Boltok a digitális világban – 2040

Szerző: Gyarmati Orsolya Dátum: 2022. 02. 21. 18:50

A fizikai üzletek két évtizeden belül teljes változáson mennek majd keresztül. Az e-commerce felé tolódás arra kényszeríti a retailereket, hogy újragondolják a boltok célját és használati módját a digitális korszak beköszönte kapcsán.

Az elmúlt évtizedben az e-com­merce a globális retail eladások 75 százalékos, mintegy 3 trillió dolláros növekedést produkáltak. A fizikai üzletek olyan hellyé fognak átalakulni, ahol a termékeket márkázott élményekként adják majd el. Ezek az egyedi elköteleződések komoly bevételt generálhatnak, mondja Michell Evans, az Euromonitor Interna­tional globális digitális fogyasztói kutatásainak vezetője. Szerinte azoknak a kiskereskedőknek, amelyek ezt az irányt szeretnék követni, játszótérszerű atmoszférát kell teremteniük annak érdekében, hogy a bolton belüli élmény arányban legyen az árcímkéken olvasható összeggel.

A gyorsaság érték a vásárlók szemében

Új szelek, új eszközök

A kiskereskedők számos új eszközből válogathatnak, ha termékeladásról van szó. Nyúlhatnak forradalmi technológiákhoz, új üzleti modellekhez és retail csatornákhoz, partnerségekhez, valamint a fogyasztók elérhető adatainak ugrásszerű megnövekedéséhez. S mi hajtja a fogyasztókat abban, hogy másként közelítsenek a termékvásárláshoz? Többek között megnövekedett vásárlói követelések, a több tapasztalat szerzése utáni vágy, a digitális eszközök, amelyek egyfajta „hatalommal” ruházzák fel őket, illetve az értékalapú vásárlás erősödése.

A jövő fi zikai boltjának fel kell zárkózni a digitális világhoz

Csakhogy az újfajta, az online teret nagyon is középpontba helyező, és a kényelmet piedesztálra emelő trendeknek ára van mind működtetési, mind környezeti szempontból. Vegyük például a házhozszállítást. 2021-ben az Euromonitor felmérése szerint a legnépszerűbb ehhez kapcsolódó lehetőség az ingyenes házhozszállítás (60 százalék) volt. Ezt követte az ingyenes visszaküldés (52 százalék), a csomag nyomon követése (51 százalék), a választható kiszállítási nap/óra (40 százalék), a szöveges értesítések (35 százalék), a rendelést követő egynapos (30 százalék), illetve a rendelés napjával megegyező napi szállítás (29 százalék).

Közösségi hely, javítóműhely, zöld étterem – ilyen a jövő átlagos boltja

Számos tényező formálja a jövő retailereit, de vannak, amelyek nagyobb mértékben befolyásolják ezt a folyamatot. Ilyen például az ember vs. robot, amellyel kapcsolatban a megkérdezettek 31 százaléka érzi úgy, hogy örülne, ha például robotok főznének az éttermekben, s 42 százalék válaszolta azt, hogy teljesen elfogadható lenne számára, ha a boltok polcai között robotok segítenének a termékek megtalálásában és az információnyújtásban.

Adatbányászat: örülünk, vagy sem?

Hasonlóan hangsúlyos tényező a személyre szabottság vs. privát szféra kérdésköre. A felmérésben részt vevők 22 százaléka jelezte, hogy személyes információit ő tartja kézben, 55 százalék szerint a cégeknek nem lenne szabad a vásárlók személyes adatait harmadik félnek eladni, 46 százalék aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy mennyi személyes adatot tudnak a vállalatok róluk, 32 százalék pedig úgy vélte, a cégeknek cserébe a fogyasztók adataiért több értéket kellene nyújtaniuk.

És most nézzük, mely tényezők azok, amelyek a leginkább formálják a jövő fizikai boltjait. Először is ott a „zökkenőmentes” vásárlás, amelynek lényege, hogy (online) vásárolni bárhol és bármikor lehessen, a kényelmi faktor, hogy (fizikai boltban) a fogyasztó azonnal megkapja a kiválasztott terméket, az élményszerzés, amely során egy fizikai bolt különleges lehetőségeket biztosít, a személyre szabottság, a fenntarthatóság, amely elsősorban a csomagolásra vonatkozik, a prémiumizáció, ami azt jelenti, hogy sok fogyasztó hajlandó többet fizetni különleges termékekért, a megoszthatóság, amely itt arra utal, hogy a vásárlók nagy része már vásárolt közösségi oldalon keresztül, végül a közösségben való erősebb részvétel.

Boltevolúció

A jövőben két fő fizikai boltfajtát fogunk majd megkülönböztetni. Az egyik a kényelmi bolt lesz, ahol impulz és szabálytalanul vásárolt kényelmi termékeket lehet megvásárolni, a másik az élményközpont, ah ol egyes termékekhez élményeket kapcsolnak. A fókusz itt a funkcionalitáson és márkahűségen van, nem pedig a termékek megszerzésén.

Rendeld meg, vedd át, örülj neki!

Természetesen nem kell várni 2040-ig, hogy mindez megvalósuljon, hiszen már ma is számos kiváló kezdeményezést találhatunk, amelyek megvalósítják a jövő fizikai üzletét. Ott van mindjárt a kozmetikai termékeket áruló Beautycorner, amely amellett, hogy fizikai bolt, egyúttal élő adásban közvetíti mindazt, ami az üzletben történik, s egyfajta tartalomgyártó stúdióként (is) funkcionál. Az üzleten belüli livestreaming stúdió egy olyan megoldás, amellyel a brandek újragondolhatják a boltok szerepét, miközben komoly elkötelezettséget alakíthatnak ki a termékekkel. Egy másik kiváló példa az IKEA sanghaji üzlete: a svéd bútoróriás az áruházon belül alakított ki közösségi teret, fenntartható éttermet és egy olyan részleget, ahol a vásárlók maguk javíthatják meg elromlott termékeiket. Nem maradhat ki a fenntarthatóság témaköre sem: a The Body Shop Return, Recycle and Repeat programja keretében a vásárlók visszavihetik az üzletekbe a kiürült tégelyeket, flakonokat.

Észak-Amerika

Régiós bontásban Észak-Amerika vezet a fizikai boltok integrálásának mértékét illetően. Itt a vásárlók 44 százaléka szereti azt a kényelmet, amelyet a fizikai üzlet nyújt azáltal, hogy rögtön megkapják a kívánt terméket. A kényelmi boltok kéz a kézben járnak a mobilitással: az észak-amerikai háztartások 92 százalékának volt saját autója 2020-ban, a digitális vásárlóknak pedig 35 százaléka soha nem megy vásárolni „csak úgy”.

2020-ban (a pandémia idején) a Target nevű retailer bevezette Drive Up szolgáltatását, amelynek lényege, hogy az online megrendelt termékekért a vásárlók elmennek a boltig, de nem kell kiszállniuk, mivel az üzlet dolgozói kihozzák az összeállított csomagot, sőt, azt be is pakolják a csomagtartóba. Ezzel az újítással a Target e-commerce eladásai 144 százalékkal nőttek a korábbi évhez képest, míg ez a fajta csomagátvétel 600 százalékos növekedést produkált.

A Foxtrot egy olyan upscale kényelmi bolt, amely az amerikai városközpontokra fókuszál. A retailer 60 perces kiszállítást kínál, a pick-up rendeléseknél pedig mindössze 5 percet kell várniuk a vásárlóknak. Mindez több mint 200 százalékkal növelte a cég eladásait 2020-ban, de a bolton belüli vásárlásokat is sikerült 55 százalékkal emelni.

Ázsia

2020-ban Szingapúrban a Decathlon egy sor olyan retail technológiát vezetett be, amely korszerűsítette a vásárlói élményt. Lehet például a boltban megkezdett vásárlást applikációval befejezni, de telepítettek 3D-s lábscannereket, valamint robotokat is, amelyek ellenőrzik, hol kell feltölteni a polcokat. Indiában a hagyományos élelmiszerboltok digitális pénztárcákat és kontaktmentes fizetési megoldásokat integráltak az üzletekbe.

Nagy siker a szingapúri Decathlon 3D-s lábscannere

Dél-Amerika

Latin-Amerikában a kiskereskedő világ igen töredezett iparág, amelyre nagyon régen ráférne a modernizálás. Az e-commerce szerencsére már ide is betört: növekedése 2020-ban 57 százalék volt, ezáltal Latin-Amerika vált a világ egyik leggyorsabban növekvő régiójává. A Grupo Éxito 2020 végén indította el Carulla FreshMarket 140 nevű boltját. Az outlet a cég első karbonsemleges üzlete. A 140 a fenntarthatósági követelések számára utal. A Grupo Éxito elsősorban a helyi termékek vásárlását és a környezeti hatások minimalizálását tartja szem előtt. //

Kapcsolódó cikkeink