Az Euromonitor International globális kutatása: Teljes gőzzel előre – avagy merre tovább, fogyasztók?

Szerző: Gyarmati Orsolya Dátum: 2022. 03. 23. 06:31

Az elmúlt két évben a változás volt az egyetlen állandó dolog az életünkben. A radikális életmódváltások következtében a fogyasztók átgondolt és ambiciózus döntéseket hoztak. Most, amikor a világ talán megkezdte felépülését mélyrepülését követően, a vásárlók elkezdhetik visszaszerezni az irányítást, és saját értékeik mentén haladni előre vásárlási döntéseiket illetően.

 

Az Euromonitor International 2022-es globális előrejelzése tíz trendet határozott meg a tekintetben, hogy előreláthatóan milyen irányokat követnek a fogyasztók ebben az évben.

I. Biztonsági játékosok

Mivel az ellátási láncok továbbra is akadoznak, s emiatt a források korlátozottak, a fogyasztók arra játszanak, hogy mindenáron biztosítsák maguknak a hozzáférést kedvenc termékeikhez. 2022-ben fokozatosan visszatérnek a közösségi események és a „csak úgy megveszem” attitűd. A biztonsági játékosok a tömeg előtt járnak, s minden létező technológiai eszközt bevetnek, hogy a sor elejére kerülve megszerezzék a termékeket. Fontos, hogy a cégek felismerjék: az automatizációba és a helyi forrásokba (beszállítókba) történő befektetés alapvető feltétele sikeres működésüknek.

II. Klímaváltoztatók

A zöld aktivizmus és az alacsony karbonfogyasztás sok-sok ember életének maradandó részévé vált. A fogyasztók azt várják a brandektől, hogy lépjenek fel a klímaváltozás ellen, ők maguk pedig a gondosan megválasztott termékeken keresztül igyekeznek csökkenteni az ökológiai lábnyomunkat. Ahhoz, hogy megnyerjék a klímaváltoztatókat, a cégeknek olyan termékeket kell kínálniuk, amelyek bizonyítottan nem ártanak a bolygónak. A karbonsemleges termékek transzparens címkézése bizalmat épít, és lehetővé teszi a tudatos döntéseken alapuló vásárlást. A klímaváltoztatók egyre fenntarthatóbb termékeket vásárolnak, miközben valós cselekvést és átláthatóságot várnak el a brandektől.

III. Digitális idősek

Az idősebb vásárlók éppúgy az online térbe kényszerültek, mint bárki más, amikor a járvány kitört. Most, hogy már az ő generációjuk is otthonosan mozog e technológiák világában, képesek online csatornákon keresztül vásárolni és szolgáltatásokat használni. A böngészés és az online vásárlás mellett a digitális idősek közösségi életük, egészségi állapotuk, pénzügyeik és tanulásuk kapcsán is egyre inkább az online világ felé fordulnak. A TikTok az egyik olyan platform, amelyet a korosabb generáció mind nagyobb előszeretettel használ. A Euromonitor felmérése szerint a hatvan évnél idősebbek több mint 65 százaléka egyszerűbb életre vágyik. Azok a cégek, amelyek ezt tudatosítják, fejleszthetnek könnyen kezelhető eszközöket, és egyszerűsíthetnek már meglévő technológiákat.

IV. Pénzügyi megszállottak

A fogyasztók egyre magabiztosabban fektetik be pénzüket és spórolnak annak érdekében, hogy megerősítsék pénzügyi helyzetüket. A pénzügyi megszállottak azok, akik teljes mértékben képben vannak és irányítják pénzügyeiket, s különböző szolgáltatásokat vesznek igénybe tranzakcióik nyomon követéséhez. A pénzügyi jártasság többé már nem a Wall Streeten dolgozók kiváltsága. Éppen ezért a cégeknek az is feladata mostantól, hogy olyan könnyen kezelhető megoldásokat nyújtsanak, amelyekkel bármelyik fogyasztó azt érzi: kézben tartja pénzügyeit.

V. A nagy életfrissítés

Élet újragondolva – talán ez lehet a járvány egyik legtalálóbb mottója. A fogyasztók drasztikus változáson mentek át, ami magával hozta az értékek, életmódok és célok újragondolását. A cégek válasza minderre az innovatív termékek, szolgáltatások és élmények lehetnek, amelyek reflektálnak erre a trendre s összekötik azokat olyan marketinggel, amely elismeri ezt a fajta új életszeretetet.

2021-ben a fogyasztók leltárt készítettek életükről, és most aktívan igyekeznek betáblázni az új életúthoz kapcsolódó tevékenységeket és értékeket. Míg 2015-ben mindössze a fogyasztók 12 százaléka tartotta fontosnak az énidőt, 2021-ben ez az arány már 24 százalék volt. A vásárlóknak sokkal fontosabb lett az élet-munka egyensúly.

VI. A metaverzum mozgalom

A digitális világ óriási léptekkel halad a 3D-s valóság irányába. A fogyasztók kimondottan nyitottak arra, hogy ebben az új térben érintkezzenek másokkal. A metaverzumban jelen lévő brandek komoly mozgatórugói lehetnek az e-commerce-nek és a virtuális termékeladásoknak.

A fizikai és a virtuális világ egyaránt összeomlott tavaly. A szigorú megszorítások mentén a fogyasztók megtanulták, hogyan maradhatnak kapcsolatban másokkal otthonaikból. Új online közösségeket alkottak, amelyek egy sor interaktív lehetőséget nyújtanak a livestreamingtől a gamingig.

VII. A használt dolgok reneszánsza

A takarékos életmód egyre nagyobb teret nyer. A cégek számára mindez azt jelenti: a kevesebb több. A körkörös gazdaságba való befektetések, mint az újrahasznosítás, vásárlási helyett bérlési opciók kínálata, vagy épp a már használt tárgyak újraeladása jelentik most a legfőbb értéket a vásárlók számára. Egyre nagyobb számban vannak azok a fogyasztók, akik fenntarthatóan szeretnének élni, minimális környezeti lábnyommal, miközben egyes fogyasztók exkluzív vagy egyedi termékekre vágynak.

Ezek a mozgatórugók helyezték a használt dolgok vásárlását a figyelem középpontjába. Az erre létrehozott appok, valamint a fenntartható opciók megtalálása az, ami befolyásolja a használt dolgok reneszánszát.

VIII. Vidéki városiak

A tavalyi évben a fogyasztók kültéri oázisokat kerestek, ahol legalább átmenetileg kapcsolatba kerülhettek a természettel. Idén a vidéki városiak teszik tartóssá ezt a trendet. Éppen ezért a cégeknek erősíteniük kell e-commerce-értékesítésüket és növelni fenntartható termékválasztékukat.

A városban élés előnyei igencsak háttérbe kerültek a lezárások idején. Az emberek saját otthonaikba szorultak be egyedül vagy családtagjaikkal és nem élvezhették a korábban megszokott pozitívumokat, amelyeket a városi lét biztosított számukra. Eközben a jobb levegőminőség, a kevesebb zsúfoltság, valamint az egyszerűségre és a fenntarthatóságra való törekvés lettek a kulcskifejezések a külvárosi, vagy vidéki otthonok eladásánál.

IX. Az önszeretet-keresők

Az elfogadás, az önmagunkkal való törődés és a részvétel a mai fogyasztók életstílusának középpontjában állnak. Az önszeretet-keresők mindenek fölé helyezik saját boldogságukat, kényelemérzetüket és azon termékek és szolgáltatások igénybevételét, amelyek saját létezésük érzését erősítik meg.

A vállalatok feladata ez esetben az, hogy sokkal mélyebb kapcsolatot építsenek ki a fogyasztókkal. Azok a termékek, amelyek a fizikai, az érzelmi vagy a spirituális jólléttel hozhatók összefüggésbe, növelhetik az önszeretet-keresők életének minőségét. A fogyasztók minden korábbinál jobban vágynak a kényelemre és a szeretetre, amint az élet visszatér a normál kerékvágásba.

X. A szocializációs paradoxon

Egyes vásárlók elszántak, mások inkább hezitálnak a járvány előtti élethez visszatérést illetően, ami létrehozza a szocializációs paradoxont. A cégeknek zökkenőmentes megoldásokat érdemes nyújtaniuk, és a különböző csatornákon belül számos opciót kínálniuk, méghozzá anélkül, hogy fel kellene áldozni a vásárlói élményt.

A visszatérés a normális életbe ismét belátható távolságba került. Az Euromonitor 2021-es felmérése szerint a megkérdezett fogyasztók 51 százaléka vélte úgy, hogy az életük jobb lesz az elkövetkező öt évben. S milyen feladatot ró mindez a cégekre? Elsősorban azt, hogy bármi, amit kínálnak, az nyújtson zökkenőmentes élményt innovatív és könnyen alkalmazható megoldásokkal. //

Kapcsolódó cikkeink