Boróka, fűszerek és egyebek
Elmaradva ugyan Európa sok más piacától, de Magyarországon is kezd felpörögni a gin trendje: a kategória egyre népszerűbb, különösen a városi fogyasztók körében. A fogyasztás az elmúlt években folyamatosan nőtt, és a kereskedők további perspektívát is látnak a hazai piacban. A prémium és szuperprémium ginek nagyobbik hányadát a vendéglátásban fogyasztjuk el, és vevők vagyunk az ízesített változatokra is – mondták el körképünkben a hazai piac meghatározó szereplői.
Ez a cikk a Trade magazin 2023.5. számában olvasható
Az IWSR elemzése szerint 2021-ben a gin hazai forgalma 50%-kal nőtt, és hasonló arányt mutatnak a beszélgetőpartnereink által idézett NielsenIQ-adatok 2022-ben is. Az értékesítés mennyisége elmarad más szeszesital-kategóriákéhoz képest, de a trend egyértelmű.
A magyar fogyasztók körében a gin népszerűsége az előrejelzések szerint tovább nő, és a kategória az új termékek bevezetéséből és a márkákba történő fokozott befektetésekből is profitál majd. Sok pálinkakészítő próbálkozik meg a gyártással – az utóbbi években félszáznál is több főzde készített gineket –, ami várhatóan további lökést ad a fogyasztásnak.
Lendületben
– A legfrissebb NielsenIQ-adatok szerint 2022-ben a gin kategória 50%-kal nőtt (MAT) – elemez Kovács Dávid Gábor, a Zwack Unicum Nyrt. marketingigazgatója –, és az idei évben további bővülést várunk a piactól. Ebbe az irányba mutat az is, hogy a diszkontőrök folyamatosan bővítik az időszakosan vagy állandó jelleggel forgalmazott gyártói ginmárkák számát. Eközben a dohányboltok ginforgalma is dinamikusan bővül. A vendéglátásban a vidéki nagyvárosokban és üdülőhelyeken látunk még potenciált a gin kategória számára, különösen igaz ez a keleti országrészre, ahol a trendek átvétele általánosságban lassabb.
A Zwack a magyar ginpiacon a hazai gyártású Kalumba márkával és a Tanqueray, Gordon’s márkákkal van jelen – mindegyiket a prémium kategóriába pozicionáljuk. A Kalumba és a Gordon’s a prémium kategória középső, a Tanqueray pedig a felső szegmensét képviseli. A Kalumba Madagascar Gin piaci részesedése a kiskereskedelemben a 2023. februári NielsenIQ (MAT) adatok szerint 28%; a márka továbbra is piacvezető. Márkáik az összes fontos csatornában elérhetők – azok részarányát tekintve azonban hangsúlybeli különbségek vannak. A Kalumba márka a retailben (Vol. 67%-a) erősebb, míg a Tanqueray (68%) és Gordon’s (55%) a vendéglátásban. Az online szerepe még kicsi, de növekvő.
– Tavaly a kategória tovább növekedett – állapítja meg Piri Attila, a Heinemann marketingigazgatója. – 2023-ban is ezt a tendenciát várjuk, de reálisan nézve a forgalom ezután nem fog minden évben 50%-ot növekedni. A nemzetközi trendek később érnek el hozzánk – erre a legjobb példa pont a gin, amely már évek óta a topon volt Nyugat-Európában, mire nálunk is megvalósult az „áttörés”.
Ma a HoReCa-egységek jó részében külön ginlapokkal, az ital rengeteg variációjával találkozhatunk. Nagyon sok nemzetközi és hazai márka megjelent a piacon: nyilvánvalóan mindegyik vesz el a másiktól, de azt is látjuk, hogy a vendéglátásban több ginmárka is elfér egymás mellett.
Portfóliónkkal lefedünk minden kategóriát. Standard kategóriában a Finsbury gint forgalmazzuk, ami értékben és volumenben is a második számú import gin a retailben. 2022-ben vezettük be a magyar piacra a Finsbury Wild Straberry ízesített gint, amely volumenben a Finsbury brand 25%-át képviselte az első évben. Prémium kategóriában a Roku, Larios és Ophir gineket kínáljuk a fogyasztóknak, prestige kategóriában a Scapegrace gint forgalmazzuk.
A standard kategória közel 60%-a a retailben kerül értékesítésre, 40% a HoReCa-ban, a prémium ginjeinknél az arány fordított, míg a prestige kategória értékesítése 70%-ban HoReCa. Online értékesítésünk jelenleg még marginális, bár a csatorna folyamatosan növekszik.
Bővülő márkaválaszték
– Magyarországon továbbra is két számjegyű bővülésre számítunk a gin kategóriában – hangsúlyozza Vajda Márton, a Coca-Cola HBC Magyarország prémium alkoholok és kávé portfólió vezetője. – Ezzel egy időben a hazai piacon is fokozatosan érvényesülnek a nemzetközi trendek, újra előtérbe kerülnek a tequila és rum kategóriák. Arra számítunk, hogy a gin kategória növekedése hosszabb távon sem fog megállni.
Jelenleg a Bombay, illetve az Oxley ginmárkákat forgalmazzuk, melyek a Bacardi-Martini portfólió részeként kerültek 2022-ben a Coca-Cola HBC Magyarország portfóliójába. Az Oxley gint szuperprémiumként, míg a Bombay gint prémiumként pozicionáljuk, utóbbi piacvezető a kategóriájában. A Bombay értékesítése szinte teljes mértékig kiegyensúlyozott a retail és HoReCa csatornák között (45-55%) – ez csak a legerősebb márkákról mondható el. A prémium plusz gin piacának motorja továbbra is a vendéglátás.
A nemzetközi kínálat mellett egyre több magyar minőségi gin jelent meg a piacon, amiket előszeretettel próbálnak ki a fogyasztók. A verseny mindig jó, örülünk a szélesedő prémiumkínálatnak; minden piaci szereplő célja egységesen az, hogy tovább építsük a hazai minőségi italfogyasztás kultúráját.
– A hazai ginpiac bővülésének két oka van – véli Bárány Péter, a Búzavirág gin márkatulajdonosa. – Egyrészt már nemcsak a nagyobb importőrök hoznak be nemzetközi márkákat, hanem a kisebb, akár csak webshopot üzemeltető cégek is, másrészt töretlenül fejlődik a hazai ginkészítés.
Az ízesített ginek „feltöltése” az elmúlt 1-2 évben kezdődött, tehát valós forgási sebességük még nem látható. A hagyományos ginekkel szemben a fiatalabb fogyasztónak készülnek, rendszerint hölgyeknek, azaz nem feltétlenül tekintjük a borókahangsúlyosabb ginek versenytársának. Ez azért jó, mert az ízesített ginekkel nem a meglévő fogyasztóinkhoz szólunk, hanem jó esetben az ízesített vodkától próbáljuk átterelni az új fogyasztókat.
A hagyományos ginek lényegesen nagyobb piaci részesedéssel bírnak, jobb a forgási sebességük. A legtöbb márkának ezek a zászlóshajói – ahogy nekünk a Búzavirág gin –, az ízesítettek szerepe sokszor inkább a facingszám-bővítés.
Magyarországra többéves késéssel érkeznek a nemzetközi trendek. Ez azt is jelenti, hogy a ginpiac csúcsa hazánkban még messze van, tehát töretlen növekedést várunk 2023-ban is.
Ízesítők és kiegészítők
– 2022 tavaszán vezettük be a Kalumba két ízesített verzióját – mondja Kovács Dávid Gábor –, a Mangó és a Vérnarancs várakozáson felül teljesítenek, az ízesített gin trendet egész közelről látjuk, érezzük ezáltal. Volumenük összesen meghaladta az alap (White) ginét.
A fogyasztási preferenciákban továbbra is a gin-tonik forma a meghatározó, ebbe az ízesített ginek hoztak új színt. A színnek fogyasztói szempontból fontos szerepe van, az ízesített változatokat kedvelők jelentős része szereti, ha az ital látványos színe tonikkal összekeverve is erőteljes, jól kivehető marad.
Meglátásunk szerint a HoReCa szegmensben különösen fontos az állandó, egyenletesen magas minőség, amelyet a meghatározó hazai és nemzetközi márkák tudnak biztosítani. Ez a szigorúan betartott és következetes gyártási eljárásokban (hagyományos rézüstös, kis tételes lepárlás) és a folyamatosan ellenőrzött alapanyagok használatában (boróka és különleges fűszerek) érhető tetten. A hazai szuperprémium ginek kis mennyiségben kerülnek piacra, viszonylag szűk fogyasztói szegmens vásárolja őket.
A Kalumba Madagascar Ginek megjelennek TV-ben, online reklámokban, social media felületeken és kültéri reklámokban is, a gasztronómiában pedig hostess promócióinkkal és long drink ajánlatainkkal vagyunk jelen.
– A fogyasztók keresik az újdonságokat – húzza alá Piri Attila –, és a gin valóban az a kategória lett, ahol számtalan újítással, kreatív megközelítéssel találkozhattunk az utóbbi években, a márkanevektől az ízvilág kialakítását övező érdekes történetekig. A Roku esetében például már nem a boróka a leghangsúlyosabb ízjegy: a hatszögletű üvegben hat japán fűszer dominál az alap gin összetevők mellett. A Scapegrace Black érdekessége – melyben természetes növényi alapanyagok hozzák létre a termék fekete színét –, hogy tonikkal elegyítve rózsaszínűvé válik.
A standard gin-tonik – kiegészítő összetevőkkel – továbbra is a fő fogyasztási irány. Az általunk forgalmazott Thomas Henry üdítők azt igazolják vissza, hogy az ízesített tonikok iránti érdeklődés növekszik, de az alap tonik is leköveti a ginforgalom növekedési tendenciáját.
Az oktatás fontos számunkra, a bártendereken keresztül tudjuk eljuttatni az egyes márkák különleges történetét, összetevőit a végfogyasztóinkhoz; Beam Suntory márkanagykövetünk guest shiftekkel és előadásokkal segíti ennek megvalósulását. Éves marketingprogramunkat a velünk szerződő HoReCa-egységekkel közösen, rájuk szabva alakítjuk.
It’s perfect!
– A gin-tonik olyan klasszikus párosítás – állítja Vajda Márton –, aminek az égisze alatt otthon is megunhatatlanul változatos italokat lehet készíteni, limitált számú és egyszerű hozzávalók felhasználásával. A változatos ízélményt segíti az ízesített ginek megjelenése, ezek irányába tolódik a kereslet is. A prémium mixerek kevésbé elterjedtek a hazai piacon. Bár a klasszikus ginfűszerek már elérhetőek a specialista üzletekben, használatuk nem mondható tipikusnak.
Márkanagykövetünkkel nagy hangsúlyt fektetünk a vendéglátásban dolgozók képzésére, ahol a kategóriaalapoktól eljutunk Bombay G&T tökéletes elkészítéséig, ezzel is garantálva a fogyasztói élményt.
A tavasszal és nyáron rendezett ginfesztiválokon való részvétel elengedhetetlen: az ízlésformáló szerep mellett itt találkozunk a célközönségünkkel. A nyári és a karácsonyi szezonban díszdobozos ajándékcsomagokat ajánlunk vevőpartnereinknek klasszikus ballon pohárral.
– Az elmúlt évek munkájának köszönhetően sikeresnek mondható a fogyasztók edukálása – összegez Bárány Péter. – Egyre többen tudják, hogy bármennyire is jó egy gin, egy rossz vagy nem az adott ízvilágú ginnel harmonizáló tonikkal elrontjuk az italt. Ugyanez vonatkozik az ízesítésre, díszítésre is. Valamennyi ginmárka elkészíti a „perfect serve” gin tonik változatát, és annak örül a legjobban, ha egy bárban a fogyasztó pontosan ugyanazt kapja a pultból. Mi például nagyon boldogok vagyunk, ha a Búzavirág gint nem citrommal, hanem, ahogy mi megálmodtuk, naranccsal szervírozzák.
A hazai ginek márkatulajdonosai sokat dolgoznak azon, hogy nemzetközi versenyeken is jó eredményeket elért lokális ginnel alternatívát adjanak a nemzetközi márkákkal szemben a fogyasztóknak. Valóban van olyan pálinkafőzde, amely még ugyanazzal a berendezéssel készíti a pálinkát és a gint, de ez a hazai ginek többségére már nem igaz. A Búzavirág is egy külön, csak erre a célra vásárolt lepárlóban készül.
A Búzavirág ginnél továbbra is a „love brand” státuszra törekszünk – ezt a fogyasztóinkkal való folyamatos kommunikációval próbáljuk elérni. //
Kapcsolódó cikkeink
Örök elegancia
Élénk innovációs készség, növekvő kereslet a prémium termékekre, szerény HoReCa-szerep…
Tovább olvasom >Díjeső a 15. POP versenyen
Ötödik alkalommal nyerte el a Coca-Cola HBC nevezése az „Év…
Tovább olvasom >Reggelikultúra
A közelmúltban bejelentett együttműködés keretében a budapesti Budapart Piknikségben tartott…
Tovább olvasom >További cikkeink
A nagy élelmiszerláncok többsége nyitva tartja üzleteit december 24-én délig
A nagy élelmiszerláncok többsége nyitva tartja üzleteit december 24-én, a…
Tovább olvasom >Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >