Blokkk.com: gyengélkedőn Black Friday

Szerző: Trademagazin Dátum: 2021. 11. 05. 12:01

Intő jel a vásárlóknak: az összeolvadt piacvezetők már csak egy honlapon és egy Black Friday-t tartanak. De a többiek is fékeztek. A vásárló is, a hatóság is árgus szemekkel figyel. Visszajön az erősebb webáruházi december.

A járvány miatt fordulhat a kocka

Hivatalosan november 26 a Black Friday napja, és úgy tűnik, ebben az esztendőben kevesebb lesz a Black Friday napok száma, kisebb az akciós hullám, szerényebbek az akciós mértékek és szűkebb a bevonható termékkör.

Körítés: nem jön időben a megrendelt áru, a szállítási nehézségek mellett egyes portékáknál akadozik a gyártás, méregdrága lett a szállítás, a tengeri konténer és a benzin is. És a webáruházaknál is van munkaerőhiány, a szállító, vagy éppen a futáros cégeknél egyaránt.

A piacvezető eMAG és az Extreme Digital (ahol előbbi az utóbbi tulajdonosa már második esztendeje) már csak egy Black Friday akciós napot indít, adták hírül a napokban, november 19-én. És azt is csak az eMAG honlapján. Azért mellékesként arra is érdemes figyelni, hogy sok plázában csak egy könnyen lebontható falacska választja el a két webáruház boltocskáját, és a megrendelt portéka a másik boltban is átvehető, így az eMAG szépen nyeli el az Extreme Digitalt.

A Media Markt belevágott a Black novemberébe és a Black Friday napokba, de nyilván óvatosabban, mint korábban. A Mall Black Friday maratonja is némi visszafogottságot tükröz november első pénteki napján. Az Alza még lapít, most éppen egy „ártornádónál” tart. Az Auchan egy csütörtöki napon (november 12-én) kezdi BlackFriday ajánlatait szórni, december 1-ig (az pedig egy szerdai nap), elárulva az akciós sugarat, ami 10-40% közötti. Mindez ugyancsak arra utal, hogy az igazán mutatós, 50% feletti Black Friday leárazásokat nehezebb lesz találni. Majd januárban.

Átvevőpont, csomagpont: nagy a birkózás

A méregdrága szállítási költségek, benzin mellett nyilván az az érdeke a webáruháznak, hogy ne neki kelljen furikáztatnia a megrendelt portékát, hanem menjen érte a vásárló egy átvevőpontra, egy kijelölt boltba, vagy csomagautomatához. Ilyenkor persze a benzinköltség az autós vásárlóé.

Óvatosnak kell lenniük egyébként a webáruházaknak, hiszen a hatóságok, a fogyasztóvédelem és a GVH árgus szemekkel figyeli az akciózást, valódi-e és az ígért időpontig megérkezik-e a portéka. Például az eMAG legutóbb 4 milliárdos számlát kapott a GVH-tól, aminek jelentős részét szerencséjére ledolgozhatja.

És a járvány: fordulhat a kocka

A járvány is óvatosságra inti a vásárlókat, ilyenkor jobban is fut a web. A kisebb súlyú Black Friday napok viszont már nem olyan csábítóak előre szórni a pénzt. Egyébként is az lenne a hagyományos szerepe, hogy felhívja a figyelmet a közelgő ajándékvásárlásra.

Így decemberben a korábbinál jobban nőhet a webpiac, a vásárlók részéről a biztos, ami biztos alapon. Hiszen például még egy korlátozás-féleség is beeshet váratlanul. És ha a Black Friday nem annyira húzós, akkor minek kapkodni, mondhatná a kedves vásárló.

Ezért arra lehet számítani, hogy a legutóbbi időszakokkal szemben újra fordulhat a kocka és a webáruházi piacon a december megszorongathatja a novembert, nem kizárva a fordulatot sem:

 ünnepi webpiac 2017 2018 2019 2020 2021 várható
november 50 70 93 138 150-160
december 51 66 89 117 140-150
KSH, érték: milliárd forint, folyó áron

(blokkk.com, 2021. november 5.)

Kapcsolódó cikkeink