Convenience – a világ, amelyben egyre inkább élünk
Már nem csak a mikróban elkészíthető pizza a sztár, lehet hódítani egy mártásalappal is, és mi ezt meg is esszük. Szó szerint is, mert ha a legelegánsabb vendéglőkben nem is – vagy nem bevallottan –, de az olcsóbb helyeken és a közétkeztetésben nagy kincs az idő. Ezért ott is hódítanak a kényelmi termékek. A cím lopás, bocsássák meg nekünk, a Lekkerland Kft.-től származik, de tekintettel e cikk tartalmára, jobbat, frappánsabbat egyszerűen nem találtunk, és még az igazsághoz is nagyon közel járunk.
Nem csak termék, szolgáltatás is
– Magyarországon 1600 vevőnek szállítunk, elsősorban benzinkutaknak, üzemi konyháknak és kiskereskedelmi üzleteknek. A cég vevőit a megközelítőleg 3500 termékből álló széles árukészletéből látja el, amelyek között megtalálhatók édességek, desszertek, üdítőitalok, ásványvizek, snackek, cukorkák, rágógumik, sörök, égetett szeszes italok, minőségi magyar és importborok és non-food termékek – mondja Haiman Ferenc ágazatvezető igazgató.
A Lekkerlandnál úgy látják, egyre inkább a convenience világában élünk. A kiadós ételek helyett ma egész Európában egyre inkább nő a kereslet a gyors és kényelmes étkezési lehetőség iránt. Annak persze számos oka van, hogy miért vásárol egyre több ember egyre gyakrabban kényelmi terméket. Az egyik ok az, hogy a mindennapi életben egyre nagyobb szerepe van a rugalmasságnak és a mobilitásnak. Párhuzamosan növekszik az egyszemélyes háztartások száma is, az otthoni háztartás és a készletfelhalmozás egyre inkább háttérbe szorul. És – ahogy a mondás is szól – az idő pénz, talán ezért nincs elég soha belőle.
– A convenience nemcsak a termékkínálatot érinti, hanem a szolgáltatást is – mondja Haiman Ferenc. – A választék önmagában már nem elégíti ki a mai vásárlók igényeit. A convenience-üzletek sikerét nemcsak kiváló elhelyezkedésük és hosszú nyitvatartási idejük jelenti, hanem egyre fontosabb a vásárlók kiszolgálásának módja is.
Kiváltja a speciális tudást is
A kényelmi termék a klasszikus módon készülő ételek készítésének különböző fázisaiban a hagyományos elkészítés egy-egy hosszabb, időigényesebb folyamatának kiváltását lehetővé tevő alternatíva, amely segíti felhasználóját abban, hogy időt, munkaerőt takarítson meg. Így fogalmazta meg az Unilever felfogásában a convenince jelentését Kristóf Dóra, az Unilever Magyarország Kft. Foodsolutions üzletágának marketing assistant managere. A szakember hozzátette, hogy a termékek szintén hathatós segítséget nyújthatnak olyan esetekben, ahol speciális szakmai tudásra van szükség, például amikor idegen nemzetek konyháinak ételeit készítjük. A kényelmi termékek tehát segítenek abban, hogy időt, energiát, munkaerőt takarítson meg a felhasználó. Ezek a szempontok nehéz gazdasági helyzetben, időszűkében – például nagy létszámú svédasztalos rendezvényeknél –, vagy éppen munkaerőhiány esetén gyors segítséget nyújthatnak.
– A mai világban a séfeknek szükségszerűen több szerepben kell helytállniuk: amellett, hogy ők a védjegyei egy-egy étterem ízarculatának, egyben a konyha menedzsereinek is kell lenniük, mérlegelve a kényelmi termékek előnyeit is – ecseteli Kristóf Dóra. – Portfóliónk széles: a Knorr márka alatt forgalmazott ételízesítők, levesalapok, levesek és levesbetétek, mártások, tésztaszószok és -alapok széles választékán túl dresszingek, köretek, növényi zsiradékok és desszertek szerepelnek benne.
„Nem csupán terméket, hanem megoldást is”
– A Nestlé FoodServices nem csupán terméket, hanem megoldást is kínál partnereinek, vevőinek. Az intézményi mellett a kereskedelmi vendéglátás is a részleg jelentős bázisát alkotja, ezért az idézőjeles gondolat nemcsak kijelentés, hanem csapatunk mottója is – közli Zentai András brand manager. – A kiskereskedelemben is forgalmazott termékek (gabonapehely, egyadagos kávé) mellett kényelmi termékekből is bő a választék.
A Nestlé FoodServices két nagyobb piaci szegmensre koncentrál: az intézményi és a kereskedelmi vendéglátás egységeire. De ezen belül tizenkét csatornát különböztetnek meg, amely nagyban segít a stratégia megalkotásában és végrehajtásában. A Nestlé mindkét szegmensben különböző célokat tűzött ki, és mivel a jelenlegi forgalom nagy része az intézményi vendéglátásból származik, itt az erős piaci pozíció és az eddigi növekedési ütem megtartása a hosszú távú célkitűzés. A forgalmon kisebb arányban osztozó kereskedelmi szegmensben a stratégia fő eleme a piaci jelenlét növelése, és annak megtartása. Zentai András megjegyezte azonban azt is, hogy természetesen van különbség az egyes területek között, de jelenleg minden csatorna megközelítőleg ugyanolyan hangsúlyt kap. Viszont épp nemrég indult el egy jelentős – belső kezdeményezésű – nemzetközi piacfelmérés, amelynek fő célja megtalálni azokat a csatornákat, szegmenseket, amelyekbe hosszú távon érdemes időt és energiát fektetni.
Adagokba fagyasztva
Kevés háttérmunkát igényel, gyorsabbá teszi az elkészítési folyamatokat, minőségük állandó, megbízhatóak- mindez igaz a Findus convience-kínálatára is.
– Jelenleg zöldségekből, zöldségkeverékekből, halakból és halkészítményekből, készételekből és palacsintákból, illetve péksüteményekből álló szortimentet kínálunk vevőink felé – nyilatkozza Kovács Gergely, a Findus Hungária Kft. Food Service sales manegere, hozzátéve, az elmúlt idők visszajelzései és tapasztalatai alapján új típusú termékek bevezetését is tervezik, amellyel új irányt mutathatnak a vendéglátásnak. Lehetőségeik számosak, kínálatukat – a fogyasztói igények minél szélesebb kiszolgálásának érdekében – anyavállalatuk közel ezer terméket tartalmazó választékából válogatják össze.
Bár csak viszonylag rövid múlt áll a Findus szakemberei mögött a hazai gasztronómia viszonyok feltérképezésében, úgy látják, azokban a szegmensekben, amelyeket első számú célközönségnek véltek (közétkeztetés, irodaházi étkeztetés), ma leginkább az ár dominál, a minőség sajnos alacsonyabb prioritású. Emiatt a verseny nagyon kiélezett, a fogyasztói kör pedig rendkívül érzékeny. Az viszont valószínűsíthető, hogy az itteniek is szeretnek kényelmi termékekkel dolgozni, de sajnos nem a prémium kategóriából választják azokat. A Findusnak jó kapcsolatai vannak az ebédet házhoz szállító cégekkel, ahol a viszonylag magas beszerzési árak ellenére kiemelten fontos a minőség.
Nagy Ottó
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >