szépség- és hajápolási termékek azokhoz a hátrányos helyzetű nőkhöz is eljuthattak, akiknek a frissen festett és ápolt haj érzete igazán felemelő élményt okozott és talán önbizalmat is adott. A Henkel büszke arra, hogy ezzel a programjával nemcsak a CSR Hungary védjegyet, de a Trade magazin különdíját is elnyerte. //
A SIÓ a hazai junior CSR élvonalában
Magyarország vezető gyümölcslégyártójának attitűdformáló, integratív jótékonysági programja, a Köszönjük, SIÓ! az elmúlt 13 évben mintegy 750 intézményt és összesen közel 12 ezer 6–10 éves kisiskolást látott el a tanévkezdéshez szükséges írószerekkel és kiegészítőkkel teli, új, gerinckímélő iskolatáskákkal szerte az országban. A junior kategóriában egyedüliként díjazott „Köszönjük, SIÓ!” Iskolatáska Program emellett elnyerte a Trade magazin három különdíjának egyikét is.
A program legnagyobb erőssége, hogy a hátrányos helyzetű gyermekek támogatásán túl érzékenyítő szerepe is van, hiszen a nem rászoruló gyermekek is tudják támogatni kevésbé szerencsés társaikat.
– Fontosnak tartjuk, hogy az adományozási programban részt vevő kisiskolások a kreativitásukat is kamatoztatva a tanórán kívüli foglalkozásokon is beszélgessenek az érzékenyítő témákról, és mind a beszélgetések, mind a segítségnyújtás során megtapasztalják a hátrányos helyzetű osztálytársaik elfogadásának, a helyzetük megértésének és a közösségi segítségnyújtásnak a jelentőségét – mondja Szász-Bognár Emese, a SIÓ-Eckes kommunikációs és médiamenedzsere.
A segítőprogram komplex jellegét erősíti, hogy fogyatékkal élők is tevékeny részesei, a tanévkezdési csomagot ugyanis évek óta a tordasi Gesztenyés Szociális Intézmény lakói készítik össze. //
Kapcsolódó cikkeink
A magyarok többsége 50 ezer forint alatt költ karácsonyi ajándékokra, a fenntarthatóság fontos szempont, de nem elsődleges
Az ajándékozás az ünnepek elmaradhatatlan hagyománya, de mi az, ami…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >ESG – a fenntarthatósági szabványokról jogi szemmel
2023 decembere óta számos jogszabály látott napvilágot az ESG-részletszabályokról, amelyben…
Tovább olvasom >További cikkeink
A kártyás fizetés ma már alapelvárás a kereskedőktől
„A kártyaelfogadás ma már olyan, mint egy közműszolgáltatás: alapelvárás. Aki…
Tovább olvasom >Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >