Az uniós törvények szigorítását várják a mézkeverékek származás jelölésében
Az Országos Magyar Méhészeti Egyesület elnöke, Bross Péter a Napi.hu-nak elmondta: a mézről szóló irányelv módosítása éppen a fogyasztó szabad döntését és egészségének védelmét segítené elő.

20 éve várják a törvénymódosítást
Magyarország az uniós csatlakozását követően elsőként, közel húsz éve igyekszik a 2001-es uniós, mézről, mézjelölésről szóló irányelvet módosítani, álláspontja szerint egyértelmű termelői és fogyasztói igény mutatkozik a mézkeverékeket alkotó mézek származási országainak pontos feltüntetésére.
Bross Péter szerint a jelenlegi uniós jogi környezet a vicc kategóriájába tartozik, hihetetlen, hogy a hosszú évek során nem sikerült tiszta helyzetet teremteni. A jelenlegi szabályok szerint, ha a vásárlók bemennek például egy szupermarketbe, egy adott üvegen csak annyi információt látnak, hogy az uniós és unión kívüli mézek keverékét tartalmazza – ennél több tájékoztatási kötelezettsége nincs a forgalmazónak. Ám ebből a fogyasztó szinte semmit sem tud meg, legfeljebb annyit, hogy a méz nem a Holdról, hanem a Földről származik.
Ha sikerülne módosítani az uniós előírásokat, és az Európai Bizottság a mézkeverékek származás jelölésére vonatkozó előírásokat szigorítaná (erre ígéret van is, miszerint még 2023-ban megtörténhet), azaz a mézkeverék származási országait feltüntetnék, a következő keserű igazság derülni ki a fent említett adott üveg tartalmáról: hetven százalékban kínai, húsz százalékban ukrán, tíz százalékban uniós eredetű mézet tartalmaz a keverék.
Az Országos Magyar Méhészeti Egyesület elnöke hangsúlyozta, természetesen ebben az esetben is szabadon dönthet a fogyasztó, mondhatja, mégis megveszem ezt a keveréket, mert olcsóbb, mint a tiszta uniós eredetű termékhez. De a jogszabály előírása folytán a tiszta kép tudatában dönthet.
Kapcsolódó cikkeink
Nagy István: hamarosan újraindulhatnak a kínai-magyar agrárkapcsolatok
A magyar mezőgazdaságot és agráriumot számos kihívás érte az utóbbi…
Tovább olvasom >Mézes-gyümölcsös snackkel lép az amerikai piacra David Beckham
David Beckham, az egykori világhírű labdarúgó saját élelmiszermárkát vezet be…
Tovább olvasom >AM: bemutatkozott a magyar méz és a mangalica Oszakában
Tovább kell erősíteni az olyan prémium mezőgazdasági termékek jelenlétét a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Alkotmányos jog lett a készpénz: minden kereskedőnek biztosítania kell a lehetőséget
Megjelent a Magyar Közlönyben az a jogszabály, amely a készpénzes…
Tovább olvasom >Omnichannel vagy semmi – Az e-commerce új iránya
„Mintegy 450 ezer magyar 2023-ban úgy vásárolt először a Temun,…
Tovább olvasom >Több a kérdés, mint a válasz: mit árulnak el valójában az Eurostat friss fogyasztási adatai Magyarországról?
Megjelentek az Eurostat 2024-es fogyasztási és gazdasági statisztikái, és ahogy…
Tovább olvasom >