Ceres: Minőségi élelmiszereket az asztalra!
A piac egyik meghatározó cégeként a Ceres pontosan tudja, mikor, hol és hogyan kell fejlesztenie, változtatnia ahhoz, hogy alkalmazkodjon a fogyasztók éppen aktuális igényeihez. Mikos Istvánnal, a Ceres Zrt. vállalati igazgatójával beszélgettünk az élemiszerpiac helyzetéről, karácsonyi szezonról, bejglirendeletről, automatizálásról.
Szerző: Gyarmati Orsolya
– Hogyan indult a Ceres története?
Mikos István: – A Ceres nagy múltra tekint vissza, 1953-ban kezdte meg működését. 1996-ban befektetői csoportok vásárolták meg, ekkor indultak el a fejlesztések, és ekkor vált országos logisztikával rendelkező vállalattá. Akkor még angol tulajdonosi háttérrel, a nemzetközi kereskedelmi cégek megjelenésével kezdődött el az a folyamat, amelynek révén hamarosan országos szinten egységes termékszerkezetet tudtunk biztosítani a kiskereskedelmi láncoknak. A láncok akkoriban kezdték építeni országszerte a hipermarketjeiket és ehhez az országos logisztikát. A Ceres is ekkor fejlesztette ki tartós, csomagolt sütőipari termékeit (toastokat és kalácsokat) az országban elsőként. Tehát a Ceres márka Magyarországon, Győrben született, nagyon büszkék vagyunk rá, hogy idén már másodszorra nyertük el a MagyarBrands díjat.
– A Cerest a legtöbben a csomagolt sütőipari termékekkel, csomagolt toastkenyerekkel, kalácsokkal azonosítják
– Már akkor a toast-, vagy ahogy én inkább szeretem mondani, a szendvicskenyér volt a fő termékünk, amikor még Pannonhalmán üzemeltettük a gyárunkat. A 2000-es évek elején kezdtük meg a gyártó berendezéseket lecserélni, ekkor telepítettük az első automata toast vonalunkat. Ezt követően további gyártósorokat üzemeltünk be, így napjainkra az országban a legnagyobb kapacitással rendelkezünk. Toastkenyereink ettől kezdve vezető termékként képviselik cégünket, de emellett a tartós csomagolt kalácsok, finomáruk és napi péksütemények is jelentős szerepet játszanak a Ceres portfóliójában.
– Emellett ott vannak a szezonális termékek is.
– Ezek jelentik a másik fontos irányunkat – a bejglik, tekercsek, habtermékek. Az elmúlt időszakban jelentős termékfejlesztést hajtottunk végre, így a klasszikus diós-mákos ízek mellett megjelentek a csokis-mogyorós, kókuszos, gesztenyés, illetve a zserbóízű bejglik és tekercsek is. Úgy vélem, fontos a hagyományos ízek mellett újítani is, hogy az új nemzedékek számára is tudjunk élményeket biztosítani és a tradíciókat közel hozni.
– Egy évtizede, hogy tulajdonosváltás történt a Ceresnél. Min kellett változtatni az új anyacég képbe kerülésével?
– A Ceresnél 2010-ben tulajdonosváltásra került sor, jelenleg a cseh Agrofert csoport része. Anyavállalatunk piacvezető a cseh és szlovák piacon, a csoport Európa legnagyobb sütőipari vállalata. Ez a váltás számunkra azért is volt fontos, mert nem pénzügyi, hanem szakmai befektető lett a tulajdonos. Néhány évre szükség volt, hogy megtörténjen az integráció. Nemzetközi kapcsolatrendszerünket kihasználva jelentős szlovák exporttal rendelkezünk, valamint Ausztriában B2B felhasználóknak gyártunk szendvicsalapokat. Magyarországon országos logisztikával, teljes lefedettséggel dolgozunk, minden nagy hazai és nemzetközi láncnak beszállítunk.
A tulajdonosváltás óta folyamatosan közösen határozzuk meg az irányelveket, így a magyar fogyasztók igényeit alapul véve, a nemzetközi tapasztalatok és trendek alapján közös termékfejlesztéseket is megvalósítunk. Mivel a cégcsoport több országban van jelen, hatalmas adatmennyiség áll rendelkezésünkre, ami nagy segítséget jelent termékfejlesztéseinknél.
– A járvány jelentősen felerősítette az egészségtudatos táplálkozást. A Ceres mit tesz azért, hogy kielégítse ezt az igényt?
– Az elmúlt másfél évben megerősödtek az egészségmegőrzéshez kapcsolható termékkategóriák. A fogyasztók egyre szívesebben fogyasztják ezeket a termékeket, ezért nekünk is ilyen irányba kell elmozdulnunk termékfejlesztés terén. A Ceresnek jelenleg több, ezt az igényt kiszolgáló termékcsaládja van: a New Line, a Slimmm, ahol a fehérjében gazdag, széndhidrát-csökkentett portfólió is megtalálható, valamint új fejlesztésünk, a Vegán termékcsalád.
Az elmúlt időszakban a csomagolt pékáruk szerepe is megnőtt, felértékelődött. A járvány elején erős termékfelfutásunk volt, mert a vásárlók nem mertek csomagolatlan pékárut vásárolni. Mostanra kicsit átalakult ez a jelenség, a vásárlók visszaálltak normál fogyasztásra, ugyanakkor a szegmens és a kategória töretlenül fejlődik, miközben a sütőipari fogyasztás stagnál, sőt csökken. Húsz-huszonöt éve még 72 kg éves kenyérfogyasztás jutott egy főre, ma ez mindössze 36-28 kg. Ez nem azért van, mert csökkent a teljes gabonaalapú fogyasztás, hanem azért, mert nagyon sok gabonaalapú, nem sütőipari termék jelent meg a piacon, például a kekszek, pászkák, kétszersültek, müzliszeletek.
– Milyen innovációk jellemzik most a céget?
– Innováció terén két irányvonalat követünk: az egyik, amikor teljesen új termékkategóriát építünk, ez a New Line. A másik irány, amikor már meglévő, több éve a piacon lévő terméket újítunk meg. Folyamatosan követjük a fogyasztói igényeket, és igyekszünk azokat formálni. A termékválasztást főként az íz, az összetevők és az állag befolyásolja az általunk gyártott termékek esetében is. Erre reagálva már több termékünk került be az extra puha kategóriába.
Sajnos, a sütőipar jelenleg nagy kihívásnak van kitéve, minket is utolért az alapanyagárak, energiaárak emelkedése, márpedig ez a helyzet tartósan így fog maradni. Még nem tudjuk, hogy emiatt a fogyasztók fognak-e kategóriát váltani, de valószínűnek tartjuk, hogy lesz egy ilyen réteg, emiatt sokkal inkább az ár-érték arányra fog áthelyeződni a hangsúly. Létrehoztunk a portfóliónkban olyan termékeket, amelyek ezt a választást segítik.
Gyártásra vonatkozó fejlesztéseink irányvonala az automatizálás és a meglévő termék-előállítás korszerűsítése. Ugyanakkor folyamatos problémát jelent a munkaerőhiány. – Győr sajnos ebből a szempontból halmozottan hátrányos helyzetű, éppen ezért számunkra az automatizálás lehet ebből a problémából a kivezető út, az ezáltal felszabaduló munkaerőt pedig hiányhelyekre csoportosítjuk át.
– Természetesen nem maradhat ki a fenntarthatóság témaköre sem…
– A fenntarthatósági törekvés ma már alap, s mi is egyre környezettudatosabbak vagyunk. Tesztelünk lebomló csomagolást, azon dolgozunk, hogy ez a napi gyártás során is hatékonyan alkalmazható legyen. A fenntarthatóság jelen van a beruházásainkban: megújuló energiaforrásokat szeretnénk alkalmazni. Célunk, hogy 2023-ra a Ceres energiafelhasználásának több mint 30%-a megújuló energiaforrásból származzon.
– Hol szeretnének még fejleszteni, változtatni?
– Csomagolt sütőipari termék kategóriában mi vagyunk a piacvezetők, és ezt a pozíciónkat természetesen szeretnénk megtartani. Éppen ezért olyan márkát építünk, amelyet a fogyasztók értékelnek, ez az út ahhoz, hogy megtartsuk, sőt erősítsük a pozícióinkat. E célunk eléréséhez most új termékkategóriákat is tesztelünk, és nemzetközi hátterünket is felhasználjuk majd. Emellett a jövőben sokkal nagyobb hangsúlyt fektetünk az exportpiacra is.
– Mindjárt itt a karácsony… Mi jellemzi a Ceres szezonális termékeit?
– A Ceres több kategóriában gyárt szezontermékeket. A kiemelt szerepet a bejgli kapja. Meghatározó tagja voltam annak a csapatnak, amelyik megalkotta a bejglirendeletet, igen komoly munka áll a mögött, hogy a terméket megfelelő védettség alá tudjuk helyezni. De a Ceresről általában is el lehet mondani, hogy nagyon sokat tett és tesz azért, hogy minőségi élelmiszer kerüljön a magyar fogyasztók asztalára.//
A fenti cikk a Trade magazin 2021/11. számában is megjelent.
Kapcsolódó cikkeink
A laboratóriumban előállított műhús: a fenntartható élelmiszertermelés jövője vagy zsákutca?
Az elmúlt években egyre nagyobb figyelem irányul a laboratóriumban előállított…
Tovább olvasom >Indul az Európai Unió Innovációs Alapjának újabb pályázati köre
Novemberben várhatóan több mint 3 milliárd eurós kerettel nyílik meg…
Tovább olvasom >ESG: miért mindenki csak a nagyvállalatokról beszél?
Az ESG szempontok a fenntarthatóság kulcsfontosságú mérőeszközei. Mégis, amikor ESG-megfelelésről…
Tovább olvasom >További cikkeink
A Baltikumban terjeszkedik az Anora Group
A prémium borokat és szeszes italokat gyártó Anora Group baltikumi…
Tovább olvasom >3,7%-kal emelkedtek az árak novemberben
Az októberi 3,2%-os év/év alapú áremelkedést követően novemberben 3,7%-kal nőttek átlagosan…
Tovább olvasom >KSH: novemberben a fogyasztói árak 3,7 százalékkal haladták meg az előző év azonos havi értékeket
Novemberben a fogyasztói árak átlagosan 3,7 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >