Cipót a cipóboltból!
Az ágazat gondjai az utóbbi pár évben igencsak megváltoztak, ám a problémák gyökere a korábbi évekre vezethető vissza. Jelenleg a munkaerőhiány az, ami a legnagyobb gondot okozza a szakmán belül – mondta el Septe József, a Magyar Pékszövetség elnöke, akit a sütőipar aktuális helyzetének elemzésére kértünk.
Ágazatunknak éveken át el kellett szenvednie az alapvető sütőipari termékek nyomott áron történő értékesítéséből adódó veszteséget, a kiskereskedelmi láncok erőfölénnyel történő visszaélése miatt. Ez minden vállalkozástól elvonta a fejlesztésekhez szükséges nyereséget, számos pékséget tönkretett. Az elérhető pályázatok és támogatások ellenére a vállalkozások évek óta nem tudtak jelentős beruházásokat végrehajtani, aminek most isszák meg a levét. A szektort ugyanis munkaerőhiány sújtja: 6000 szakember hiányzik, ebből 3000 pék. A munkaerő-megtakarítást orvosló fejlesztésekhez szükséges tőke így viszont nem áll rendelkezésre a vállalkozásoknál.
Ebben áttörést hozott az elmúlt két év, önerőből, saját szervezéssel létrehívtuk a közép-kelet-európai pékszövetségek összefogását, amelynek eredményeként országokon átívelő összefogást valósítottunk meg többek között a versenykorlátozás, illetve a tisztességtelen forgalmazói magatartás ellen történő fellépésben. Ez utóbbival kapcsolatban törvénymódosításra (Tfm tv.) tettünk javaslatot, amelynek lényege az olyan hosszú távú szerződés tilalma, amely nem teszi lehetővé a költségelemek lényeges változása miatti árváltoztatást, illetve adott esetben a szerződésből való szankció nélküli kilépést. Javasoltuk továbbá az alapvető élelmiszerekre vonatkozó ár- és költségfigyelő rendszer létrehozását. Ezeket a javaslatainkat a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara is támogatja.
Termékszerkezet és fogyasztói attitűd
A kínálatban egyre csökken a fehér és félbarna kenyerek aránya. Egyrészt a kereslet is átalakult, fogyasztói tudatosság, valamint a speciális táplálkozási igények hatására, másrészt a kínálat is csökken, ugyanis a fehér kenyér, a félbarna kenyér, a vizes zsemle és a tejes kifli előállítása veszteséges. Egy, az Agrárgazdasági Kutatóintézet, illetve jogutódja által készített elemzés kimutatta, hogy a négy sütőipari alaptermékből három termék előállítása nem gazdaságos, egyet pedig filléres nyereséggel értékesítenek a pékek a kiskereskedelmi láncok felé.
A szövetség évente termékversenyeket szervez, amelyek új fejlesztésű receptúráit bárki számára elérhetővé teszi, és egységes marketingtámogatást ad hozzá.
Mára a vásárlók is kezdik megérteni azt, hogy a minőségi árut nem lehet olcsón előállítani. A fogyasztók jelentős része fogékony az újdonságokra, egyre tudatosabbak, nem sajnálnak valamennyivel több pénzt áldozni a minőségi termékekre. Bizalommal fordulnak a finom és sokféle harapnivalót kínáló pékségek felé. A kenyerek korábbi sztenderd, egykilós, valamint félkilós kiszerelése sok esetben túl nagynak bizonyult, különösen az egyfős háztartások számára, ezért nagy mennyiségük került a szemetesbe. Ennek megelőzésére pékségeink megkezdték a kisebb tömegű friss kenyerek értékesítésének bevezetését, amelyeknek méretét és alakját is optimalizálták. A kiszerelések alkalmasak arra, hogy egyszemélyes háztartások is maradék nélkül el tudják fogyasztani a megvásárolt mennyiséget, de a bővülő választék a nagyobb családok számára is előnyös, hiszen többféle kenyérből állíthatják össze ételeiket, biztosítva ezzel a változatos étkezést. A jövedelemolló továbbra is ki van nyílva: bizonyos régiókban, településeken nem lehet annyira olcsó a kenyér, hogy meg tudják fizetni, míg – elsősorban a nagyvárosokban – már választékról, gasztronómiáról, élettani hatásokról, kézművességről és ínyenc fogyasztókról is lehet beszélni.
A Magyar Pékszövetség
30 éve látjuk el a sütőipari szakágazat szereplőinek érdekvédelmét, tagságunkat, vállalkozásaink szakembereinek fejlődését oktatással, továbbképzéssel, külföldi tanulmányutakkal, versenyek, és terméktechnológiai bemutatók szervezésével támogatjuk. Hangsúlyosak a tagoknak nyújtott szolgáltatások is – többek között közös beszerzések, pályázatokon való részvétel, marketing és kommunikáció –, ezek szervezésével, koordinálásával is segítjük a pékségeket, amivel komoly megtakarításokat és versenyelőnyöket érnek el. Mindemellett a Magyar Pékszövetség ösztönzi a pékségek közötti gazdaságos együttműködést és kooperációt. //
Kapcsolódó cikkeink
Gerlaki Bence: a kormány minden korosztályban segíti a fogyasztói tudatosság fejlődését
A kormány minden korosztályban segíti a fogyasztói tudatosság fejlődését, de…
Tovább olvasom >A legszebb és legfrissebb fenyőfák idén is a termelői vásárokon kaphatók
Az idén is szebbnél szebb fenyőfák közül válogathatnak a vásárlók…
Tovább olvasom >MTÜ-vezérigazgató: sikeres volt a turizmus legmagasabb szintű európai rendezvénye
Budapest közös platformra hozta az európai turizmus kormányzati és piaci…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új zseb nyílik a SZÉP-kártyán Aktív magyarok névvel
Mindenki a saját egészségének a kovácsa, az Aktív Magyarország program…
Tovább olvasom >MTÜ: tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai
Tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai a…
Tovább olvasom >A 2024-es év bejglijei: Karl Cukrászda és Még1kiflit Pékség a dobogón
A Magyar Cukrász Ipartestület idén is meghirdette az Év bejglije…
Tovább olvasom >