Csökkent a bolti eladás koncentrációja
Mintegy 27 milliárd forintot ért el az étolaj kiskereskedelmi forgalma 2014. február – 2015. január során. Ez a szám 11 százalékkal kevesebb, mint az előző, kumulált év során, a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe szerint. Mennyiség szempontjából azonban növekedés tapasztalható, a Nielsen plusz 3 százalékot regisztrált.
Amíg korábban egyre nőtt az étolaj bolti eladásának koncentrációja, most fordított trend tanúi vagyunk. A 400 négyzetméternél nagyobb üzletek – értékben mért – piaci részesedése 74 százalékról 72-re csökkent, egyik tizenkét hónapos időszakról a másikra. Ezzel egy időben a 400 négyzetméternél kisebb üzletek mutatója 26-ról 28 százalékra bővült.
Ami a gyártói márkák pozícióját illeti, értékben mért piaci részesedésük szintén csökkent: a gyártói márkák 2014-ben 67 százalékát tették ki a forgalomnak, a tavalyelőtti 73 százalékkal szemben.
A Nielsen által szpotszinten vizsgált tévécsatornákat alapul véve, olajra és zsírra a piaci szereplők költése – hivatalos listaáron – múlt évben valamivel több, mint 1 milliárd forintot ért el. Ez több mint duplája a tavalyelőttinek. A növekedés mértéke 128 százalék. Meg kell azonban jegyezni, hogy a hivatalos listaárhoz képest a valóságban kevesebbet szoktak fizetni a reklámokért.
Az olívaolaj éves piacmérete 4 milliárd forint felé közelít, a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe szerint. A bolti forgalom értéket tekintve 17 százalékkal nőtt a 2014. február – 2015. januári időszak során, az előző hasonló időszakhoz képest. Az eladott mennyiség még nagyobb arányban, 20 százalékkal emelkedett.
Az olívaolajok esetében is csökkent a koncentráció, amely azonban még így is magas. Egyrészt a 400 négyzetméternél nagyobb üzletek – értékben mért – piaci részesedése 88 százalékról 87-re csökkent; a 200 négyzetméteres és kisebbeké pedig 7-ről 9 százalékra változott.
A gyártói márkák piaci helyzete értéket tekintve szintén csökkent: piaci részesedésük tavaly 53 százalék volt, ami 5 százalékponttal kisebb a tavalyelőtti értéknél.
Kapcsolódó cikkeink
Ezért tarolnak a sajátmárkás termékek
Az elmúlt hetekben a Pénzcentrum és a Debreceni Egyetem közös,…
Tovább olvasom >Növényvédőszer-maradékok az uniós élelmiszerekben: megvannak a legfrissebb adatok
Az EFSA kiadta az európai uniós élelmiszerekben előforduló növényvédőszer-maradékokról szóló…
Tovább olvasom >Magazin: A bőrt ápolja, a környezetet védi
A testápolási piac kismértékű csökkenéséről számolnak be a szegmens résztvevői,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >A MOL Campus mindkét étterme, a Virtu és a Zazie is Michelin ajánlást kapott
Mindössze egy évvel a megnyitásukat követően a MOL Campus mindkét…
Tovább olvasom >