Bőségtál után diéta
Nagy nekilendülés után komoly visszaesés – ez jellemzi a téli húskészítmény-eladásokat. Ez az „inga-effektus” eltérő mértékben érinti az egyes kategóriákat, és a téli értékesítésnek is vannak sajátosságai. A megszokottat azonban felülírhatja, hogy a megszorító intézkedések apasztják a fogyasztó pénztárcáját.Az év utolsó negyedévében fokozatos növekedés jellemzi a húskészítmények piacát. A hidegebb hónapokban nő a különbség a falvak és a városok között: a kis településeken kevesebb készítményt vásárolnak a boltokban, hiszen ez a disznóölés ideje. A klasszikus városi fogyasztó szezonális „görbéje” kiegyenlítettebb.
Év végi boom
Az év utolsó hónapjában hagyományosan a virslik, a főtt húsok és a füstölt főtt húsok kategóriáiban tapasztalható növekedés. Népszerűek még a májasok és kenősáruk is.
– A statisztikák szerint ilyenkor például a virslitermékek aránya a teljes főtt hús piacon belül akár a 20 százalékot is megközelíti, az év közben egyébként szokásos 16 százalékhoz képest – jelzi Molnárné Németh Rita, a SáGa Foods Élelmiszeripari Zrt. marketingigazgatója.
– A PICK-Délhús csoport minőségi virsli termékeivel a szilveszteri szezonban szokásos havi értékesítési mennyiségének két és fél, háromszorosát realizálja – árulja el Szántó Zoltán, a Délhús Zrt. termékmenedzsere. – Ennél jóval nagyobb, akár tízszeres volumennövekedést is el lehet érni az olcsó árú virslikkel, azonban ebben a szegmensben a cég tudatosan nem képviselteti magát.
A PICK-Délhús csoport szárazáru-palettájáról a PICK Téliszalámi az év végi hónapokban a legkeresettebb.
– Az egyéb szezonális termékek közül pedig a Ringa márkanév alatt értékesített kisalföldi hurka csomag és kisalföldi disznótoros csomag – említi meg Szántó Zoltán. – A hurkacsomag a véres és májas hurka vegyes csomagolása, míg a disznótoros csomag a kettő véres és kettő májas hurkán kívül két sütnivaló kolbászt is tartalmaz. A hagyományosan füstölt termékek, mint a Parasztsonka, a Füstölt tarja, a Kötözött vagy a Frikandó sonka, évről-évre növekvő forgalmat érnek el a november–decemberi hónapokban is, nem csak húsvétkor. Ezért ezekre a termékekre is, hasonlóan a virslikhez, külön gyártás-értékesítési stratégiát dolgozunk ki. A nyersáruk közül a téli szezonban a fagyasztott kocsonya csomag az egyik legkeresettebb.
Februárra kifogynak a tartalékok
Ez a kedvező trend januárban megtörik. A karácsonyi kiköltekezés után az év első két hónapja minden évben a leggyengébb forgalmú hónapoknak számítanak a húskészítmények esetében.
A SáGa saját kutatásai alapján a „kilengésektől” legjobban függetleníthető termékek a szárazkolbászok és egyéb kolbászféleségek, amelyekre a folyamatos kereslet az év során.
– Az év eleji visszaesés csak részben magyarázható gazdasági okokkal – mondja Molnárné Németh Rita. – Az is szerepet játszik benne, hogy a karácsonyi bőségtál után sokan kezdenek diétázni, vagy fogják vissza az étkezést az egészséges életmód jegyében.
A vásárlási szokások is némileg megváltoznak. Télen a vevők inkább előnyben részesítik a nagyobb kiszerelésű csomagokat, mert ilyenkor tovább eltartható az áru, illetve nem romlik meg házhozszállítás közben, mint nyáron.
– Sok éves tapasztalat alapján azt mondhatom, hogy nem a január a mélypont az értékesítésben, hanem a február – pontosít dr. Pénzes Éva, a Kaiser Food Kft. marketing igazgatója. – Ez talán a fogyasztói szokásokkal kapcsolatos, és a családi kasszák tartalékaitól is függhet. A vörösárukon kívül a hússajtokról és a hurkákról mondható el, hogy a november–decemberi fellendülést követően visszaesik a forgalmuk, ami még így is magasabb értéken marad, mint egy átlagos periódusban. Ugyanakkor a mi tapasztalataink szerint a felvágottak, szárazáruk és egyéb nem száraz kolbászok eladásai január–februárban alakulnak a leggyengébben, de már a november–decemberi időszakban is csökkenő tendenciát mutatnak. Regionálisan a nyugati és az észak-keleti országrészben figyelhető meg, hogy a téli időszak alatt visszaesik a feldolgozott húskészítmények forgalma.
A Kaiser Food ennek ellenére télre is tartogat meglepetést vásárlóinak: a Kaiser Slim család fiatalos, esztétikus csomagolásával, praktikus, egyadagos kiszerelésével jól illeszkedik a modern táplálkozás követelményeihez.
Kovács Emese, a Master Good Kft. marketingvezetője tovább árnyalja a téli húsértékesítés jellemzőit:
– Míg a feldolgozott termékek közül a virsli, a sonka és a kolbász fogy átlag felett, a friss húskészítmények esetében a pulykamell, az egész csirke, a combhús és a mellfilé. Karácsony és szilveszter között elsősorban a feldolgozott termékek kelendők, január-februárban mindkét hústípus eladása visszaesik. Míg karácsonykor a karácsonyi hangulatot előidéző csomagolás, a magasabb értékű termékek fogynak jobban, januártól ez átfordul, és csak az árszint befolyásolja a vásárlókat. Az ünnepek alatt a brand termékek dominálnak, január-február környékén előretörnek a saját márkás húsok.
A cég jelenleg építi ki márkacsaládját a minőségi készítmények között. Mester név alatt a már kapható virslin és baromfi kolbászon kívül télen újabb termékkel jelennek meg.
A kormány közbeszól
Ez egy olyan tél lesz, amikor az év eleji áremelések okozta általános letargián kívül a megszorító intézkedések is hatnak a közérzetre – és a pénztárcákra. Nagy kérdés, hogy ennek elsősorban mely kategóriák lesznek vesztesei.
– Aki csak alkalmanként vett drágább kategóriájú termékeket, az most még ritkábban fog. Természetesen a márkahű vásárlók továbbra is ragaszkodni fognak a választott márkához és minőséghez. Ráadásul a márkatudatos vevőréteg vásárlóereje kevésbé esik vissza az év elején. Ugyanakkor azok az árorientált vevők, akik korábban kipróbáltak egy-egy magasabb árfekvésű terméket, most elsősorban kereskedelmi márkát, és olcsóbb alapanyagból – például húspépből – készült termékeket fognak vásárolni – foglalja össze a várakozásokat Kovács Emese a Master Good részéről.
A SáGa marketingigazgatója sem teljesen biztos abban, hogy elsősorban a drágább készítménytípusok lesznek a kárvallottak.
– Tapasztalataink szerint a kormány gazdasági megszorító intézkedései, illetve ezek következményei várhatóan kevésbé érintik azt a réteget, akik a prémium termékeket vásárolják. Így várakozásaink szerint továbbra is marad, illetve növekszik a kereslet a prémium kategóriás marinált termékeink, pácolt pulykamell-szeleteink, vagy éppen a Mesterszakács családunk iránt. De ugyanezt mondhatom még a tömegtermékek felső szegmensébe tartozó minőségi márkáinkról is. Véleményünk szerint inkább a tömegáruk között várható némi visszaesés, és esetleg a private label irányába történhet némi további átrendeződés. Azok a fogyasztók, akik elkezdtek egészségesebb termékeket vásárolni, nem fogják feladni ezt az igényüket, és inkább másból fognak kevesebbet fogyasztani, ha már meg kell szorítaniuk a kiadásokat valahol.
A SáGa felismerte, hogy ez a vásárlói szegmens sokkal stabilabb, mert elkötelezett a jó minőség iránt. Ezért folyamatos termékfejlesztéseinek eredményeként egyre több olyan terméket forgalmaz, amelynek csökkentett a zsírtartalma, viszont magas a színhús aránya. Például 69 százalék, mint a Fitt-lesz pulykasonkában.
Dr. Pénzes Éva szintén úgy gondolja, hogy az egészséges táplálkozást támogató termékek népszerűsége valószínű nem csökken majd, sőt enyhe növekedést prognosztizál. De tágabb perspektívából a helyzet nem lesz rózsás:
– Várhatóan lelassul majd az a folyamat, amely a fejlett társadalmak fogyasztói szokásaihoz közelített bennünket, gondolok főleg a nagyobb feldolgozottságú, modern csomagolású, vagy kényelmi termékek idáig tapasztalt térhódítására. Többen keresik majd a gazdaságos kiszerelést, és az olcsó kereskedelmi márkás termékeket, amelyek többsége tényleg megbízható minőséget is jelent a kedvező ár mellett. Az import termékeknél a kedvező ár, a harmonikus, megnyerő ízvilág és a tetszetős csomagolás lesz a nyerő, és valószínűleg kevesen figyelnek majd oda a márkanévre és az összetételre.
BTJ
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >