Drágulhatnak az olajár miatt a mezőgazdasági termékek
Elszállhatnak a gabonaárak, vagy legalábbis az olajár közelmúltban látott emelkedése ezt vetíti előre – írja a portfolio.hu. A korábbi mezőgazdasági inflációs ciklusokban az olajár emelkedése mintegy fél évvel előzte meg a gabonafélék árának szárnyalását. Az olaj most 30 százalék feletti emelkedésnél tart év/év alapon és a mezőgazdasági termékek drágulása is megkezdődött.
Az olaj árfolyama közel 34 százalékot emelkedett az előző év azonos időszakához képest. Az élelmiszerárakból képzett index (FAO index) azt mutatja, hogy az áremelkedés már elkezdődött, januárban év/év alapon 16 százalékot erősödött az index, az egyes piacok közül pedig lassan a gabonafélék is drágulni kezdenek. A gabonafélékből képzett index emelkedése is gyorsulni látszik, januárban egy hónap alatt 3,4 százalékot erősödött.
Ha a mezőgazdasági termékek (soft commodities) áremelkedéséről van szó, akkor a befektetők elsősorban a gabonaféléket célozzák meg, leginkább azért, mert ezekben a legkönnyebb kereskedni: a kukorica, a búza és szójabab a legnépszerűbb termékek.
A Seeking Alpha szerint a mezőgazdaságban azok nevezhetők inflációs periódusoknak, amikor az index értéke legalább kétszámjegyű ütemben emelkedett. A múltbeli adatok azt mutatják, hogy az ilyen időszakok 1-2 évig tartanak, amíg csúcsra érnek. (portfolio.hu, Seeking Alpha)
Kapcsolódó cikkeink
KSH: januárban 5,5 százalékkal haladták meg átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapi értékeket
2024. januárhoz viszonyítva az élelmiszerek ára 6,0 százalékkal nőtt, ezen…
Tovább olvasom >Horvátországban újabb bojkott kezdődött a magas árakat alkalmazó boltok ellen
Az Európai Fogyasztói Központ által indított „Halo, inspektore” nevű horvát…
Tovább olvasom >Élelmiszerárak emelkedése: látványos drágulás az év elején
Az év első hónapjában jelentős áremelkedés figyelhető meg a boltokban:…
Tovább olvasom >További cikkeink
Kamatkedvezmény a zöldhitelre
Még kedvezőbb lesz a népszerű lakáscélú zöldhitel a K&H-nál. A legnépszerűbb…
Tovább olvasom >Friss felmérés: A visszautasítástól való félelem bénítja a vállalkozásokat
Egy friss felmérés szerint a vállalkozások 33 százaléka a visszautasítástól…
Tovább olvasom >Jelentősen nőtt az Alibaba negyedéves nyeresége
Az Alibaba Group Holding kínai e-kereskedelmi óriás adózott eredménye jelentősen…
Tovább olvasom >