Az vagy, amit megeszel
A Saját Márkás Termékgyártók Szövetsége PLMALive.eu című havi video hírműsorának egyik témája az egészséges étkezés. Már nem csak egyszerű divatról van szó, a vásárlók alapszükségletévé vált a rendszeres, tápláló és finom, ugyanakkor egészséges ételek fogyasztása.
A vásárlók többet is hajlandóak fizetni az egészségesnek tartott élelmiszerért, ugyanakkor gyakran zavarba hozza őket a boltokban található kínálat.
Testi-lelki jól-lét
Edgar Elzerman, a PLMALive.eu egyik állandó műsorvezetője Emma Coles-szal a Food Smart Advisor (Okosétel Tanácsadó vállalat) társ alapítójával beszélgetett a témáról. Emma Coles személyes indíttatásból kezdett bele ebbe a vállalkozásba, mivel pár éve komolyabb egészségügyi problémával kellett szembenéznie. Azóta tudja, hogy sok betegség helyes táplálkozással megelőzhető, ez pedig komoly anyagi következménnyel is járhat, így megéri a témával foglalkozni.

Edgar Elzerman, a PLMALive.eu egyik műsorvezetője
Naponta átlagosan 200 étel-választási döntést kell meghoznia egy embernek. Sokszor azt hisszük, hogy ez tudatos döntés, pedig nagyon sok tényező befolyásolja, például mi van otthon, mi van a boltban, azt hogy jelenítik meg felénk. Ott van még a kultúra, a szokások, a hagyományok és az árak. Sok országban az egészséges ételek drágábbak, például Hollandiában most emelték meg a zöldség-gyümölcs ÁFÁ-ját. Mindez nagy felelősséget ró a gyártókra és kereskedőkre, hogy mégis széles körben elérhetővé tegyék az egészséges ételeket.
A jó ételnek nemcsak finomnak kell lennie, hanem tápanyagokban gazdagnak is, ez utóbbiról hajlamosak vagyunk elfeledkezni. Épp ezért kell átlátható módon megmutatni, mit is tartalmaznak a különböző élelmiszerek. Sokszor a cukor- és sócsökkentő projektek közben születnek meg az olyan termékek, amik később sikeresek lesznek. Ilyen volt az Albert Hejn 100%-os mogyoróvaja.
Ami a nehézséget okozza, hogy az élelmiszer egy óriási, 7 trillió eurós üzlet, ahol komoly üzleti érdekek csaphatnak össze. Ugyanakkor a fogyasztók által támasztott keresletet a kereskedők képviselik a gyártók felé, így nekik is igazodniuk kell az új szempontokhoz és igényekhez.
Fejlesztés és tesztelés az út
Emma Coles kereskedőkkel, gyártókkal, KKV-kkal, de a kormányzattal is együtt dolgozik. Jó példa a gyermekek felé irányuló marketing üzenetek szűrése az egészségesebb életmód érdekében. Nagyon sok kereskedő is bekapcsolódott és próbálnak segíteni a szülőknek, hogy a gyermekeik egészségesebb termékeket fogyasszanak. Néha a diszkont áruházak előrébb tartannak mindebben, mert van egy nagy előnyük, kisebb választékuk van, amit könnyebben áttekinthetnek ilyen szempontból is. Ráadásul nagy a sajátmárkás termékek aránya náluk, amiben ők maguk hozhatják meg a döntést. Az online már más kérdés. Versenytársként lépnek fel a hagyományos kereskedőkkel, időnként sokkal egészségesebb választékot kínálva.
A koronavírus kapcsán is hangsúlyozni kellene az egészséges táplálkozást. Egy USA kutatás szerint a kórházban ápolt koronavírusos betegek 65%-a metabolikusan nem volt rendben, vagyis egészséges életmóddal nagy valószínűséggel elkerülhették volna a kórházi ápolást. A tesztelés és az oltóanyag mellett tehát az egészséges ételekre is oda kellene figyelni.
A kereskedőknek nagy lehetőség sajátmárkás egészséges szortiment létrehozása, hiszen sokszor ők sokkal rugalmasabbak, mint a nagy, ikonikus, globális márkák gyártói. Mindkét oldal hoz innovációkat, de a kereskedők a privátcimkével előrébb tartanak, hiszen gyorsabban tudnak változtatni, fejleszteni és már rég nem másolják a nagy brandeket, hanem saját termékinnovációik vannak. A sajátmárkás gyártóknak először is tisztában kell lenni saját adottságaikkal és jelen termékkörük egészséges vonatkozásaival. Ezek alapján tűzhetnek ki célokat, merre szeretnének haladni. Ehhez nagyon meg kell érteni a legfrissebb egészséges étkezési irányzatokat, fogyasztói elvárásokat, mert a tudatos fogyasztók járnak az élen tájékozottságban, ismeretekben és ezeket szívesen meg is osztják. Érdemes tehát rendületlenül fejleszteni, próbálkozni és tesztelni az egyre táplálóbb és egészségesebb választék kialakításáért.
Kapcsolódó cikkeink
Kijött a Spar Natural termékcsaládja
A Spar 15 féle új terméket dobott piacra az Egyesült…
Tovább olvasom >Újragondolt pékárupultokat vezet be az Aldi Süd
Tavaszra új pékpultokat vezet be az Aldi Süd mintegy 1000…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság az FMCG iparágban
A fenntarthatóság fontossága egyre inkább átjárja az FMCG iparág és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Jelentés a Board roomból (1. rész) – Interjú Rózsai Rezsővel, a KPMG Magyarország vezérigazgatójával
Új cikksorozatunkban Szalóky Tóth Judit a Boyden Executive Search partnere…
Tovább olvasom >Bisnode-elemzés: 2020-ban javult a fizetési morál Magyarországon
Magyarországon javult a fizetési morál, 2020-ban több számlát rendeztek időben,…
Tovább olvasom >Elemzők: a várakozásoknak megfelelően maradt változatlan az alapkamat
Nem számított a piac a jegybanki alapkamat módosítására, a Magyar…
Tovább olvasom >