Címkézett lapok
Maradjunk a régi vonalkódnál vagy térjünk át a modernebb, okosabb RFID-re? A kérdést gyakran teszik fel maguknak cégek tucatjai szerte a világban. A szakértők szerint még érdemes várni.A németországi 2006-os futball-világbajnokságon névre szóló, RFID-címkékkel ellátott jegyeket vásárolhattak a sportrajongók. Japánban kitalálták a mosható és vasalható RFID-lapkát, amit a mosodákba beérkező szennyes ruha azonosítására használnak. A brit útlevelekbe is már beépítették ezt a bizonyos csipet.
A hírek mind azt mutatják, hogy az RFID-azonosítást egyelőre speciális területeken használják, és noha megvan rá a lehetőség, hogy a mindennapi életben egyre gyakrabban találkozzunk velük, tömeges elterjedésükre még várni kell.
Drága címkék
– Az FMCG-cégek jelenleg raklap- és gyűjtőcsomagolás szinten alkalmazzák az RFID-technológiát – ismerteti Rácz László, az Állami Nyomda chipkártya- és RFID-tanácsadója. – A tömeges felhasználása a logisztikában az amerikai Wal-Martnál valósult meg elsőként, mivel a beszállítóktól megkövetelték az RFID-alapú nyomon követhetőséget.
A szakember Európában a német Metro és az angol Tesco láncot említette példaként, ezeknél a cégeknél folynak ilyen irányú tesztelések.
Rácz László szerint a vonalkóddal szemben az RFID-nek több előnye van. Például nem szükséges az olvasónak „rálátnia” a címkére, az adat akár egy láda belsejéből is kiolvasható. Az ütközésmentes technológiának köszönhetően egyszerre nagyobb mennyiségű címke is leolvasható. Az RFID-címke több adatot tud tárolni (például egyedi sorszámot), és emiatt Rácz László szerint alkalmas a termékszintű nyomon követésre és a márkavédelemre is.
A szakember szerint az RFID-technológia tömeges elterjedésére az elkövetkező évek során lehet számítani, mert ekkor jelennek meg majd a termékszintű alkalmazások főleg a gyógyszer- és élelmiszeriparban. A technológia tömeges elterjedésének jelenleg az RFID-azonosítók ára szab határt (nagyobb mennyiségben 20 forintba kerül darabjuk). Az Állami Nyomda szakembere, Rácz László bizakodó, szerinte az alkalmazások számának növekedésével ezen a téren további csökkenésre lehet számítani.
Sport szeletre nem gazdaságos
– Jelenleg több típusú RFID-címkét lehet kapni az RFID-piacon – informál Steinbinder Romulus, a Synergon üzletágvezetője. – A címke gyártói minden egyes ügyféltől megkérdezik, hogy milyen jellegű termékkel kapcsolatban kívánják használni, milyen a csomagolás, illetve milyen a környezet, amiben használni szeretnék, zavarja-e ott valami a rádiófrekvencia terjedését. A válaszok függvényében lehet kiválasztani az adott termékre való RFID-címkét.
A Synergon szakembere szerint nagyon fontos, hogy a címke ára versenyképes legyen, és még a csomagolás folyamán beépüljön a termék árába. Ismerve a jelenlegi RFID-címkeárakat, Steinbinder Romulus szerint az FMCG-cégek által forgalmazott termékekbe még nem lehet beépíteni. Csak a példa kedvéért: egy Sport szelet ára vetekedik az RFID-tag árával…
Az átállás a vonalkódról az RFID-címkeazonosításra nem tud és nem fog megtörténni az egyik napról a másikra, mert a kiskereskedelmi informatikai rendszereket is át kell állítani, valamint a gyártói oldalon is minden beszállítónak eleget kell tennie a követelményeknek. A Synergon szakembere szerint már az árucikkek beérkezésénél fontos, hogy ellenőrizzék az árura már gyárilag felhelyezett RFID-címkét. Ha ezt csak az üzletben történő bevételezésnél helyezik fel a termékre, akkor a bevételezési folyamat lelassul, és a technológia bevezetésével elvárt előnyöket – vagyis a folyamatok gyorsítását – a rendszer bevezetésével nem érik el. Nagyobb nemzetközi cégek már kísérleti üzletekben tesztelik az RFID-azonosítókat. Steinbinder Romulus azt mondja, az iparcikkek és ruhatermékek esetében érheti meg az RFID-azonosító alkalmazása, ahol a költségek már elviselhetők.
C. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >