Drágulhatnak az olajár miatt a mezőgazdasági termékek
Elszállhatnak a gabonaárak, vagy legalábbis az olajár közelmúltban látott emelkedése ezt vetíti előre – írja a portfolio.hu. A korábbi mezőgazdasági inflációs ciklusokban az olajár emelkedése mintegy fél évvel előzte meg a gabonafélék árának szárnyalását. Az olaj most 30 százalék feletti emelkedésnél tart év/év alapon és a mezőgazdasági termékek drágulása is megkezdődött.
Az olaj árfolyama közel 34 százalékot emelkedett az előző év azonos időszakához képest. Az élelmiszerárakból képzett index (FAO index) azt mutatja, hogy az áremelkedés már elkezdődött, januárban év/év alapon 16 százalékot erősödött az index, az egyes piacok közül pedig lassan a gabonafélék is drágulni kezdenek. A gabonafélékből képzett index emelkedése is gyorsulni látszik, januárban egy hónap alatt 3,4 százalékot erősödött.
Ha a mezőgazdasági termékek (soft commodities) áremelkedéséről van szó, akkor a befektetők elsősorban a gabonaféléket célozzák meg, leginkább azért, mert ezekben a legkönnyebb kereskedni: a kukorica, a búza és szójabab a legnépszerűbb termékek.
A Seeking Alpha szerint a mezőgazdaságban azok nevezhetők inflációs periódusoknak, amikor az index értéke legalább kétszámjegyű ütemben emelkedett. A múltbeli adatok azt mutatják, hogy az ilyen időszakok 1-2 évig tartanak, amíg csúcsra érnek. (portfolio.hu, Seeking Alpha)
Kapcsolódó cikkeink
Az élelmiszerek és alkoholmentes italok árnövekedése tovább gyorsult Ausztriában
Ausztriában a fogyasztói árak éves növekedési üteme az előzetes becsléssel…
Tovább olvasom >Suppan Gergely: az árrésstop hatására számos élelmiszernél az árak csökkenése elérte akár a 40-50 százalékot is
Számos élelmiszernél az árak csökkenése elérte akár a 40-50 százalékot…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Miért drágulnak folyamatosan az élelmiszerek?
Az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet kapott az alapvető élelmiszerek –…
Tovább olvasom >További cikkeink
Föld napja: Felemás a magyar lakosság klímatudatossága
Április 22-e a Föld napja, így kifejezetten aktuális kérdés a…
Tovább olvasom >Országos kampányt indított a Tej Terméktanács a trappista sajt népszerűsítésére
A Tej Terméktanács országos marketingkampányt indított a hazai előállítású trappista…
Tovább olvasom >Bizalomzuhanás a globális gazdaságban az amerikai vámháború nyomán
A világgazdaság vezető szereplőinek gazdasági bizalmi indexei jelentősen romlottak az…
Tovább olvasom >