Bérfeszültség a munkaerőpiacon: 6–9 százalékos emelés jutott a dolgozók 15 százalékos elvárásaival szemben
Az idei évben a hazai vállalatok többsége 6 és 9 százalék közötti béremelést tudott kigazdálkodni, miközben a munkavállalók körében a bérnövekedési elvárások ennél jóval magasabbak, mintegy 15 százalék körül alakultak – mondta Bohács Bernadette, az RSM HR üzletágának vezetője az InfoRádióban.
A szakértő szerint a cégek a bérnövekedést egyre inkább különböző juttatási csomagokkal próbálják kiegészíteni, mivel a gazdasági környezet rendkívül bizonytalan. „A munkaerőpiacot általános pesszimizmus jellemzi mind a munkáltatók, mind a munkavállalók részéről” – fogalmazott Bohács. Ennek hátterében az áll, hogy a vállalatok abban bíztak: a gazdaság erőteljesebb ütemben élénkül majd, azonban a növekedés elmaradt a várakozásoktól, miközben a működési költségek folyamatosan emelkednek.
Infláció és dolgozói percepció
A vállalatok egyre inkább hangsúlyozzák, hogy nem tudnak inflációkövető béremelést biztosítani. Az infláció érzékelése azonban a munkavállalók oldalán jóval erősebb: sokan úgy érzik, hogy a mindennapi vásárlásaik és szolgáltatásfogyasztásuk alapján a bérük értéke folyamatosan csökken. Emiatt gyakran akkor is kevésnek tartják a béremelést, ha a cég ténylegesen növelte a juttatásokat.
Különbségek az ágazatok között
Bohács Bernadette kiemelte: a béremelési igények nagyjából minden ágazatban hasonlóak, de az anyagi lehetőségek eltérőek. Egyes szektorokban közelebb tudnak kerülni a magasabb bérszintekhez, míg más területeken nagyon korlátozott a mozgástér. Előfordul, hogy a cégek úgy próbálják finanszírozni a béremeléseket, hogy nem pótolják a távozó munkavállalókat, és az így felszabaduló összegeket forgatják vissza a bérkeretbe. Ez viszont gyakran megnövekedett munkaterhet ró az ott maradó dolgozókra, és hatékonyabb folyamatokra kényszeríti a vállalatokat.
Stratégiai válaszok szükségessége
A szakértő hangsúlyozta: a gyors technológiai változások, a társadalmi elvárások növekedése és a gazdasági bizonytalanság közepette a cégeknek tudatos stratégiára van szükségük. „Nagyon fontos, hogy a vállalatoknak legyen elképzelésük arról, hogyan vészelik át ezt az időszakot, és hogyan tudják megtartani a munkavállalók elkötelezettségét” – fogalmazott Bohács Bernadette.
Kapcsolódó cikkeink
K&H Elemzői kommentár: Elmaradt a meglepetés, de kockázatok azért még vannak
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Az OECD-ben 4,1 százalékra lassult az infláció júliusban
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >MNB: az infláció elleni küzdelem még nem ért vége
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >További cikkeink
OKSZ: Az infláció sem indokolja már az árrésstop fenntartását
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >KSH: augusztusban a fogyasztói árak az előző év azonos hónapi értékeket átlagosan 4,3 százalékkal haladták meg
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >K&H Elemzői kommentár: Elmaradt a meglepetés, de kockázatok azért még vannak
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >