Blokkk.com: gyengélkedőn Black Friday
Intő jel a vásárlóknak: az összeolvadt piacvezetők már csak egy honlapon és egy Black Friday-t tartanak. De a többiek is fékeztek. A vásárló is, a hatóság is árgus szemekkel figyel. Visszajön az erősebb webáruházi december.
Hivatalosan november 26 a Black Friday napja, és úgy tűnik, ebben az esztendőben kevesebb lesz a Black Friday napok száma, kisebb az akciós hullám, szerényebbek az akciós mértékek és szűkebb a bevonható termékkör.
Körítés: nem jön időben a megrendelt áru, a szállítási nehézségek mellett egyes portékáknál akadozik a gyártás, méregdrága lett a szállítás, a tengeri konténer és a benzin is. És a webáruházaknál is van munkaerőhiány, a szállító, vagy éppen a futáros cégeknél egyaránt.
A piacvezető eMAG és az Extreme Digital (ahol előbbi az utóbbi tulajdonosa már második esztendeje) már csak egy Black Friday akciós napot indít, adták hírül a napokban, november 19-én. És azt is csak az eMAG honlapján. Azért mellékesként arra is érdemes figyelni, hogy sok plázában csak egy könnyen lebontható falacska választja el a két webáruház boltocskáját, és a megrendelt portéka a másik boltban is átvehető, így az eMAG szépen nyeli el az Extreme Digitalt.
A Media Markt belevágott a Black novemberébe és a Black Friday napokba, de nyilván óvatosabban, mint korábban. A Mall Black Friday maratonja is némi visszafogottságot tükröz november első pénteki napján. Az Alza még lapít, most éppen egy „ártornádónál” tart. Az Auchan egy csütörtöki napon (november 12-én) kezdi BlackFriday ajánlatait szórni, december 1-ig (az pedig egy szerdai nap), elárulva az akciós sugarat, ami 10-40% közötti. Mindez ugyancsak arra utal, hogy az igazán mutatós, 50% feletti Black Friday leárazásokat nehezebb lesz találni. Majd januárban.
Átvevőpont, csomagpont: nagy a birkózás
A méregdrága szállítási költségek, benzin mellett nyilván az az érdeke a webáruháznak, hogy ne neki kelljen furikáztatnia a megrendelt portékát, hanem menjen érte a vásárló egy átvevőpontra, egy kijelölt boltba, vagy csomagautomatához. Ilyenkor persze a benzinköltség az autós vásárlóé.
Óvatosnak kell lenniük egyébként a webáruházaknak, hiszen a hatóságok, a fogyasztóvédelem és a GVH árgus szemekkel figyeli az akciózást, valódi-e és az ígért időpontig megérkezik-e a portéka. Például az eMAG legutóbb 4 milliárdos számlát kapott a GVH-tól, aminek jelentős részét szerencséjére ledolgozhatja.
És a járvány: fordulhat a kocka
A járvány is óvatosságra inti a vásárlókat, ilyenkor jobban is fut a web. A kisebb súlyú Black Friday napok viszont már nem olyan csábítóak előre szórni a pénzt. Egyébként is az lenne a hagyományos szerepe, hogy felhívja a figyelmet a közelgő ajándékvásárlásra.
Így decemberben a korábbinál jobban nőhet a webpiac, a vásárlók részéről a biztos, ami biztos alapon. Hiszen például még egy korlátozás-féleség is beeshet váratlanul. És ha a Black Friday nem annyira húzós, akkor minek kapkodni, mondhatná a kedves vásárló.
Ezért arra lehet számítani, hogy a legutóbbi időszakokkal szemben újra fordulhat a kocka és a webáruházi piacon a december megszorongathatja a novembert, nem kizárva a fordulatot sem:
ünnepi webpiac | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 várható |
november | 50 | 70 | 93 | 138 | 150-160 |
december | 51 | 66 | 89 | 117 | 140-150 |
KSH, érték: milliárd forint, folyó áron |
(blokkk.com, 2021. november 5.)
Kapcsolódó cikkeink
A Temu és a Shein agresszív marketingstratégiája átrendezi a Black Friday piacot
A Temu és a Shein online marketingkampányai jelentős nehézségeket okoznak a versenytárs kiskereskedők és…
Tovább olvasom >Black Friday: Az egynapos akciótól az egész hónapos vásárlási lázig
A Black Friday, az Egyesült Államokból indult hatalmas leárazási hullám,…
Tovább olvasom >A kézműves vagy a Temu jelző lesz a fa alatt? – felmérést készített a Meska magyar kézműves oldal
A Meska online kézműves piactér felmérése szerint az emberek közel…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >