B(or) to B(orértő)

Szerző: Ipacs Tamás Dátum: 2023. 11. 21. 10:55

2023 borvásárlója kedveli a könnyen érthető, illatos borokat és a buborékos italokat, és fokozatosan a minőségi termékek felé fordul – tudtuk meg a hazai borászat eredményeinek alakulásában és a magyar fogyasztó ízlésének formálásában jelentős szerepet játszó kiskereskedelmi hálózatok képviselőitől. A nagy üzletláncok alkalmazkodnak a trendekhez, adják és veszik a tudást, mindenkori borstratégiájukra érdemes odafigyelnie a szakmának!

A cikk a Trade magazin 2023/11. lapszámában olvasható.

Spáda Márió
borbeszerzési szakértő
METRO

AMETRO folyamatosan fejleszt, illetve szisztematikusan vezeti be a professzionális vásárlókra építő többcsatornás nagykereskedelmi értékesítési modellt minden termékkategóriában és üzletágában – mondja el Spáda Márió, a METRO borbeszerzési szakértője. – Részben ennek is köszönhető, hogy az infláció és a szűkülő piac ellenére sikerült konszolidált növekedést elérnünk. A bor- és pezsgőértékesítési koncepciónk alapvető átalakuláson ment keresztül: egyrészt az értékesítés és a beszállítás területe maximálisan együttműködik egymással, lényegében egy csapatot alkot. Másrészt a piac igényei­re reagálva, a vásárlásokat lekövetve racionalizáltuk a szortimentet, így nem porosodik a polcokon az áru.

Büszkék vagyunk rá, hogy a bor és pezsgő kategória szakembergárdája – az áruházi borszakértők, a kategóriamenedzserek és a beszerzők – kvalifikált, felkészült kollégákból áll, akiknek komoly piacismeretük, és ami fő, mondanivalójuk is van a termékekről. Emellett a nemzetközi támogatás is erős, ami főleg a spanyol, olasz és a francia választékunkban, valamint a páratlan prosecco kínálatunkban érhető tetten. Mindezekre építve nagyon komoly elvárásaink vannak már 2023 utolsó negyedévétől is, mely nálunk egyszersmind az új gazdasági évünk első három hónapja is egyben.

 

A láncok a piac igényeire reagálva racionalizálják szortimentjüket

 

Fejlesztések

Németh Gergely
kereskedelmi igazgató
Chef Market

– 2023 első nyolc hónapjában közel megdupláztuk az előző éves bor- és pezsgőeladásunkat – összegez Németh Gergely, Chef Market Zrt. kereskedelmi igazgatója. – A HoReCa-szektorban egyre több étteremben találkozhatnak a fogyasztók az általunk forgalmazott borokkal, és külön büszkeség számunkra, hogy már az összes Michelin-csillagos étterembe beszállítunk tételeket. A borértékesítésünk másik lábaként folyamatosan fejlesztjük a Mitiszol? lakossági brandünket is. A Mitiszol? online web­shopként (mitiszol.hu), a Westendben található különleges borboltként, és a legnagyobb fesztiválok kiemelt partnereként igyekszik a köztudatba építeni az általunk vallott „Az vagy, amit megiszol.” gondolkodást. Az utolsó negyedévre nagyon bizakodóan tekintünk, hiszen a borok és pezsgők szezonalitása még csak most fog következni.

Borainkat mindig csak és kizárólag személyes tapasztalás útján listázzuk be, nagyon megválogatjuk a pincészeteket, akikkel dolgozunk. Az elmúlt 1-1,5 évben sok izgalmas birtok borait vezettük be a magyar piacra. A buborékos italok értékesítése nagyon erősen növekvő tendenciát mutat, emiatt két nagy múltú, családi tulajdonú Champagne-ház – Drappier és a Joseph Perrier – képviseletével is óriási sikereket értünk el. A keresett fajták közül a Sauvignon Blanc az egyik legkiemelkedőbb, választékunkat az etyeki Rókusfalvy Pince kiváló tételével és az új-zélandi Clos Henri boraival bővítettük. A szuper prémium szegmensben olyan nemzetközi csillagokat sikerült leigazolnunk, mint a Veyder-Malberg Wachauból és a Château Cos d’Estournel Bordeaux-ból.

Dobrovitsné
Király Judit
beszerzési és kínálati igazgató
Auchan

– Az Auchan bor- és pezsgőkínálata kiemelkedik a piacon – állítja Dobrovitsné Király Judit, az Auchan beszerzési és kínálati igazgatója –, jelenleg 150 magyar borásszal dolgozunk együtt. Körülbelül 1000 borral és 200 pezsgővel várjuk vásárlóinkat az év minden napján, de az októberi nagy borfesztiválunk mellett több kisebb borvásárral is készülünk.

A szortiment körülbelül 12-15%-kal cserélődik évente a fogyasztói igényeknek megfelelően. Mind a borok, mind pedig a pezsgők terén is több újdonság elsőként jelent meg nálunk – ilyen például a Törley Ice –, de nagyobb fókusz került a prémium termékekre, a champagne-okra egyaránt. Vállalatunk számára kimondottan fontos a fenntarthatóság, a Gazdától az asztalig programunkba 2023-ban két Varga-bor, a Pillangóvirágos Rosé és a Fehér Cuvée is bekerült, amelyek a fenntarthatóság jegyében visszaváltható üvegben, csökkentett kéntartalommal, kevesebb környezetkárosító vegyszer alkalmazásával készülnek.

Maczelka Márk, SPAR

Maczelka Márk
kommunikációs vezető
SPAR Magyarország

– A SPAR-nál volumenben mind a bor, mind a pezsgő fogyása továbbra is csökken – elemez Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője –, de év elejétől a csökkenés kisebb mértékű volt. Értékben azonban mindkét kategória növekedett, ami elsősorban persze az inflációnak köszönhető.

E termékek két kiemelt megjelenítési formája a tavaszi és őszi borkatalógusunk. E kiadványokban továbbra is a borpillanatok és a minőségi magyar borok és pezsgők vannak a középpontban.

 

Ami buborékos, az népszerű

Tőzsér Judit_Lidl

Tőzsér Judit
vállalati kommunikációs
vezető
Lidl Magyarország

– A Lidl Magyarország 2022-ben 14,2 milliárd forinttal járult hozzá a magyar borágazat bel- és külpiaci értékesítéséhez – hangsúlyozza Tőzsér Judit, Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője –, ami több mint 60%-os növekedést jelent az öt évvel ezelőttihez képest – ebből közel 8 milliárd forint értékű bor volt belföldi értékesítésű. A Lidl tavaly több mint 15 millió palack bort értékesített a külpiacokon, és már 16 európai országban több mint 200-féle hazai borral találkozhatnak a vásárlók.

A vállalat a vásárlói igényeket szem előtt tartva szélesíti bor- és pezsgőszortimentjét. A pezsgők iránti keresletnek és a termékkategória bővülésének köszönhetően növekedés figyelhető meg ebben a kategóriában, továbbá egyértelmű elmozdulás tapasztalható a száraz, nyers és rozé pezsgők irányába. A nyári időszakban is egyre több pezsgő fogy, ami a pezsgőalapú koktéloknak is köszönhető. A célcsoportot tekintve a pezsgő egyre népszerűbb a fiatalok körében.

A diszkontlánc büszke egyedülálló borkínálatára és arra, hogy vásárlóinak a szakma által nemzetközileg is elismert és díjazott saját márkás pezsgőket és borokat kínálhat. A magyar borkultúra és a hazai borágazat melletti elköteleződését bizonyítják a legutóbb elnyert Champion és arany díjak, melyek egyben a vállalat innovációit és törekvéseit is elismerik. A 2023-as nemzetközi VinAgora Borversenyen rangos díjakkal jutalmazták borainkat: a Lidl 5 Puttonyos Tokaji Aszú bora a megmérettetésen a legmagasabb, Champion díjat érdemelte ki.

A borágazat egyik legnagyobb és legrangosabb megmérettetésén a 2023-as Berliner Wein Trophy nemzetközi borversenyen is eredményesek voltak az áruházlánc borai.

Gerendai Károly
bor- és pezsgőértékesítési
és kategóriaszakértő
METRO

– Az egész országban, de még nemzetközi téren is a fehérborok diadalmenetét tapasztaljuk – mutat rá Gerendai Károly, a METRO bor- és pezsgőértékesítési kategóriaszakértője. – Mivel ez a legkeresettebb kategória, páratlanul nagy fehérborválasztékunk van, remek tételek kiváló árakon. Az elmúlt év másik nagy nyertese a dinamikus növekedést mutató prosecco – szemmel láthatóan divatba jött a fogyasztása, kiváltképp a fiatalabbak körében. Proseccóból minden igényt kielégítő választékunk van, közte ár-érték arányban verhetetlen saját márkás termékek is (Valmerone, Corner, Ca Ernesto rose). Várakozásainknak megfelelően a bag in box, a bag és a kétliteres üveges kiszerelést is nagyon vitték a vevőink.

A kategória számos terméke szerepel a továbbértékesítéshez jelentős árrést biztosító Többet olcsóbban kosárban, ezzel is támogatva az inflációs környezetben profi vevőinket. Emellett a polci árból 15% kedvezményt biztosítunk minden tetszőlegesen összeállított 6 palackból álló borválogatáshoz.

Trendek és célcsoportok

– A fiatal célcsoportokat rettenetesen fontosnak tartjuk – szögezi Németh Gergely –, kiemelkedő figyelmet fordítunk a velük való találkozásra, ez az egyik fő oka annak, hogy részt veszünk a legnagyobb zenei és borfesztiválokon. Hosszú távú víziónk, hogy megmutassuk a fiataloknak, hogy a bor és pezsgő sokkal jobb választás a long drinkeknél, hiszen organikus tételeink fogyasztása megfizethető, fenntartható és trendi.

A nemzetközi trendeknek megfelelően a proseccótól a champagne-ig minden buborékos italban növekedési potenciál van, illetve a balatoni borok népszerűsége is várhatóan tovább erősödik. A szuperprémium szegmensben a csúcséttermek részéről keresett borok lesznek az elegáns fehérek, például a Burgundiából vagy a Loire völgyéből származóak, de az új-zélandi Sauvignon Blanc népszerűsége is töretlen marad.

– Kiszélesítettük a „bag in box” és alutasakos borzsákos termékek választékát is – fejti ki Dobrovitsné Király Judit –, amelynek jellemzői, hogy a csomagolás könnyen kezelhető, a termék a minőséget jobban megőrzi, valamint nagy népszerűségnek örvend a bulikban. Ugyancsak a fiatalokat célozza meg az úgynevezett RTD, azaz a ready to drink termékkör, azok a sör- vagy boralapú koktélok, kész fröccsök, gyümölcs­ízesítésű borok, koktélalapok, amelyek a mi választékunkban is megtalálhatók. A polcainkon külön kihelyezést kapnak, így célirányosan megtalálja a vásárló.

A 2024-es évet illetően azt mondhatjuk, hogy – úgy, ahogy eddig is – a nyári időszakban erősebben koncentrálunk a könnyű fehér- és rozéborokra, ősszel és télen pedig inkább a testesebb vörösborokra. Partnereinkkel azon dolgozunk, hogy az újdonságok elsők között jelenhessenek meg a polcainkon, a pincészetekkel közösen fejlesztünk különleges tételeket, és kipróbálunk új házasításokat is. Mi azt látjuk, hogy a fogyasztók a minőségi bor- és pezsgőfogyasztásra térnek át, így célunk, hogy a választékunkkal ezt a trendet tovább erősítsük.

A jelenlegi trendek a klasszikus borok közül a fehérborok arányának növekedését és a vörösök csökkenését mutatják

Könnyű és illatos

– Választékunk kialakításánál folyamatosan nyomon követjük a piaci trendeket – mondja el Maczelka Márk –, és ennek megfelelően alakítjuk, finomítjuk azt minden évben. A jelenlegi trendek a klasszikus borok közül a fehérborok arányának növekedését és a vörösborok aranyának csökkenését mutatják, egyre népszerűbbek a gyümölcsborok is, illetve a fiatalok körében a különböző boralapú koktélok. Kiszerelés tekintetében a nagy kiszerelésű borok térnyerése is folytatódik, így ezekre a trendekre mi is figyeltünk a választék frissítésekor.

2024-től elsősorban a fehérborok, azon belül is a könnyű, illatos, gyümölcsös fajtákból készített borok forgalmának növekedését várjuk. Várhatóan továbbra is az Irsai Olivér lesz a legnépszerűbb fehér fajta, de olyan könnyed fajták is népszerűek, mint a Sauvignon Blanc, a Zöld Veltelini vagy Chardonnay. A pezsgők terén pedig tovább folytatódik a minőségi száraz termékek fogyasztásának a növekedése, főleg az italt év közben fogyasztók körében.

– A vállalat akciós újságjában különböző események és ünnepek alkalmával – emeli ki Tőzsér Judit –, ilyen pl. a húsvét, az őszi szüret, a Márton-nap, a karácsonyi ünnepek és a szilveszter, borvásárt hirdetünk meg, ahol a borok kapcsán a fajtára jellemző információkat, tárolási javaslatokat és ételpárosításokat is megoszt a vásárlóival.

A Lidl honlapján külön menüben tájékozódhat a vásárló az üzletekben elérhető borokról. De olyan információk is megtalálhatóak itt, mint például, hogy milyen magyar pincészetekkel dolgozik együtt az áruházlánc, milyen díjazott borokat találhatunk a polcokon, milyen borhoz milyen étel társul, vagy hogyan kell otthon tárolni a borokat.

A vállalat a fogyasztók igényeit figyelembe véve alakítja kínálatát. A tapasztalatok azt mutatják, hogy egyre inkább az egyszerűbb, könnyen érthető és illatos borok irányába tolódik a trend. //

 

Borban a vigasz – de még inkább szénsavas üdítőben…

COVID-nehéz időkben azt láttuk, hogy a magyar háztartások otthoni fogyasztásra némiképpen több alkoholt vittek haza – hiszen zárva voltak a vendéglátóipari egységek, és teljesen azért nem akartunk hátat fordítani a korábbi fogyasztói szokásoknak. Később viszont 2022 és 2021 összehasonlításában, ha minden alkoholos italt és alkoholmentes üdítőt, ásványvizet, gyümölcslevet együtt nézünk, azt látjuk, hogy a „share of throat” (nyers fordításban „mi az, amit leküldünk a torkunkon”) mutatóban a bor értékbeni részesedése csökken (a söré is) – a szénsavas üdítő tudott nőni.

Bodnár Krisztina
business development
manager
GfK HáztartásPanel

A bor sem kivétel az alól a tendencia alól, hogy diszkontokban szeretjük megvenni. 2023 MAT július adatok alapján mennyiségben az összes értékesített bor 42%-át vesszük diszkontban, értékben ez a forgalom 39%-át fedi le.

Tudatos borkedvelőként nem tesz kifejezetten boldoggá, amikor azt látom, hogy mennyiségben (MAT 2023 július vs YAGO) az ár/érték arányban kedvező árú, ún. fehér és vörös félédes szegmensek nőttek meg. Ezeknek a mennyiségi részesedése pont a kedvező ár miatt magasabb, mint az értékbeni részesedésük. Értékben látható a száraz fehér szegmens növekedése – sajnos mennyiségben nem, de ez legalább utal arra, hogy sikerül a száraz fehér szegmenst magasabb áron értékesíteni.

Értékben az eleve drágább száraz vörösek tudtak legkevésbé növekedni, a száraz vörös szegmens értékben 5%-ot nőtt mindössze (ami alatta marad a kategória árvezérelt forgalomnövekedésének), mindeközben a félédesek forgalma 20%-ot meghaladó mértékben nőtt.

Közben éves szinten a száraz vörösek penetrációja 30%-ról 28%-ra csökkent, a száraz fehérek penetrációja 22-ről 20%-ra. A száraz és a vörös félédesek vásárlói intenzitása növekszik, mindkettőből kb. 15 litert vásárol egy átlagos félédesvásárló háztartás egy év alatt.

A rosék 40%-át, a száraz vörösek harmadát promócióban vásárolják a háztartások.

Demográfiai szegmensek tekintetében a penetráció jelentősen visszaesett az 5+ tagú háztartások körében. Életkor szempontjából egyetlen életkori csoportban látunk mennyiségi növekedést borvásárlásban: azokban a családokban, ahol a főbevásárló életkora az 50–59 éves kategóriába esik. Ez életciklus tekintetében az Empty Nester csoporttal mutat átfedést, itt nem él már 18 év alatti gyerek a háztartásban (18+ éves felnőtt élhet még együtt a szülőkkel ebben a csoportban is), mindenesetre az Empy Nesterek között 27 literről 29,5 literre nőtt az éves átlagos fogyasztás.

Érdekes szociológiai eredmény, hogy településméreteket nézve Budapesten és a nagyobb városokban esett vissza a borvásárlás penetrációja.

Jövedelmi szegmenseket tekintve nem kapunk meglepő eredményt, az alacsonyabb jövedelmű két szegmensben 4-5 százalékponttal esett vissza a borvásárlás penetrá­ciója. //

Kapcsolódó cikkeink