Magazin: Biztonság, egyediség, környezetbarát megoldások

Szerző: jungandrea Dátum: 2018. 07. 18. 07:18

A hamisítás és a munkaerőhiány továbbra is jelentős problémákat vet fel a hazai csomagolási piacon, mindemellett a szigorodó szabályozások révén a szegmens szereplői újabb és újabb kihívásokkal szembesülnek.

Az ügyfelek részéről egyre jelentősebb igény mutatkozik a biztonságos csomagolási megoldásokra és a csomagolási folyamatok korszerűsítésére, amely által fokozható a termelési hatékonyság és minimalizálhatóak a gyártás során felmerülő költségek.

A DS Smith Packaging Hungary szakemberei szerint az e-kereskedelem erőteljes térnyerése a csomagolóipar szempontjából is komoly változásokat generál, és ez már Magyarországon is jól érzékelhető.

Szabó Levente
értékesítési és marketingigazgató
DS Smith Packaging Hungary

– Ezen trendek és kapcsolódó vevői elvárások ismeretében az áruvédelem szempontjából biztonságos, innovatív és költséghatékony megoldást dolgoztunk ki, melyekkel segíteni szeretnénk az e-kereskedelem területére újonnan belépni készülő, vagy a jelenlegi csomagolási és supply-chain folyamatokat fejleszteni szándékozó partnereinknek – mondja Szabó Levente, értékesítési és marketingigazgató.

A Dunapack Kft. marketing-főmunkatársa arra emlékeztet, hogy a piacon jelenleg komoly munkaerőhiány tapasztalható, ami sok esetben a gyártási kapacitások kihasználásának korlátját is jelenti.

Zsebő Zsuzsanna
marketing-főmunkatárs
Dunapack

– Csomagolási megoldásainkkal és partnereink csomagolási folyamatainak felülvizsgálataival arra törekszünk, hogy minimalizáljuk ezt a nehézséget. Vevőink igénye alapján javaslatot teszünk olyan könnyen nyitható, zárható dobozkonstrukciókra vagy gyártástechnológiai megoldásokra, melyekkel az emberi erőforrás hiánya mellett a gyártási hatékonyság mégis a lehető legmagasabb szinten működhet – tudjuk meg Zsebő Zsuzsannától, aki előrevetíti, hogy marketingszempontból a jövő kulcsa a perszonalizáció. A vállalatok, márkák a hagyományos célcsoportok helyett több szempont figyelembevételével, sokkal célzottabban kommunikálnak. Ez a közeljövőben a csomagolásra mint marketingeszközre is nagyobb hatást fog gyakorolni, hiszen nemcsak egy bizonyos termékre, hanem annak különböző célcsoportjaira kell majd csomagolási megoldásokat kínálniuk.

Üzenünk és védünk

Apró Adrienn, az STI Petőfi Nyomda Kft. értékesítési csoportvezetője úgy látja, hogy a hamisítás elleni védekezés napi probléma a csomagolási piacon.

Apró Adrienn
értékesítési csoportvezető
STI Petőfi Nyomda

– A gyártók aktívan érdeklődnek a csomagoláson kivitelezhető biztonsági megoldások iránt. Számos lehetőség létezik arra, hogy a dobozokat látható vagy láthatatlan védelmi elemekkel ruházzuk fel. A költségkímélő megoldások a legelterjedtebbek, de néhányan komoly összeget fektetnek abba, hogy a termékeiket megvédjék. Ezenfelül az is elmondható, hogy minden gyártó szeretne kitűnni a tömegből és valami egyedi megoldással felhívni a figyelmet a termékére. Ez ugyan nem új dolog, de folyamatos megújulásra késztet. Ráadásul egyre kevesebb idő jut az innovatív ötletek kidolgozására, nagyon gyorsan kell reagálni az igényekre ahhoz, hogy versenyben, maradjunk – fejti ki Apró Adrienn. Hozzáteszi: a gyógyszeriparban megszületett a közös európai szabályozás a gyógyszerek nyomon követhetőségéről és védelméről. A nyomda az új előírást megfelelő doboz-, illetve címkekonstrukciók kifejlesztésével igyekszik támogatni.

A Rondo Hullámkartongyártó Kft. által gyártott hullámkarton alapanyagú termékcsomagolások alapvetően másodlagos, harmadlagos csomagolások, és így az áru fizikai védelme, valamint ezzel együtt a marketing szerepe a legfontosabb tényezők.

– Természetesen, mint minden piaci szegmensben, itt is nagyon erőteljes a verseny, mind a belföldi, mind a külföldi cégek esetében, és a piaci versenyt még erőteljesen befolyásolja az alapanyagok árának mozgása, emelkedése is. A vonatkozó jogszabályok, mint például a termékdíjra vagy az élelmiszer-csomagolásokra vonatkozó szabályozás változásait, követelményeit folyamatosan nyomon kell követnünk – mondja Miklós Zsolt, ügyvezető.

Hopka Imre
tulajdonos
Wanapack

A Wanapack Kft. szakemberei arról számolnak be, hogy a papíralapú csomagolásban a hullámpapír lemezek területén az ártényezők változása a legjellemzőbb. Több lépcsőben emelkedett a hulladékbázisú alappapírok ára az elmúlt évtől kezdődően, és emelkedett a tiszta cellulózra épülő (kraft) alappapírok ára is. Ez utóbbinál több nemzetközi tényező által befolyásoltan a hiány is megjelent 2018 elejétől. Ez arra készteti a gyártókat, hogy a hulladéktartalmú alappapírok „nemesítésével” megkíséreljék a kraft kiváltását, ahol csak lehetséges. A hazai piac hullámtermék-igénynövekedése 3,2% volt az elmúlt évben, ami elég jelentősnek mondható az iparágon belül.

– A hullámtermékek gyártási területén a nagy multik mellett ott vannak a kisebb lemezfeldolgozók és nyomdák is, amelyek egyre fejlettebb technológiai háttérrel rendelkezve egyre gyakrabban felveszik a versenyt a nagy szállítókkal, elsősorban a kkv.-szektor kiszolgálásában.Hasonlónak ítélhető meg a helyzet a kartonfeldolgozó iparágban és a különböző csomagolási zárófóliák esetében is – fejti ki Hopka Imre, a vállalat tulajdonosa.

Fő a biztonság!

– A csomagolást már kimondottan partnereink gyártó gépeire tervezzük, vagy igény esetén olyan felállító gépre is teszünk ajánlatot, amely az általunk javasolt csomagolással költség- és munkaerő-hatékonyságot eredményezhet az ügyfélnél – tájékoztat Zsebő Zsuzsanna.

Miklós Zsolt szintén a csomagolási anyagok minimalizálásának fontosságát hangsúlyozza, azzal együtt, hogy az továbbra is biztonságos maradjon.

Meglátása szerint ezt a megfelelő termékkialakítással és anyagválasztással lehet megoldani. Ehhez minden esetben szükséges a csomagolást felhasználó és a gyártó közötti egyeztetés, akár még a csomagolandó termék fejlesztési fázisában is, annak érdekében, hogy a leghatékonyabb, legbiztonságosabb csomagolás kerüljön kialakításra.

Jelenleg zajlik a DS Smith Packaging Hungary PaPillOn termékcsaládjának piaci bevezetése, amely egy papíralapú raklap és kapcsolódó csomagolásirendszer-megoldás, és a hagyományos raklapok koncepciójának teljesen új értelmet ad. A PaPillOn termékcsaládhoz tartozó paletta, raklapfedő és konténer újrahasznosított papírból készül, a szabadalmaztatott gyártási technológiának köszönhetően rendkívül erős és strapabíró.

– Mindezt ötvöztük a papír előnyével: a paletta súlya alig fele a hagyományos, fából készült raklap súlyának, mégis akár 1000 kg terhelést is elbír, miközben tiszta és környezetbarát. Különösen büszkék vagyunk rá, hogy a termék sorozatgyártása – a DS Smith csoporton belül elsőként – Magyarországon, Füzesabonyban történik – jelzi Szabó Levente.

– A kihívások mondhatnánk állandóak, lásd krafthiány a hullámlemez szektorban, növekvő nyomtatási igények, digitális nyomtatás erősödése és hatékonyabbá válása, csökkenő szérianagyság, a termékfunkciók optimalizálása például a kisebb önsúly, azonos vagy nagyobb terhelhetőség mellett. A logisztikai szerepvállalási igény erősödik, a logisztikai szolgáltatók telítettek, így a komplex logisztikát szolgáltató gyártó cégek piaci előnyt élvezhetnek – osztja meg véleményét Hopka Imre.

Apró Adrienn szerint a felmerülő problémákra vagy inkább igényekre rugalmasan kell reagálni úgy, hogy az idő rövidsége nem korlátozza be az ötleteket, és a megrendelő számára a legoptimálisabb ajánlatot tudják tenni minden körülményt figyelembe véve. A dézsma- vagy akár gyerekbiztos csomagolás is folyamatos fejlesztési igényként van jelen.

Az elmondottakat Vass Attila, értékesítési csoportvezető azzal egészíti ki, hogy a márkavédelem és az illetéktelen beavatkozás elleni védelem különösen fontos kihívás az elmúlt időszakban az STI Petőfi Nyomda Kft. számára, csakúgy, mint a nyomon követhetőség, azonosíthatóság biztosítása.

Ma már alap a környezettudatos szemlélet

A DS Smith cégcsoport elkötelezett a fenntartható és környezettudatos működés iránt, üzleti stratégiájuknak és víziójuknak is szerves részét képezi.

– A fenntarthatósági céljainkat három területhez kapcsolódóan fogalmaztuk meg: üzleti, környezeti és dolgozóink szempontjából. Az utóbbi években partnereink részéről is érezhetően nőtt a tudatosság és a kifejezett igény a fenntartható és környezettudatos csomagolási megoldások alkalmazására – avat be Szabó Levente.

A DS Smith Packaging Hungary értékesítési és marketingigazgatójától megtudjuk, hogy megközelítésük szerint a környezettudatos működés területén a valódi értékteremtés akkor teljesül, ha a partnereik részére kidolgozott csomagolási megoldásaik fenntarthatósági szempontból is előrelépést jelentenek.

– Ennek érdekében a PackRight keretében nagy figyelmet fordítunk a teljes ellátási lánc részleteinek megértésére. Erre alapozva – azon túl, hogy költséghatékonyság szempontjából is jobb megoldásokat dolgozunk ki – jelentős mértékben hozzá tudunk járulni partnereink környezetvédelmi céljainak eléréséhez. Felelős erőforrás-gazdálkodási szempontok alapján csak a szükséges és elégséges mennyiségű és minőségű alapanyagot használjuk fel, az optimalizált rakat- és térkihasználás révén pedig a szállítmányozásból eredő környezeti terhelést tudjuk jelentős mértékben csökkenteni. A PackRight megközelítésünk keretében megoldásainkat a környezetre gyakorolt hatás szempontjából is vizsgáljuk összehasonlításban egy korábbi megoldással, például a CO2-kibocsátás csökkentése szempontjából – mondja Szabó Levente.

Szebellédi István
környezetvédelmi manager
STI Petőfi Nyomda

Az kecskeméti STI Petőfi Nyomda Kft. nemcsak a csomagolóanyag-gyártásban jár élen, de a környezetvédelem iránti elkötelezettségében is.

– A környezetvédelem egyre erőteljesebb igény a partnerek számára is. A vevőknek nemcsak az a fontos, hogy a nyomda tevékenységi köre mennyire környezetbarát, hanem az is, hogy az előállított termékeknek milyen globális hatásaik vannak.

Kolozsvári György
igazgató
STI Petőfi Nyomda

Ezért megrendelőinknek FSC- és PEFC-tanúsított termékeket kínálunk. Ez azt jelenti, hogy a kartonok, papírok alapanyaga felelős erdőgazdálkodásból vagy fogyasztóktól visszakerült kartonok újrahasznosításából származik – jegyzi meg Szebellédi István, környezetvédelmi
manager.

– A fejlesztések állandóak az STI-ben. 2017-ben két új gépet üzemelünk be a kecskeméti gyárunkba, amelyek nagyban segítik a napi munkánkat, hozzájárulva a hatékonyságunk és eredményességünk növeléséhez – ismerteti Kolozsvári György, igazgató.

Újrázók

A Rondo Hullámkartongyártó Kft. fő tevékenysége a hullámkarton lemezek, csomagolóeszközök tervezése, gyártása, értékesítése és csomagolási rendszerek fejlesztése, valamint az ezekhez kapcsolódó vevőszolgálati tevékenységek.

Miklós Zsolt
ügyvezető
Rondo Hullámkartongyártó

– A fenntarthatóság, környezetvédelem kapcsán szerencsés helyzetben vagyunk, hisz a hullámkarton esetében könnyen megvalósítható az újrahasznosítás, és kiválóan működik a bálázott papírhulladékaink alapanyag-gyártáshoz történő felhasználása. Természetesen a csomagolások kialakításánál is alapvetően fontos az anyagtakarékosság, tervezéskor a minimális selejt és anyagfelhasználás az egyik legfajsúlyosabb szempont – mondja Miklós Zsolt.

A vállalat idei egyik legnagyobb beruházása a C/E hullám egység cseréje. Ezzel az utolsó lépéssel megvalósul a hullámkartongyártó gép teljes felújítása, ami lehetővé teszi a teljes automatizált szabályozás kialakítását is, melyet a következő években terveznek kiépíteni annak érdekében, hogy a minőség és a hatékonyság még magasabb szinten valósuljon meg.

A Dunapack Kft.-nek a körforgásos gazdaság megteremtése céljából a fenntartható fejlődés előmozdítása érdekében a jövőben az a célja, hogy partnereikkel együttműködve a társított csomagolásaikat teljes mértékben egynemű, gyűjtő- és szállító csomagolásokká alakítsák a konstrukciós fejlesztések által.

– Újdonságaink közé tartozik az elsődleges rosttartalmú papírok kiváltása 100%-ban felhasznált újrapapírra a hullámtermék-csomagolásban. Ezen új fejlesztésű papírjaink a magas páratartalmú környezetben is ugyanolyan vagy jobb minőségi paraméterekkel bírnak a dobozok szilárdsági paramétereit illetően, mint az elsődleges rostot tartalmazó papírok. Környezetvédelmi szempontból a legfontosabb ismérv, hogy ezen újrapapírok gyártása során fele annyi vizet és energiát spórolunk meg környezetünk számára, mint mikor elsődleges rosttartalmú papírt gyártunk – fejti ki Zsebő Zsuzsanna.

A Wanapack Kft. a három fő csomagolási területén a környezetvédelmet és a fenntartható fejlődést tekinti egyik fontos küldetésének.

– A hullámtermékek szállítói csomagolásában a dobozok tervezésétől kiindulva az optimális anyagfelhasználás, a standardizálhatóság, a túlcsomagolások elkerülése, az alkalmazott segédanyagok, így ragasztók, festékek környezetet nem terhelő fajtáinak választása az egyik meghatározó szempont – jelzi Hopka Imre.

A másik fő terület a rakatvédő, nyújtható fóliák – közismerten sztreccsfóliák – gyártása, ahol a rakaton levő fóliának az áruvédelmi funkciójához leghatékonyabban illeszkedő változatát keresik meg a vevőikkel együttműködve, így elkerülve a felesleges és nem mellékesen drága túlcsomagolásokat és a környezet felesleges terhelését.

– A harmadik terület teljesen új: egy svéd licence alapján az ultrakönnyű és a vevő árujának terhelési és szállítási felhasználási feltételeihez illeszkedő papírraklapok gyártását kezdjük meg. Ezeken a területeken tervezzük a vevőink és így az FMCG-szektor részére a kiemelt fejlesztéseket is – avat be a Wanapack Kft. tulajdonosa.

Budai Klára

Kapcsolódó cikkeink