Boltos vásár: Balatonra költözött az ország
Januárban naponta 3.129 forintot, márciusban 3.452 forintot, áprilisban 3.100 forintot, szeptemberben 3.559 forintot költöttél a boltban naponta, ha egy átlagos vásárló lennél – írja a blokkk.com. De a járvány hatása nem csak az áprilisi gödörben jelzett. Földrajzi területenként nézve a boltos vásárlásokat jókora különbségek rajzolódnak ki a statisztikából. És a nyári hónapokban, júliusban, augusztusban az egy főre számolt havi költekezésben a balatoni megyék verték Budapestet.
Számos hír látott napvilágot arról, hogy a járvány miatt sokan lopakodnak ki a nagyvárosokból, főleg Budapestről. Felkapott hely lett a Balaton térsége azért is, mert nem volt tanácsos az Adriára utazgatni, persze volt, aki megtette.
De hát sokan akadtak olyanok, akik a magyar tengert választották, a mit a botos vásárlások statisztikája ia tükröz. Megyénkénti különbségek persze korábban is voltak, de a nyári hónapokban szembetűnő, hogy Somogyban, Zalában és Veszprém megyében az egy főre jutó boltos vásárlások értéke nagyobb volt, mint Budapesten.
Az egy főre jutó boltos vásárlások értéke májusban már túllépte az év eleji hónapokét minden megyében, az áprilisi zuhanást követően. Kivétel Budapest volt, ahol nagyobb volt az elmaradás, de a fővárosban két héttel tovább tartott a boltzár, mint a megyékben.
Az országos átlaghoz képest persze nem csak kiugrás, hanem elmaradás is akadt egyes megyékben. Az egy főre jutó havi vásárlásokat nézve Nógrád és Szabolcsban nyitogatták a legkisebbre a pénztárcákat a nyári hónapokban, a különbség augusztusban 55 ezer forint volt (januárban 59 ezer forint, de akkor a budapestiek pénztárcájából folyt ki a legtöbb pénz):
egy fő/ hó vásárlás | január | február | március | április | május | június | július | augusztus |
ezer forint | ||||||||
országos | 97 | 98 | 107 | 93 | 102 | 107 | 113 | 112 |
ezen belül | ||||||||
Somogy | 77 | 79 | 91 | 82 | 94 | 103 | 129 | 132 |
Zala | 90 | 94 | 102 | 88 | 101 | 109 | 122 | 124 |
Veszprém | 81 | 84 | 95 | 84 | 97 | 103 | 121 | 121 |
Budapest | 121 | 121 | 120 | 84 | 99 | 117 | 120 | 118 |
Nógrád | 62 | 65 | 74 | 67 | 74 | 72 | 78 | 77 |
Szabolcs | 62 | 65 | 71 | 63 | 71 | 72 | 76 | 77 |
KSH, 2020, egy főre jutó kiskereskedelmi forgalom: ezer forint, népességnyilvántartó adatai alapján, megyei adatok: webáruházakkal együtt, |
Januárban és februárban a fővárosiak közel kétszer annyit költekeztek a boltokban az egy főre jutó vásárlások értékét nézve, mint a szabolcsiak, vagy a nógrádiak. Hasonló nagyságrendű különbségek régebben is voltak, elsősorban a bérek eltérései miatt, de a térség gazdasági ereje, a közlekedési viszonyok, vagy az idegenforgalom is számítanak. Budapesten a turizmus is sokat emelt a mérlegen, ami a későbbi hónapokban már elmaradt a járvány miatt.
A boltos statisztika nem válogat, a nyugtaadatokat rögzíti, az egy főre jutó vásárlás értéke pedig a lakosságszám alapján kerekedik ki:
egy fő/hó vásárlás | január | február | március | április | május | június | július | augusztus |
ezer forint | ||||||||
Budapest | 121 | 121 | 120 | 84 | 99 | 117 | 120 | 118 |
Pest | 99 | 102 | 114 | 98 | 110 | 114 | 117 | 116 |
Fejér | 87 | 90 | 98 | 84 | 97 | 102 | 109 | 107 |
Komárom | 85 | 88 | 97 | 85 | 93 | 97 | 103 | 101 |
Veszprém | 81 | 84 | 95 | 84 | 97 | 103 | 121 | 121 |
Győr | 102 | 104 | 111 | 91 | 103 | 113 | 119 | 117 |
Vas | 90 | 93 | 100 | 85 | 97 | 101 | 108 | 109 |
Zala | 90 | 94 | 102 | 88 | 101 | 109 | 122 | 124 |
Baranya | 80 | 82 | 88 | 74 | 84 | 88 | 93 | 94 |
Somogy | 77 | 79 | 91 | 82 | 94 | 103 | 129 | 132 |
Tolna | 78 | 80 | 89 | 79 | 86 | 90 | 94 | 93 |
Borsod | 69 | 72 | 79 |
(blokkk.com)
Kapcsolódó cikkeink
IGD: A retail média és a hatékonyságnövelés fontos lesz 2024-ben
Az alábbi cikkünkben azt az IGD nemrégiben megjelent előrejelzésében felvázolt öt…
Tovább olvasom >Hogy készül a magyar siker?
Mint a szakácsoknak a Bocuse d’Or, olyan egy cukrásznak az…
Tovább olvasom >Sokan szabadulnának a balatoni nyaralójuktól
A koronavírus-járvány környékén sokan vásároltak házat a Balaton körül, de…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >