Az EP változtatna a méz, a gyümölcslé és a lekvár címkézésén
Az Európai Parlament keddi plenáris ülése állásfoglalást fogadott el, amelyben korszerűsítené az egyes, reggeliknél népszerű élelmiszerek – méz, gyümölcslé, lekvár – összetételére, elnevezésére, címkézésére és kiszerelésére vonatkozó, 20 évvel ezelőtt elfogadott jogszabályokat.

Nem mindegy a címkézés
Az állásfoglalást megszavazó képviselők egyetértenek abban, hogy a címkén fel kell tüntetni azt az országot, ahol a mézet begyűjtötték, illetve a gyümölcs származási helyét. Ha a felhasznált méz vagy gyümölcs több országból származik, a címkén a származási országokat csökkenő sorrendben kellene feltüntetni aszerint, hogy a fogyasztásra bocsátott termékben milyen arányban vannak jelen az onnan származó gyümölcsök, vagy méz.
A mézhamisítás visszaszorítása érdekében a képviselők nyomon követhetőségi rendszert kívánnak létrehozni méztermék eredetének nyomon követésére. Azt is szorgalmazzák, hogy az EU hozzon létre egy mézre vonatkozó referencialaboratóriumot, hogy rendszeres vizsgálatokkal kiszűrhető legyen a hamisítás.
Az állásfoglalás azt is javasolja, hogy a gyümölcslevek esetében engedélyezzék a „csak természetes eredetű cukrot tartalmaz” feliratot. Az alacsony cukortartalmú termékek iránti növekvő kereslet kielégítése érdekében az újratervezett gyümölcslevek a „csökkentett cukortartalmú gyümölcslé” feliratot kaphatják.
A képviselők szerint a gyümölcslevekből, lekvárokból, zselékből vagy tejből a természetben előforduló cukrokat eltávolító új technikák nem vezethetnek édesítőszerek használatához, hogy kompenzálják a cukorcsökkentésnek a végtermék ízére, állagára és minőségére gyakorolt hatását. Hozzáteszik, hogy a csökkentett cukortartalmú élelmiszerek címkéjén nem szerepelhetnek pozitív tulajdonságokra, például egészségi előnyökre vonatkozó állítások.
Az EP az állásfoglalás elfogadását követően megkezdi a tárgyalásokat az uniós kormányokat tömörítő tanáccsal a jogszabály végleges formájáról.
Kapcsolódó cikkeink
Nagy István: hamarosan újraindulhatnak a kínai-magyar agrárkapcsolatok
A magyar mezőgazdaságot és agráriumot számos kihívás érte az utóbbi…
Tovább olvasom >Mézes-gyümölcsös snackkel lép az amerikai piacra David Beckham
David Beckham, az egykori világhírű labdarúgó saját élelmiszermárkát vezet be…
Tovább olvasom >AM: bemutatkozott a magyar méz és a mangalica Oszakában
Tovább kell erősíteni az olyan prémium mezőgazdasági termékek jelenlétét a…
Tovább olvasom >További cikkeink
PwC E-toplista: A legnagyobb és legismertebb online kereskedők
4 kategória: legnagyobb, FMCG, magyar, legismertebb – 2024 legsikeresebb e-kereskedőinek…
Tovább olvasom >Krízistérkép 2024: Jelentősen nőtt az elhúzódó válságok száma
450 válsághelyzetet regisztrált és elemzett kommunikációs szempontok szerint az MPRSZ…
Tovább olvasom >A magyarok adnak a leggyakrabban online borravalót az ételfutároknak
Továbbra is népszerű a magyarok körében a borravaló adása, ami…
Tovább olvasom >