Magazin: Csináld magad marketing!
Az Instagram 9 évvel ezelőtti elindulása hihetetlen lökést adott az ételfotózás divatjának. A vendéglátóhelyek egy része kezdetben idegenkedett az amatőr művészektől, ma már keveseknek kell magyarázni, hogy az eleinte bizarrnak tűnő trend az étterem marketingkommunikációjának egyik legfontosabb eleme az interneten. Cikkünkben azt taglaljuk, miért fontos egy étterem jelenléte a közösségi médiában, és hogy miért magától értetődő és egyszerű ez a fajta marketing.
Egyre gyakrabban látunk vendégeket az éttermekben étkezés előtti rituáléjukat végezve: előveszik telefonjukat, fotóznak, majd a képet közzéteszik az interneten!
Egy amerikai piackutató cég 2017-es tanulmánya szerint az USA-ban az Y-generáció (ők a 1980–2000 között születettek) 69 százaléka az étteremben előbb nyúl a telefonjához, mint a villához.
Bár nem mindenki híve e trendnek, az biztos, hogy az étvágygerjesztő fogások képének megosztása a közösségi médiában új lehetőségeket nyújt az éttermek számára termékeik, szolgáltatásaik reklámozásához is. Nem meglepő hát, hogy az USA-ban ma a közösségi média az éttermi marketing legáltalánosabban használt csatornája, az éttermek közel kétharmada használja reklámcélra. Miért ne tennék, ha a szakemberek szerint ennek egyértelmű hatása van a hely nyereségének nagyságára.
Persze a közösségi média nemcsak a bevételről és a reklámról szól! Az internet segítségével növelhető az étterem iránti bizalom és elköteleződés, követhetőbbé teszi nemcsak a gasztronómiai és vendéglátóipari trendeket, de a marketingaktivitások hatékonyságának mérését is. A közösségi médiában a vendéglátóhely kisebb lépésekkel is gyorsan generálhat nagy érdeklődést, több követőt, így könnyebben érheti el marketingcéljait.
A közösségi felületek felhasználása a kommunikációban nem bonyolult feladat, nagy beruházást nem igényel, igaz, annál több figyelmet és munkát, hiszen elsődleges a megfelelő tartalom! A megfelelő stratégiák, módszerek, stílusok helyes alkalmazásában nyilván sokat jelentenek egy, a vendégeket egyébként is jól kezelő vezető szakmai tapasztalatai, de, ahogy mondani szokták, ez is egy szakma, tehát érdemes elgondolkodni egy profi ügynökség alkalmazásáról – az induláskor legalábbis mindenképp.
Légy látható, hiteles és csinálj megosztásra méltó tartalmat – mintha egy kereskedői tréning közhelyei lennének, mégis ez a három szabály a legfontosabb. Ha bármelyik nem, vagy kevéssé teljesül, a siker esélye kisebb. Ám a közösségi médiában alkalmazott stratégiában vannak konkrétabb, mondhatjuk, gyakorlati tapasztalaton alapuló intelmek is.
Nem kell egyszerre sokat markolni: érdemes először csak egy platformmal kezdeni a munkát, annak lehetőségeit jól megismerni, abban szakértőnek lenni, annak felhasználóit keresni meg rendszeresen posztokkal – ha aztán ez profin működik, lehet továbbmenni a következő platformra. A megosztottság miatti kiszámíthatatlan, szórványos posztolás a célcsoport figyelmének elvesztéséhez vezethet. (Hozzátesszük: természetesen a kommunikáció nagyobb hatékonyságát – jól használva – több platform alkalmazása biztosítja.)
Hardver
Az alapoknál kell kezdeni. Ami a tulajdonosnak magától értetődő, az a potenciális vendégnek nem feltétlenül az. Minden platformon meg kell adni minden olyan információt, ami számba vehető étteremválasztáskor, a megközelíthetőségtől a konyha típusáig. Érdemes a fontos elemeket figyelemfelkeltőként kiemelni: „család-/gyermekbarát hely”, „házias konyha”, „fél adag is kérhető”, „ideális születésnapi bulikhoz” – bármi könnyen értelmezhetőt, ami lényeges lehet a vendég számára. És persze meg kell teremteni a véleményezés, értékelés lehetőségét, a hozzászólásokra pedig feltétlenül reagálni kell!
El kell kerülni a csapdát, miszerint minden poszt az üzletről szól; a kiabáló reklámról, rólunk. Érdemes indirekt módon is erősíteni a márkát, pozitív asszociációkat kelteni olyasmivel, ami közvetetten kapcsolódik az étteremhez, hozzászólásokat generáló témákat felvetni. Egy komolyabb törzsvendégkörrel rendelkező étterem vagy annak séfje már személyesebb megnyilvánulásokat is megengedhet magának.
Nem szabad elfelejteni, hogy az éttermi márkaépítés a közösségi médiában nem csak egyetlen hang egy kórusban: biztosra vehetjük, hogy a szakács is posztol, a pincér is posztol. Ha elégedett, akkor pozitívan, ami óriási támogatást jelenthet a hely számára. Nem is árt néha az alkalmazottakkal leülni, az étterem értékeiről, érdekeiről elbeszélgetni – ez visszaköszön az étteremről szóló híradásaikban.
A közösségi médiában tett erőfeszítések, befektetések haszna gyorsan felmérhető. Ha valaki hirdetéseket jelentet meg, PR-cikkeket írat, lehet, hogy hónapokba telik azok értékét összegeznie. Egy Facebook- vagy Instagram-kampányra rögtön érkeznek a reakciók – válaszok, megosztások, foglalások formájában. A közösségi médiaplatformok mindegyike méri is az aktivitásokat: adatokkal segítenek az elemzésben.
Bármikor előfordulhatnak kiesések, betegségek, szabadságok vagy éppen a feladatok megsokszorosodása miatt – ezekre a helyzetekre fel lehet készülni: a nyugodtabb időszakokban bármikor bevethető tartalékanyagokat készíteni.
Szoftver
A közösségi média ma már elképzelhetetlen hashtagek nélkül, ezek létrehozásának kulcsa – amely nem válik függetlenné használója nevétől – az egyértelműség. Ha a megfelelő kifejezés elé odarakják a kis kettős keresztet, az kereshetővé válik! Ha a poszt alatt létrehoznak egy ilyen szót, arra rákattintva az emberek minden olyan posztot megnézhetnek, amelyet ugyanazzal a hashtaggel láttak el. (Aki nem ismeri a hashtaget, célszerű utánanéznie e metaadat lényegének.)
Okos dolog a közösségi médiában meglévő naptárak és tervezők használata is – de ennek fajtái, előnyei legyenek inkább egy „második lecke” témája.
Minthogy a Facebookot több mint másfél milliárdan használják a világban, ezt nevezhetjük a jelenleg a legelterjedtebb platformnak – bár a többi kezelése sem nehezebb –, érdemes hát vele kezdeni a közösségi marketinget. Ennek kiismerése után viszont jöhet a vizuális élményre koncentráló Instagram vagy Pinterest.
Posztolni általában a kora esti órákban a leghatékonyabb (na igen, a vendéglátóhelyeken is ez a csúcsidő), a napok közül – bár számos tényező befolyásolhatja a választást – a szakértők szerint a legjobb a csütörtök és a péntek, amikor az emberek tervezni kezdik hétvégi programjaikat.
A tartalomról már beszéltünk, ám annyit még utólag is hozzá kell tennünk, hogy a fiatalabb korosztályok számára a vizuális kommunikáció sokszor fontosabb, mint a szöveges. Érdemes az étlap új elemeit bemutatni, akciókról beszámolni – a lehetőségek tárháza óriási. Ha valami divatos téma jelenik meg az interneten, lehet kapcsolódni hozzá, hiszen aki több érdeklődőt vonz, az nagy valószínűséggel több vendéget is szerez.
Az ember
Amit a vendéglátós és a vendég nem tudnak „megbeszélni” az étteremben, azt talán meg tudják az interneten. A tulajdonos, az üzletvezető a napi üzleti ügymenetet látja, a vendég viszont sokszor egy másik világot képzel a konyha ajtaja mögé. Az interneten mélyebben be lehet mutatkozni, összefüggéseket lehet magyarázni, hibák okára rávilágítani – nem elveszett idő ezen a módon „barátkozni” a vendéggel, aki így könnyebben törzsvendéggé válhat, és a mindenkori panaszait is jóval egyszerűbb kezelni. Ha beavatják, mi történik a kulisszák mögött, nem annyira ügyfélnek, mint inkább bennfentesnek fogja érezni magát.
Az étterem közösségi oldalának látogatottsága többféleképpen növelhető, nem kell egyedül „kínlódni”. A valamilyen ok miatt közös érdekekkel rendelkező éttermek együttműködhetnek linkek használatával, de a hely felé irányítható a szövetségek, az esetleges támogatottak, de akár az alkalmazottak szakmai kapcsolatrendszere is.
Minthogy az étterembe járók nagyobbik hányada étteremválasztáskor figyelembe veszi a helyről írt kommenteket, kifizetődő a bejegyzésekkel legalább naponta pár percet foglalkozni, azokat intelligensen, a problémákat lehetőleg megoldva megválaszolni.
Folyamatosan ott kell lenni a vendégek tudatában, ezért hetente legalább egyszer-kétszer mindenképpen posztolni kell. Érdemes kérni, provokálni, jutalmazni az értékelő posztokat, így a kapcsolat már nemcsak az üzletről, de a vendég fontosságáról is szól.
Az ötletekért sokszor csak körül kell nézni, ott vannak az interneten, akárcsak a leendő vendég.
Kapcsolódó cikkeink
Fókuszban a valós idejű marketing a Mastercard Space4Commerce konferenciáján
A Mastercard Space4Commerce konferencia bemutatja, hogyan alakítják át az azonnali…
Tovább olvasom >Az ár-érték arány az úr, de többet is költenénk…
A Business Days konferencián Mekler Anita, a PwC Magyarország cégtársa…
Tovább olvasom >Az AI-jal igyekszik személyre szabni a marketinget a Mondelēz
Új platformot indít a Mondelēz, amellyel célja globális marketingképességeinek javítása…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új zseb nyílik a SZÉP-kártyán Aktív magyarok névvel
Mindenki a saját egészségének a kovácsa, az Aktív Magyarország program…
Tovább olvasom >MTÜ: tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai
Tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai a…
Tovább olvasom >A 2024-es év bejglijei: Karl Cukrászda és Még1kiflit Pékség a dobogón
A Magyar Cukrász Ipartestület idén is meghirdette az Év bejglije…
Tovább olvasom >