Az Európai Kereskedelem Napja: Egymásért és a Vásárlókért!
Tizenhetedik alkalommal került megrendezésre az Európai Kereskedelem Napja. A szervező VOSZ a hazai kereskedelmi ágazat helyzetének stratégiai fontosságára kívánta felhívni a figyelmet. Az Európai Kereskedelem Napján átadták a szakma legrangosabb elismeréseit is.
Az Európai Kereskedelem Napját a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) tizenhét éve hagyományteremtő szándékkal indította útjára.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium részéről jelen volt a rendezvény szakmai védnöke, Cseresnyés Péter, kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár és Dobos Balázs gazdaságfejlesztésért felelős helyettes államtitkár mint fővédnök.
Az ünnepségen elsőként Eppel János, a VOSZ elnöke köszönthette az egybegyűlteket, akit kereskedelmi-stratégiai szerepe miatt szintén részesítettek már Klauzál Gábor Elismerésben. Beszédében kitért a koronavírus kereskedelem területén is érzékelhető, hosszú távú hatásaira; úgymint a munkaerőhiányra és az ellátási láncokban, gyártásban, kínálatban problémákat okozó tényezőkre. Elnökként ígéretet tett, hogy a kereskedelmi szektor érdekeinek védelme továbbra is a VOSZ elsődleges küldetései közé fog tartozni.
Alkalmazkodva, digitalizálva
– Az esemény célja, hogy a figyelem középpontjába állítsa a kereskedelemben dolgozó több mint 500 ezer embert, amivel a szektor a legnagyobb foglalkoztató, emellett pedig a legmagasabb áfa- és adóbefizető is egyben. Sőt, a kereskedelmi szektor idén még inkább hozzájárult pozitív irányba kiugró számaival a magyar gazdaság fellendítéséhez: 2021. január–augusztusban a forgalom volumene (naptárhatástól megtisztított adatok szerint) 2,4%-kal nagyobb volt az előző év azonos időszakinál – mondta el Krisán László, a VOSZ Kereskedelmi tagozatának elnöke.
Kiemelte: a COVID-19-járvány az elmúlt évtized legnagyobb sokkjával ütötte meg a világgazdaságot egy időben, egyszerre okozva kínálati és keresleti sokkot.
Azóta minden kereskedelmi piaci szereplő igyekszik alkalmazkodni, digitalizálni. A csomagküldő és internetes kiskereskedelmi forgalom volumene folytatva az évek óta tartó dinamikus, töretlen bővülést, 2020-ban 39%-kal nőtt, 1074 milliárd forintos forgalmat ért el, ennek eredményeként már 8,5%-os a részesedése a kiskereskedelemből, az eredmények még nemzetközi összevetésben is átlagon felülinek mondhatók. 2020-ban a teljes európai e-kereskedelem 757 milliárd euróra nőtt, ami 10%-os növekedés a 2019-es 690 milliárd euróhoz képest.
Cseresnyés Péter államtitkár kiemelte:
– Hála a magyar gazdaság tartós növekedésének, a háztartásokban keletkező jövedelem folyamatos bővülésének, amelyhez hozzájárultak többek között az adókedvezmények (például a családi adókedvezmény is), a magyarországi kiskereskedelmi szereplők versengése már hosszú évek óta nem zéró összegű játék, hanem egy olyan mezőny, amelyben minden rátermett szereplő egymással párhuzamosan is képes a gyarapodásra.
Dobos Balázs egy átfogó képet adott a résztvevőknek a vállalatokat érintő stratégiai irányzatokról, rövid kitekintéssel a következő évekre, hazai és európai uniós tervekre vonatkozólag. Hangsúlyozta: a válságintézkedésekig az elmúlt években a magyar cégek, kkv-k termelékenysége gyorsabban nőtt, mint a V4-országokban, így a hosszú távú cél ennek újbóli elősegítése a fenntarthatóság, generációváltás és a digitalizáció megvalósításával.
Az ünnepség során jeles szakemberek folytattak kerekasztal-beszélgetést a kereskedelem aktuális kérdéseiről, problémáiról és a lehetséges megoldásokról. Többek között szóba került a kereskedelmi szakképzés, duális képzés, egyéni szervezeten belüli oktatási folyamatok és szövetségek állami, edukációs törekvései, a nyugdíjas munkaerő visszafoglalkoztatása és a nagyon magas szektoron belüli fluktuáció, valamint a digitalizációs lehetőségek és annak bizonyos határai is.
A panelbeszélgetésben részt vettek: Prosits Attila, moderátor (MBSZ – elnökségi tag, Gránit Pólus – stratégiai üzletfejlesztési igazgató), Neubauer Katalin (MNKSZ főtitkár), Berendi András (Roland Divatház Zrt. vezérigazgató), Maczelka Márk (OKSZ társelnök) és Tóth Géza (CO-OP Hungary Zrt. vezérigazgató).
Az esemény médiapartnere volt a Trade magazin is. //
Az Európai Kereskedelem Napjának 2021. évi kitüntetettjei
Klauzál Gábor Elismerő Oklevél:
Dr. Komoróczki István, az ÁFEOSZ-COOP Szövetség főtitkára
Kozsnyánszky Gyula, az Észak-Kelet Pro-Coop Zrt. cégvezetője
Simon Tamás, az INDOTEK Group retail divízió értékesítési igazgatója
Hajzók Gyula, az Öreg Duna Üzletház tulajdonosa
Sipos Zsolt, a Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara titkára
Gazsi Attila, a VOSZ elnökhelyettese
Pahola Géza, a Pahola és Pahola Kft. tulajdonos ügyvezetője
Magyar Kereskedelemért Nagydíj:
Graics István, a Pécs-COOP Zrt. boltvezetője
Hegedűsné Cseri Ildikó, a Móravárosi ABC egységvezetője
Horváth Ilona, a 6. sz. Várúti Vegyesbolt boltvezetője
Zimek Sándorné, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. főpénztárosa
Gaszner-Horváth Mariann, az Invitech ITC Services Zrt. szenior nemzetközi nagykereskedelmi menedzsere
Tóthné Skaliczki Annamária, az Auchan Magyarország Kft. cukrász csoportvezetője
Demel Edit, a dm Kft. eladó-pénztárosa
Vraukó Ilona Edit, az Élésker Kft. 100 ABC eladó-pénztárosa
Laknerfi-Korin Katalin, a Zwack Unicum Nyrt. országos kereskedelmi vezetője
A fenti cikk a Trade magazin 2021/12-01. számában is megjelent.
Kapcsolódó cikkeink
A Gestor kivásárolta az Indoteket Spanyolországban és Portugáliában
2024 októberében a GESTOR Befektetési Zrt. sikeresen lezárta az Indotek…
Tovább olvasom >Egyre élénkebben foglalkoztatja a hazai vállalkozásokat a generációváltás
Az utóbbi évek felmérései azt mutatták, hogy ugyan foglalkoznak a…
Tovább olvasom >Unicum, Unicum Szilva, Unicum Barista díszdobozban
Unicum/Unicum Szilva/Unicum Barista 0,7 l díszdobozban 2 minitermékkel Unicum/Unicum Szilva/Unicum…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >