Borravaló vagy szervizdíj
Gyakran nagy bizonytalanság övezi a témát: a mára szinte mindenhol alkalmazott szervizdíj megegyezik-e a borravaló fogalmával, illetve felszámítása esetén kell-e, illik-e további borravalót is adni. A fizetési módok között számos különbség van, a többi között az adózás módjában és az önkéntes jellegében is. A nemzeti versenyhatóság azt javasolja a fogyasztóknak, hogy gondolják végig, kit kívánnak díjazni borravalójukkal, és ennek megfelelően döntsenek.
A cikk a Trade magazin 2024/10. lapszámában olvasható.
A szervizdíj (felszolgálási díj) a vendéglátóhely egy jogszabályban meghatározott bevételtípusa, amelyet kizárólag a dolgozók bérére fordíthat. Ebből valamennyi ott dolgozó személy részesül, előre meghatározott mértékben. A szervizdíj mértékét a vendéglátóhely szabadon határozhatja meg, azonban köteles feltüntetni az étlapon, és egyéb tájékoztatási felületeken. A szervizdíj megfizetése nem opcionális, a fogyasztónak azt meg kell fizetnie. Előnye, hogy kedvezményes adózásából fakadóan nagy mértékben hozzájárulhat a dolgozók méltányos bérezéséhez.
A borravaló ezzel szemben önkéntesen adható juttatás, mértékét a fogyasztó határozza meg, így kifejezve köszönetét a felszolgáló munkája iránt. Fontos azonban, hogy a borravaló milyen módon kerül kifizetésre, mivel ez annak adózására is kihat, és akár ahhoz is vezethet, hogy a felszolgáló nem részesül belőle.
A borravalót a felszolgáló kapja: akkor adó- és járulékmentes, ha közvetlenül a felszolgálónak adjuk azt, a végösszegtől elkülönítetten, készpénzben, vagy erre a célra kijelölt borravalótárolóba helyezzük, aminek tartalmát nem a munkáltató, hanem a dolgozók osztják szét egymás között. Ha készpénzben vagy bankkártyás fizetéssel, a számla végösszegével együtt fizetjük ki, akkor az összeg adó- és járulékköteles. //
Kapcsolódó cikkeink
Sztárgázsi, balatoni panorámával – munkaerőhiány és irreális elvárások sújtják a vendéglátást
Tovább súlyosbodik a munkaerőhiány a hazai vendéglátásban – különösen a…
Tovább olvasom >Akit a szakma gőze megcsapott
A 2024. év egyik Gundel-díjazottja Rácz Mihály, a családi vállalkozásban…
Tovább olvasom >NGM: a SZÉP-kártya tulajdonosok közel 12 százalékkal többet költöttek kártyáikról 2025 első negyedévében, mint tavaly
A SZÉP-kártya tulajdonosok közel 12 százalékkal többet költöttek kártyáikról 2025…
Tovább olvasom >További cikkeink
Shake, rendszerváltás, generációváltás – A győri McDonald’s és a Tutti közös története 35 év távlatából
1990. május 19-én a győri Lenin út 23. alatt –…
Tovább olvasom >Sztárgázsi, balatoni panorámával – munkaerőhiány és irreális elvárások sújtják a vendéglátást
Tovább súlyosbodik a munkaerőhiány a hazai vendéglátásban – különösen a…
Tovább olvasom >Költségtudatosság és tech-nyitottság – így utaznak külföldre a magyarok idén a Visa felmérése szerin
A magyarok 36%-a tervez külföldi nyaralást a közelgő szabadsága alatt,…
Tovább olvasom >