Beszéljünk a tequiláról!

Szerző: Ipacs Tamás Dátum: 2021. 01. 18. 10:43

A spiritek piacának egészét nézve viszonylag kevés tequilát iszunk, de ha ennél az italfajtánál is érvényesül az elv, miszerint a világtrendek hozzánk is begyűrűznek, akkor itthon is nagyot nőhet népszerűsége. Annak ellenére is, hogy komoly szembeszelet jelent alapanyagának különböző okok miatt növekvő ára, és hogy az átlagfogyasztó nagyon keveset tud készítéséről, fajtáiról. A hazai piac legnagyobb szereplői sem teljesen egyformán látják a tequila közeljövőjét.

Szerző: Ipacs Tamás

Elöljáróban érdemes tisztázni, hogy a tequilának két kategóriája létezik: a 100% agávétartalmú párlat és a mixto (keverék), utóbbi alkoholtartalmának csak egy része (de legalább 51%-a) származik agávéból, cefréje többi részét valamilyen más cukorforrás (általában kristálycukor vagy melasz) teszi ki. A tequila alapanyaga mindig kék agávéból készül, kizárólag Mexikó bizonyos területein. A közönséges agávéból készült, erős, füstös párlatokat nevezzük Mezcalnak.

A tequilákat soha nem címkézik mixtónak: ha a címke nem tüntet fel 100%-os agávétartalmat, akkor az a tequila mindig mixto. A hazai piacon – elsősorban alacsonyabb áruk miatt – főleg az utóbbi fajták népszerűek.

Molnár Viktor
Bacardí-Martini portfolio brand manager
Dunapro

Világszinten jócskán megugrott az agávé iránti kereslet – magyarázza Molnár Viktor, a Bacardi-Martini brandek hazai managere –, viszont egy olyan növényről beszélünk, amit normál esetben 5-8 évig kell érlelni – így nem feltétlenül könnyű az értékesítés pontos tervezése. A gyártók két csoportra oszthatók: akiknek saját földjük van, azaz maguknak termelnek, és akik a helyi farmerektől vásárolják fel az alapanyagot – utóbbit több cég CSR szempontból előnyben részesíti, hiszen így nem veszik el a helyi „kisemberek” megélhetési lehetőségét. Az áremelkedés azokat a gyártókat nem érinti, akik maguknak termelnek, így véleményem szerint jelentős drágulás (egyelőre) nem várható – ezt a különbözetet le fogják nyelni a nagyobb cégek.

A tequila az egyik legkisebb forgalmú italfajta az égetett szeszek piacán. A területen jelentősen le vagyunk maradva a világtrendektől, és ez a világot sújtó kékagávé-hiány miatt nem is várható, hogy változni fog. A COVID-19 hatásai ellenére a piacvezető Sierra Tequilának – egyedüliként – sikerült növekedést produkálnia, ami az egész mixto kategóriát növekedésbe lökte.

Az agávé drágulása elkerülhetetlen – állítja Lehner Dániel, a Sierra Tequila márkát Magyarországon forgalmazó Heinemann Testvérek Kft. senior brand managere. Termelése korlátozott területen engedélyezett, és mivel – legalább 8 évig – komolyan ki van téve a természet viszontagságainak, egy-egy fagykár vagy betegség nagyon lecsökkentheti termést.

Az utóbbi években a tequila megerősödött, újra kedvelt lett. Forgalma lassan a 2000-es évek eleji szintet is meghaladja. Magyarország kicsit lassabb ütemben, de követi a trendet. A 100% agávé tequilák aránya egyelőre alacsony, de szignifikánsan növekszik évről évre. A fogyasztók tudatosabbá válásával nő az igény a különbségek megismerésére is.

Szép új világ!

Szántó Dénes, B-F Hungary

Szántó Dénes
senior brand manager
B-F Hungary

Itthon mind 2019-ben, mind 2020-ban a standard+ spirit értékesítés nagyjából 1%-át adták az agávéalapú termékek – állapítja meg Szántó Dénes, a Magyarországon az El Jimador Blanco és Reposado márkákat értékesítő B-F Hungary Kft. senior brand managere. – Világszinten ez a szám 3-4% körül mozog: a kategória az elmúlt 5 évben folyamatosan a teljes spirit szegmens felett tudott növekedni, bizonyítva, hogy nemzetközi szinten reneszánszát éli az ital.

Itthon az elmúlt 5 évben csökkent a tequila részaránya, így bár a prémium, szuperprémium bárok valamivel nagyobb figyelmet fordítanak a kategóriára, az országos trendben ez egyelőre nem látszódik. A nemzetközi trendek kis csúszással szoktak megérkezni hozzánk, így elképzelhető, hogy a tequila is egyre népszerűbbé válik Magyarországon.

Az IWSR adatai alapján a tequilák hazai piacrésze 2020-ban a tömény italok közt 0,3% volt, így viszonylag kis részét teszik ki a magyar szeszesital-fogyasztásnak – hangsúlyozza Tripolszky András, a Roust marketingigazgatója. – Míg a boltok polcain és a mainstream horeca egységekben a fogyasztók leginkább mainstream márkákkal találkozhatnak, abból is csak néhánnyal, addig a prémium bárokban más a helyzet. Egyre több magas minőségű tequila közül válogathatunk – ilyen például az általunk forgalmazott Jose Cuervo márka, aminek portfóliójában egyaránt találhatók mixto és 100% agávétartalmú tequilák is.

Még a tequilafogyasztók körében is kevesen vannak tisztában a különböző tequilák közti különbséggel. A napjainkban jellemző agávéhiánynak és a könnyebb elkészíthetőségnek köszönhetően a mixto tequilák aránya magasabb. Itthon nem jellemző a tequila tisztán fogyasztása. A fogyasztás prémium irányba tolódása a minőségi mexikói éttermek növekvő népszerűségének is köszönhető.

A jó, a rossz és a félreértett

A fogyasztók nagy része nem ismeri a különbségeket az agávétartalmak, az érlelésfajták, a márkák között – véli Szántó Dénes, de a márkák itthon nem is fektettek különösebb hangsúlyt az edukációra az elmúlt években.

A fogyasztók tudása minimális: top of mind a „party feles” és a „só-citrom” rituálé ismert itthon. Elsősorban horeca termék, főleg szórakozóhelyeken fogy. A só-citrom rituálé generálja a fogyasztás legnagyobb részét, de prémium bárokban a koktélok is kezdenek teret nyerni, főleg a klasszikus italok. Léteznek tequilaínyencek is, de nagyon kevesen vannak, márkahűség pedig csak a prémium-szuperprémium kategóriában jelenik meg. Nem látjuk viszont, hogy a hazai bárszcénában bárki használná az ízesített tequilákat.

Tripolszky András
marketingigazgató
Roust

A „tequilázás” még mindig a bulizáshoz kötődik – mondja Tripolszky András. – A só-citrom rítus népszerűsége már csökkenni kezdett, a mainstream helyeken azonban még mindig ez az elsődleges fogyasztási mód.

A tequila fogyasztása long drinkként itthon egyelőre nem jellemző, de a koktélok még mindig népszerűek. A Margarita mexikói éttermekben vagy mexikói témájú rendezvényeken bukkan fel, a hagyományos Tequila Sunrise mindenhol kedvelt.

A márkahűség inkább az off-trade márkákra jellemző, hiszen ezeket ismeri leginkább a fogyasztó; vendéglátóhelyeken jellemzően tequilát kérnek, nem egy adott márkájú tequilát.

Az ízesített fajták hazai népszerűsége azon múlik, lesz-e nálunk a tequilafogyasztásnak a ginéhez hasonló trendje. Külföldön már léteznek tequila hard seltzerek is, ilyen a Jose Cuervo Playamar márkája is.

A 100% agávé tequilákat úgy isszák, mint a cognacot, a só-citrom rituálé a mixtók fogyasztásához kötődő óriási marketingötlet

Pozicionálás és fejlesztés

Túl vagyunk már azon az időszakon, amikor a tequilára csak „másnap” emlékszünk – szögezi le Lehner Dániel. – A tequila egy közösségi ital, egyértelműen a jó hangulatú bulik kelléke. Fiatalos, lendületes, ugyanakkor megvan benne az a tradíció, kézműves jelleg, amitől egyedivé válik. Ugyanez az egyediség jellemzi a fogyasztási szokásait is.

Mindenképpen fontos a márka szerepe ebben a kategóriában is; az ikonikus sombrero például sokaknak rögtön a Sierra Tequilát juttatja eszébe.

A ginéhez hasonló széles termékfejlesztések aligha lehetségesek a tequila előállításának szigorú szabályai miatt – ezeket a mexikói hivatalok vasszigorral tartatják be. Ebben a viszonylag szűk mozgástérben került kifejlesztésre például a kávés ízesített tequila, a Sierra Milenario Café vagy az „ahumado” eljárással készült Sierra Milenario Fumado, ami füstösebb ízt ad az italnak. Ezeket főleg a bárszcéna felsőbb rétegei használják, még különlegesebb ízvilágot adva velük koktéljaiknak.

A mixto tequilákra többségében még mindig egy gyorsan „lehúzandó” spiritként tekintenek – mondja Molnár Viktor –, fiatalok körében népszerűbb és leginkább pubokban, kocsmákban és vidéki szórakozóhelyeken fogyasztják. Az új, belépő generáció kifejezetten igényli a só-citrom rítust, amit egy vicces tradícióként élnek meg.

Bizonyos mixto márkák szinte mindenhol kaphatóak, ám egy drágább, 100% agávétartalmú tequilával nehezebben találkozhat a fogyasztó. Akadnak bárok itthon is, ahol ezekből nagy választék kóstolható – ilyen helyeken nagy népszerűségnek is örvendenek.

Itthon nem érzékelhető az ízesített tequilák trendje, és a hazai bárszcéna is inkább idegenkedve áll ehhez a témához. A Dunapro által forgalmazott Patrón brand néhány hete jelentette be, hogy megszünteti kávés tequilái, a Patrón XO család gyártását. A döntés mögött – az agávéhiány mellett – a márka további prémiumizálásának igénye áll: a jövőben kizárólag 100% agávé tequilákat fognak készíteni. //

A fenti cikk a Trade magazin 2021/12-01. számában is megjelent.

Kapcsolódó cikkeink