Biofact 2011: több mint 15 magyar kiállító jelenik meg

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 11. 05. 13:31

– Jövőre is tizenötnél több magyar kiállítóra számítunk a nürnbergi Biofach szakvásáron – jelentette ki Némethy Márta, a nürnbergi vásár magyarországi képviselője a biotermékek vezető világvásáráról Budapesten tartott sajtótájékoztatón.

Vele párhuzamosan, szintén 2010. február 16.-19. között lesz a bajor városban a Vivaness, a természetes kozmetikumok és a wellness vezető szakvására.

Export-orientált a magyar termelés

– A bio élelmiszerek magyarországi termelése kimondottan export-orientált. A termékek 80-90 százaléka azonban nyersanyagként kerül külföldre, főleg gabona és ipari növény – hangsúlyozta Németh Viktor, a Biopont Kft. ügyvezető igazgatója a Német-Magyar Kereskedelmi és Iparkamara budapesti székházában tartott rendezvényen. – A magyar áru legfontosabb külföldi piaca Németország, Ausztria és Svájc.
Hozzátette, hogy a hazai kereslet nagyon lassan növekszik. Összefogás és integráció hiányában a termelők kis mennyiségeket állítanak elő, magas költséggel. Ezzel is magyarázható, hogy az élelmiszer-kereskedelmi láncok sok import terméket kínálnak.
Hazánkban a termőterület tizenöt éve kezdődött villámgyors növekedése megtorpant. A csúcsot 133 ezer hektár jelentette, hat évvel ezelőtt. A legutóbbi három évből rendelkezésre álló adatok szerint 122 ezer hektárral stagnál a bio termékek előállítására használt földterület.

Éves hazai bio forgalom 20-25 milliárd forint között

Magyarországon a bio élelmiszerek éves forgalmát 20-25 milliárd forintra becsüli Németh Viktor, akinek cége több mint 300 termékkel piacvezető a hazai bio és reform élelmiszerek piacán. Az eladások közel egyharmad-egyharmad részét a hipermarketek és a drogériák viszik el. A mintegy 600 bio, reform-élelmiszer és gyógynövény szaküzletre 13 százalék jut. A szupermarketek mutatója 11 százalék. A bio piacok és a közvetlen termelői értékesítés részaránya 2-3 százalék. A többin más értékesítési csatornák osztoznak, köztük a wellness szállodák és reform éttermek.
Legkelendőbb a zöldség, kenyér és az ital. A hiper- és szupermarketek vevőinek 25 százaléka átlagosan hetenként egyszer vásárol valamilyen bio terméket.
A vásárlók zömét 25-45 éves nők alkotják: egészségtudatosan igyekeznek étkezni, nyitottak az újdonságokra, új márkákra, és szívesen követik az új divatokat. Nagy részük kisgyermekes édesanya.
Rajtuk kívül fontos vevői csoportot jelentenek az allergiások, illetve akik betegség miatt kénytelenek speciális élelmiszereket fogyasztanak. Szintén meghatározható fogyasztói kört alkotnak az elhivatott környezetvédők és a vegetáriánusok.

Európa legnagyobb piacai: Németország, Franciaország és Nagy-Britannia

Udo Funke, a Nürnberg Messe projektvezetője hangsúlyozta, hogy a biotermékek világpiaca meghaladja az évi 50 milliárd dolllárt. Ennek közel felét viszi el az USA, míg Európára mintegy 18 milliárd euro jutott tavalyelőtt:
– A válság okozta kisebb csökkenés után folytatódott az egészséges és környezetbarát élelmiszerek, kozmetikumok és öko-textiliák forgalma. Egyedül Nagy-Britanniában okozott érzékelhető csökkenést a recesszió. Ennek ellenére Európa legnagyobb bio piacai Németország, Franciaország és Nagy-Britannia.
Hozzátette, hogy legutóbb 2 557 vállalat és szervezet állított ki a BioFach és a Vivaness csarnokaiban.
A sajtótájékoztatón elhangzott: Általában a kiállítók egyharmada német cég, majd az olaszok következnek, évek óta közel 400 résztvevővel. Csaknem feleannyi francia, továbbá spanyol vállalat mutatta be kínálatát. Rajtuk kívül még Ausztriát képviseli rendszeresen 100-nál több kínálatát.
– A magyar kiállítók száma 2005-ben még 26 volt, majd tavaly 22-re, idén 18-ra csökkent – mutatott rá Némethy Márta. – Az utóbbi évek rendszeres kiállítói közé tartozik a BioHungaricum, Biokál International, Biokontroll Hungária Nonprofit Kft. és Magyar Biokultúra Szövetség, Biopont, Denise és Sandy, Nagy Mihály gyógynövényfeldolgozó, Rédei ’97, Schmidt und Co., Silvestris&Szilas.
Termékeik skálája gyümölcstől, tésztától, lekvártól, pálinkán és étolajon át gabonákig, valamint extrudátumokig terjed.
Jövő februárban, az előzetes jelentkezések alapján valamivel kevesebb, összesen 2 500 kiállítót várnak Nürnbergbe.

Négy nap alatt 130 kísérő rendezvény

A két vásáron legutóbb összesen 43 700 szakmai látogatót regisztráltak. Közülük csaknem 20 ezren külföldiek.
A legközelebbi BioFach látogatói négy nap alatt 130 kísérő rendezvény közül válogathatnak. Különböző fórumokon neves szakemberek tájékoztatják az érdeklődőket az aktuális piaci trendekről.
A tapasztalatok szerint legnagyobb a kiállítók kínálata delikátesz/reform élelmiszer/fűszer termékcsoportban. Utána alapvető élelmiszerek következnek, alapanyagokkal együtt. Szintén kiemelkedik a gyümölcs/zöldség, továbbá a kenyér/péksütemény/édesség/szendvicskrém kategória.
A Vivaness látogatói a természetes kozmetikai-, bőr-, testápoló szerek és wellness termékek széles kínálatával találkozhatnak a standokon. Immár másodszor vesz réstz kiállítóként a Biola Naturkozmetikai Kft.

Bővül a kereslet – nőtt a termelési kedv

Kai Kreuzer, a bio piac kiváló ismerője, aki évek óta a BioFach szaktanácsadója, felhívta a figyelmet arra, hogy az emelkedő kereslet növeli a termelési kedvet. A művelési területet tekintve Spanyolország az Európa-bajnok, 1,33 millió hektárral, és így múlt évben megelőzte Olaszországot. Többek között ezt állapítja meg a svájci Biológiai Mezőgazdasági Kutatóintézet.
Közép- és Kelet-Európában Lengyelország 7 százalékkal növelte az organikus művelésű területet tavaly, ami elérte a 367 ezer hektárt. Csehországban idén 11 százalékkal bővült a biotermékek termőterülete.

Táblázat. A bio élelmiszerek belföldi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése. Százalékban.

Kapcsolódó cikkeink