Az EP változtatna a méz, a gyümölcslé és a lekvár címkézésén
Az Európai Parlament keddi plenáris ülése állásfoglalást fogadott el, amelyben korszerűsítené az egyes, reggeliknél népszerű élelmiszerek – méz, gyümölcslé, lekvár – összetételére, elnevezésére, címkézésére és kiszerelésére vonatkozó, 20 évvel ezelőtt elfogadott jogszabályokat.
Az állásfoglalást megszavazó képviselők egyetértenek abban, hogy a címkén fel kell tüntetni azt az országot, ahol a mézet begyűjtötték, illetve a gyümölcs származási helyét. Ha a felhasznált méz vagy gyümölcs több országból származik, a címkén a származási országokat csökkenő sorrendben kellene feltüntetni aszerint, hogy a fogyasztásra bocsátott termékben milyen arányban vannak jelen az onnan származó gyümölcsök, vagy méz.
A mézhamisítás visszaszorítása érdekében a képviselők nyomon követhetőségi rendszert kívánnak létrehozni méztermék eredetének nyomon követésére. Azt is szorgalmazzák, hogy az EU hozzon létre egy mézre vonatkozó referencialaboratóriumot, hogy rendszeres vizsgálatokkal kiszűrhető legyen a hamisítás.
Az állásfoglalás azt is javasolja, hogy a gyümölcslevek esetében engedélyezzék a „csak természetes eredetű cukrot tartalmaz” feliratot. Az alacsony cukortartalmú termékek iránti növekvő kereslet kielégítése érdekében az újratervezett gyümölcslevek a „csökkentett cukortartalmú gyümölcslé” feliratot kaphatják.
A képviselők szerint a gyümölcslevekből, lekvárokból, zselékből vagy tejből a természetben előforduló cukrokat eltávolító új technikák nem vezethetnek édesítőszerek használatához, hogy kompenzálják a cukorcsökkentésnek a végtermék ízére, állagára és minőségére gyakorolt hatását. Hozzáteszik, hogy a csökkentett cukortartalmú élelmiszerek címkéjén nem szerepelhetnek pozitív tulajdonságokra, például egészségi előnyökre vonatkozó állítások.
Az EP az állásfoglalás elfogadását követően megkezdi a tárgyalásokat az uniós kormányokat tömörítő tanáccsal a jogszabály végleges formájáról.
Kapcsolódó cikkeink
Nagy István: a rendszeres mézfogyasztás az élhetőbb jövőért tett lépés
A rendszeres mézfogyasztás az élhetőbb jövőért tett fontos lépés –…
Tovább olvasom >Elindult a mézfogyasztást ösztönző kampány
Elindult a mézfogyasztást népszerűsítő idei kampány, amelynek középpontjában a hársméz…
Tovább olvasom >Egy, két, hárs – hársmézet népszerűsítő kampány indult
A téli időszak kedvelt immunerősítője, a hársméz áll az idei…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: A harmadik negyedévében a gazdaság teljesítménye 0,7százalékkal mérséklődött az előző év azonos időszakihoz képest
Magyarország bruttó hazai termékének (GDP) volumene 2024 harmadik negyedévében a…
Tovább olvasom >Állatfeldolgozás 2024-ben: Növekvő sertés- és baromfivágások, csökkenő szarvasmarha- és juhfeldolgozás
2024 első három negyedévében vegyes eredményeket mutattak a magyar vágóhidakon…
Tovább olvasom >Lakásfelújítás: új lehetőség a SZÉP-kártyával
A kormány döntése értelmében 2025-től a SZÉP-kártyán rendelkezésre álló összeg…
Tovább olvasom >