Bővítik a magyar Domestos-gyárat – gazdasági és környezeti szempontból is különleges beruházás
Gazdasági és környezetvédelmi szempontból is különleges az Unilever bővítés alatt álló nyírbátori háztartásvegyipari gyára: amellett, hogy az itt előállított műanyag csomagolóanyagok 70%-a újrahasznosított forrásból származik, a villamos energiát 2021-től 100%-ban megújuló energiaforrásból nyerik, a jelenleg zajló beruházás során pedig az 54 régi, lebontott ipari épület maradványait is újrahasznosították. A bővítést követően ez az üzem lesz globálisan a vállalatcsoport második legnagyobb hatékonysággal működő háztartásvegyipari gyára, amely a kelet-európai régió piacainak 90%-át fedi majd le.
Idén nyáron fejeződnek be az Unilever Magyarország Kft. nyírbátori háztartásvegyipari gyárának első körös – 5 milliárd forint értékű – bővítési munkálatai. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter és Alberto di Leo, a vállalat ügyvezetője tavaly áprilisban jelentette be, hogy az Unilever harmadával bővíti az üzem alapterületét, a beruházás eredményeként az egység termelési kapacitása mintegy a negyedével, a foglalkoztatottak létszáma pedig közel 10%-kal nő.
Az üzem – ahol olyan, itthon és világszerte is jól ismert termékeket gyártanak, mint a Domestos, a Cif, a Coccolino, a Flóraszept, a Surf vagy az Omo – mind környezetvédelmi, mind gazdasági szempontból különleges.
Újrahasznosított beton, tégla, vas és műanyag
A beruházás megvalósítása során is érvényesítették az Unilever azon, a termelésben alkalmazott alapelvét, amelynek értelmében nem szállítanak hulladékot hulladéklerakóba. Ez ebben az esetben azt jelentette, hogy a telephelyen robbantásos módszerrel elbontott korszerűtlen silókból és épületekből származó összes bontási törmeléket ledarálták és teljes egészében felhasználták az új építkezések során. (A robbantást bemutató rövid videó itt érhető el.)
Az üzem működése is környezetkímélő: a keletkező szennyvíz mintegy 40%-át újra felhasználják, a maradékot pedig teljes mértékben a gyárban szűrik és tisztítják, mielőtt visszaengednék a környezetbe.
A gyárban előállított késztermékek csomagolóanyaga 70%-ban újrahasznosított műanyagból készül, a hálózati villamos energia pedig 100%-ban megújuló forrásból származik. Utóbbi az Unilever mindhárom hazai termelőegységére, azaz a veszprémi Algida jégkrémgyárra és a röszkei Knorr élelmiszerüzemre is igaz: ezek a telephelyek szintén megújuló forrásból (napenergiából) származó hálózati elektromos áram vásárlására szerződtek 2021-től.
Gyártási hatékonyság nem csak a megugrott kereslet idején
A saját erőből finanszírozott beruházás keretében a brit-holland anyavállalat stratégiai fontosságú európai üzeme 2020-tól 2022-ig terjedő időszakban egy 11.000 négyzetméteres csomagolócsarnokkal, hat új gyártósorral és egy 8.000 négyzetméteres, korszerű, automatizált magasraktárral bővül. A bővítést követően a nyírbátori üzem lesz globálisan a vállalatcsoport második legnagyobb hatékonysággal működő háztartásvegyipari gyára, továbbá itt készül majd az Unilever régiónkban forgalmazott háztartásvegyipari termékeinek 90%-a, melyek iránt jelentősen megugrott a kereslet az elmúlt időszakban. Bár a gyár működése magas fokon automatizált, az Unilever fontosnak tartja az üzem dolgozóinak folyamatos továbbképzését, szükség esetén pedig átképzését is.
Kapcsolódó cikkeink
3,7%-kal emelkedtek az árak novemberben
Az októberi 3,2%-os év/év alapú áremelkedést követően novemberben 3,7%-kal nőttek átlagosan…
Tovább olvasom >Freedom24 tőzsdei előrejelzések 2025-re: a legjobban teljesítő szektorok és a legfontosabb trendek
A Freedom24, a befektetőket a világ vezető tőzsdéivel összekötő innovatív kereskedési…
Tovább olvasom >A szaúd-arábiai piac örömmel látja a magyar know-how-t
A Magyar-Szaúd-Arábiai Digitalizációs Klaszter (HSD Cluster) első alkalommal rendezte meg…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >Rekordszámú feladatot oldottak meg az iskolások: az Etesd az Eszed oktatóprogram népszerűsége töretlen
Véget ért a Nestlé az Egészségesebb Gyerekekért és az Okos…
Tovább olvasom >A TikTok hódítója: Dubaji csokiőrület a Lidlben
A karácsonyi ünnepek közeledtével egyre nagyobb kereslet mutatkozik egy igazán…
Tovább olvasom >