Az eszpresszó és a cappucino a legnépszerűbb

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 01. 30. 00:00

A Valdo által készített felmérés szerint a magyarok szeretik a kávét, főként a hatása és az íze miatt isszák, bár nagyobbrészt egészségtelennek tartják.

 A Valdo Café, egy magyar tulajdonban lévő, kávégépeket gyártó és forgalmazó vállalat exkluzív felmérésben vizsgálta a magyar kávéfogyasztási szokásokat. A véletlenszerű kiválasztással, az ország három nagy városában Budapesten, Győrött és Debrecenben 1000-1000 ember megkérdezésével végzett vizsgálatból kiderül: a magyarok 78%-a szereti a kávét, elsősorban az íze és aromája miatt, másodsorban a hatásáért isszák. Leginkább napi egy-két kávét fogyasztunk, ez a válaszadók 55%-ára jellemző, 23% iszik ennél több, három-négy kávét is naponta. Az extrém fogyasztásnak számító napi hét kávénál többet már csak a megkérdezettek 2%-a iszik, míg nagyon ritkán 13%-uk fogyaszt kávét.

Hazánkban jelenleg a legnépszerűbb, kávéból készült italok, figyelembe véve, hogy van, aki többfélét is megjelölt, az eszpresszó (36%) rögtön utána a capuccino (34%) és a tejeskávé (33%) szinte holtversenyben, majd a sor végén a hosszúkávé (16%). Így ha vendégül látunk valakit, először eszpresszó kávéval érdemes megkínálni, majd utána jöhet a capuccino és tejeskávé opció.

Kicsit más megközelítésben derült az ki, hogy ugyan elsősorban az íze miatt szeretik az emberek a kávét, de tudatosan mégis fáradtság ellen használják leginkább. A megkérdezettek 52 százaléka emelte ki ezt a helyzetet, amikor arról kérdeztük hogy mikor, milyen okból iszik kávét. A másik jellemző élethelyzet az étkezés volt, melynek sok ember számára szerves részét képezi a kávé. Érdekes, hogy forró italként hideg időben szinte egyáltalán nem gondolnak a magyarok a kávéra.

A darált és instant kávéfajták közül szinte pontosan 50-50%-ban oszlanak meg a vélemények. A darált kávé mellett az erősebb, zamatosabb illetve „az az igazi” érvek szólnak, míg a megkérdezettek másik fele szerint az instant kávé gyengébb, lágyabb, nem olyan savas, gyorsabban készen van, és határozottan krémesebb, valamint jobb az íze, mint a darált kávénak.

Az emberek nagy része otthon (60%) illetve a munkahelyén (51%) fogyaszt leginkább kávét, beleértve azokat is, akik egy nap több helyen is kávéznak. Ezek után kissé lemaradva a vendéglátó ipari egységek következnek (25%), majd a nyilvános helyek, ahol elsősorban automatákból vásárolnak kávét a fogyasztók (18%).

Úgy tűnik, hogy kávé tekintetében igen igényes a magyar közönség, hiszen háromból két kávéfogyasztó csak és kizárólag a minőséget tartja szem előtt, amikor kávét vásárol, 10-ből egy az ár-érték arányt mérlegeli, és ugyanekkora a csak az árat figyelembe vevők aránya is.

Érdekes, hogy annak ellenére, mennyire szeretjük a kávét, csak nagyon kevesen vagyunk tisztában a kávé eredetével, például a főbb kávébab-fajtákkal. A válaszadók mindössze 4%-ban ismerték a két fő, az arabica illetve robusta kávéfajtát. Legtöbbjük valamilyen intenzíven reklámozott őrölt kávé márkával válaszolt a kávébab fajtákkal kapcsolatos kérdésre.

Ennél sokkal többféle kávéból készült italt ismerünk, hiszen a válaszadók átlagosan hat ilyet soroltak fel. Az eszpresszó, capuccino, tejeskávé mellett a macchiato, melange és frappé, valamint érdekes módon a kávélikőr fajták kerültek elő leginkább.

Egészségi szempontból a válaszadók egy harmada gondolja azt, hogy a kávé egészséges, 48 százalékuk szerint pedig kifejezetten egészségtelen. A többiek nem tudják, vagy nem érdekli őket a kávé egészségre gyakorolt hatása. Pozitív érvként általában a következőket említették: javítja a vérkeringést, felélénkít, energiát ad, természetes eredetű, hangulatjavító, míg a negatív érvek közt elsőként a vérnyomás emelése szerepel, valamint a gyomorpanaszok kialakulása és a káros anyagok bevitele, itt kiemelve elsősorban a koffein.

A kávégépeket tekintve három a kettőhöz arányban inkább a gépek által főzött instant kávét részesítik előnyben az emberek, ami bevallásuk szerint finomabb és krémesebb a darált kávéból főzött italoknál. A magyar otthonok 32%-ban rendelkeznek saját kávégéppel, míg 68%-ban nincs ilyen gép, itt fele-fele arányban oszlik meg azoknak a száma, akik szeretnének, és akik teljesen elzárkóznak a saját kávégép gondolatától.

Kapcsolódó cikkeink