Az egyik szem sír, a másik nevet…
A hazai szörppiac szereplői, bár eredményeikre a koronavírus-járvány kedvezően hatott, sok problémával szembesültek az elmúlt időszakban. Egyik ilyen volt az alapanyaghiány, elsősorban a málna tekintetében. Voltak cégek, amelyek számára már az eddigiekben is elkerülhetetlen volt az áremelés, mások viszont a következő évben lesznek majd kénytelenek azt megvalósítani.
Szerző: Budai Klára
Kisvári Veronika, az Ági szörpöt forgalmazó Bognár-Vin Kft. beszerzési és kereskedelmi vezetője arról számol be, hogy a pandémia hatására a szörppiac jelentősen átstrukturálódott. A kiskereskedelmi forgalom és az otthoni fogyasztás jelentősen növekedett, a horeca szektor és az azt kiszolgáló nagykereskedések forgalma ezzel szemben csökkent.

Veronika Kisvári
beszerzési és
kereskedelmi vezető
Bognár-Vin
– Több hazai és külföldi partner számára gyártunk saját márkás termékeket. Ezen termékek piaca külföldön – a piac méretéből adódóan – nagyobb, ezért jelentősebb forgalmat jelent gyártásunkból a hazai brandtermékekkel szemben – avat be a szakember, akitől azt is megtudjuk, hogy a vállalat a környezettudatosság és fenntarthatóság jegyében újra bevezeti a visszaváltható üveget. A PET-palackos portfóliójukat is továbbfejlesztik, minden esetben cseppmentes kupakkal ellátva. Kisvári Veronika megfigyelése szerint a legnépszerűbb ízek továbbra is a málna, narancs és a szamóca, de, mint mondja, a vásárlók rendszeresen keresik az új ízeket is.

Jakab Eszter
export- és
marketingigazgató
Gramex 2000
Jakab Eszter, a Gramex 2000 Kft. export- és marketingigazgatója úgy látja, 2021-ben tovább folytatódott a szörp kategória szárnyalása. A pandémia okozta válság hatására az emberek a szörpök felé fordultak. A Gramex 2000 Kft. fő profilja szörpök tekintetében a 2 l-es kiszerelés.
– A Sconto brand mellett számos saját márkás 2 l-es szörpöt gyártunk. Az alapízek, úgymint a málna, narancs, szamóca és bodza teszik ki a forgalom nagy részét. A 2 l-es, saját márkás termékek mellett van igény a 0,7 l-es kiszerelésű PET-palackos, magasabb gyümölcstartalmú, saját márkás termékek iránt is – jelzi Jakab Eszter, hozzátéve, hogy partnereik számára nemcsak cukros, hanem cukormentes, úgynevezett zéró terméket is gyártanak. Az elmúlt időszakban mind a Sconto 2 l-es szörp, mind pedig a saját márkás szörpök forgalma jelentősen nőtt.
Gondot okoz az alapanyag-ellátás
A Szikrai Borászati Kft. eladásai a válság hatására nagymértékben nőttek. Torbán László, kereskedelmi vezető arról számol be, hogy Piroska szörpjeiket jellemzően üveges kiszerelésben keresik a vásárlók, és érzékelik az egészségtudatosság térhódítását is, ugyanis egyre több cukormentes és light szörpöt adnak el. Tapasztalatai szerint a megszokott ízek kelendőbbek, az újdonságok közül egy-egy nyári ízük vívott ki népszerűséget a fogyasztók körében.

Torbán László
kereskedelmi vezető
Szikrai Borászat
– A hard diszkontok növekedése egyértelmű, amelyek magukkal hozzák az általuk forgalmazott saját márkák túlsúlyát – jegyzi meg Torbán László.

Gólya János
ügyvezető
Stork Élelmiszer
Manufaktúra
Gólya János, a Stork Élelmiszer Manufaktúra Kft. ügyvezetője megállapítja: tovább erősödik az a tendencia, hogy a vásárlók a magasabb minőségű termékek felé fordulnak.
– A koronavírus-járvány hatásaként az emberek ritkábban, akkor viszont nagyobb mennyiséget szerettek volna vásárolni, ezért a kereskedelmi forgalom eltolódott a multinacionális vállalatok irányába. Ugyanakkor, kisebb ingadozással, de éves szinten nézve az egyéb piacok is jelentősen növekedtek, behozva a lemaradást az év vége felé – eleveníti fel Gólya János.
A Yuva Kft. számára 2021-ben kissé eltérő módon indult az év az előzőhöz képest.
– Első negyedévünk, köszönhetően az export irányba tett törekvéseinknek, az eddigi legjobb volt. Szerencsére a növekedés nem állt meg, így elégedettek lehetünk az idei évre vonatkozóan. Ami most gondot okoz, az az alapanyag-ellátás. Akadozik a beszállítás, és az árak is nagyon megemelkedtek – tájékoztat Szabó Zoltán ügyvezető igazgató, aki felhívja a figyelmet arra az általa megfigyelt jelenségre, hogy a fogyasztók tudatosabbá válásának eredményeként leáldozóban vannak a gyümölcsöt nem tartalmazó szörpök.
– FruttaMax termékeink minden tulajdonságukban a jövőt célozzák, hiszen magas gyümölcstartalommal és hígítási aránnyal, könnyen „hazacipelhető” formában kerülnek értékesítésre. Fontos számunkra a környezettudatosság, ezért alkalmazunk eltérő hígítási arányt a megszokottól (1:23), ahol pedig „normál” hígítású a termékünk, ott újrahasznosított alapanyagból készült PET-be töltünk – nyilatkozza Szabó Zoltán.

Szinte minden alapanyag ára jelentősen emelkedett, így a fogyasztói árak további növekedése elkerülhetetlen
Egekbe szökött a málna ára
Gólya János arról informálja lapunkat, hogy a koronavírus-járvány hatása, az ezzel kapcsolatos globális ellátási nehézségek, valamint a klímaváltozás következményeként emelkedtek az idei évben a gyümölcsök árai. Ezt a vásárlók a piacokon kézzelfoghatóan is tapasztalhatják, hiszen a gyártók kénytelenek továbbhárítani az emelkedést. Ez érinti azokat a gyártókat is, akik bizonyos alapgyümölcsre (alma) helyezik a hangsúlyt, és 1% málna hozzáadásával, úgynevezett „málna ízű” szörpöt állítanak elő, mert ez a néhány százalék is tetemes összeg a termék fogyasztói árához viszonyítva.
– A mi esetünkre a gyümölcsárak emelkedése hatványozottan érvényes, mivel minden szörpünk kizárólag a megnevezett gyümölcsből készül. A tapasztalatunk viszont az, hogy a vásárlók elfogadják az emelést, mert továbbra is változatlanul ugyanazt a minőséget kapják – világít rá a Stork Élelmiszer Manufaktúra Kft. ügyvezetője.
Aláhúzza: ebben az évben a málna termése katasztrofális volt egész Európában. Nem az volt a kérdés, hogy mennyibe kerül, hanem az, hogy van-e egyáltalán. Akik nem rendelkeztek megfelelő kereskedelmi kapcsolatokkal, megfelelő tőkével, megfelelő mennyiségű lekötésekkel, kénytelenek voltak csökkenteni a gyümölcshányadot, vagy akár a málnát, mint szörpöt kivenni a portfólióból.
– Cégünk továbbra is folyamatosan ki tudja szolgálni a vásárlóit régi áron, megköszönve ezzel hűséges vásárlásukat. Tartalékainknak köszönhetően a 2022-es év elején fogjuk fokozatosan érvényesíteni a költségnövekedést. A filozófiánk ugyanis továbbra is az, hogy minden szörpöt a címkén megnevezett gyümölcsből készítjük el – közli Gólya János.
Szabó Zoltán elárulja, az alapanyagárak drasztikus emelkedésének hatására a Yuva Kft. termékei egy részénél kénytelen volt az utolsó negyedévben árat emelni.
– Januárban ezt újabb emelés fogja követni minden termékünk vonatkozásában. A málna árának növekedése csupán az egyik probléma, hiszen akik nem kötöttek le maguknak a jövő évre elegendő mennyiséget, azoknál gyártási problémák fognak jelentkezni. A málnaszörpök ára nagymértékben emelkedni fog, legfőképpen azon termékeknél, ahol a málna magas koncentrációban van jelen – vetíti előre a tulajdonos, ügyvezető igazgató.
Jakab Eszter elmondja, hogy brand szörptermékeik nem tartalmaznak málnasűrítményt, viszont a citromsav óriási mértékű áremelkedése szintén elnehezíti a kategóriát.
– A saját márkás termékek esetében viszont érezhető, még akkor is, ha csak 1%-os a szörp málnatartalma, hogy iszonyú mértékű drágulással fogunk szembenézni. Partnereinket az 1%-os málnasűrítmény a többi almasűrítmény kombinációra próbáljuk rábeszélni, mivel ma a piac egy 20-10 vagy akár 3%-os málnasűrítményt tartalmazó szörp kategóriát nem fog tudni értelmezni. A vevők egyszerűen nem fogják ezeket a termékeket levenni a polcról – hangsúlyozza a Gramex 2000 Kft. export és marketingigazgatója.
Kisvári Veronika hozzáfűzi: amennyiben a málnasűrítmény beszerzési ára tartósan a többi alapanyag ára fölött marad, el kell gondolkodniuk az ízek szerinti differenciált polci árakon.
– Meg kell azonban jegyezni, hogy szinte minden alapanyag ára jelentősen emelkedett, a csomagolóanyagtól elkezdve, a sűrítményeken át az egyéb alapanyagokig. Cégünknél jelentős beruházások vannak folyamatban, reményeink szerint a jövő nyári szezonra már az új üzemünkben termelhetünk, az így elért költséghatékonyabb termeléssel is próbáljuk mérsékelni az árnövekedés hatását – osztja meg lapunkkal a Bognár-Vin Kft. beszerzési és kereskedelmi vezetője.

A fogyasztók tudatosabbá válásának egyik következménye, hogy visszaszorulnak a gyümölcsöt nem tartalmazó szörpök
Az innovációk folytatódnak

Szabó Zoltán
ügyvezető igazgató
Yuva
A Yuva Kft. legnépszerűbb termékei, a 0,5 literes FruttaMax Bubble12 szörpök már 22 ízzel, 7 cukormentes változattal érhetők el a boltokban.
– Idén felfedezték fogyasztóink a Gigant szörpcsaládunk (zsebszörp) praktikusságát, emellett Sörp kategóriánk is bővül, erősödik. Mindezek mellett szeptemberben piacra dobtunk egy készital kategóriát is – ismerteti Szabó Zoltán. – Cégünk tárgyalásokat folytat rajzfilmfigurák termékeinken történő megjelenítéséről, melytől sokat várunk. Természetesen ennek népszerűsítéséről minden csatornán gondoskodni fogunk, amint aktuális lesz.
A Bognár-Vin Kft.-nél idén, a tavaszi szörpszezonra bevezették az Ice tea szörp terméküket két népszerű – barack és citrom – ízben, 25%-os gyümölcstartalommal, tartósítószer nélkül.
– A vásárlói igényeknek megfelelően számos innovációval készülünk a jövő évre is. Két fő területre helyezzük a hangsúlyt: az egyik, az Ági szörpök ismert, kimagasló ízélményének további fokozására fókuszál, a másik pedig, hogy az egészségtudatosság jegyében hozzáadott értékekkel növeljük a termékeink vonzerejét – vázolja Kisvári Veronika.
A fent említett újdonságok, hozzáadott értékek megfelelő marketingtámogatást kapnak.
Gólya János arra a következtetésre jut az elmúlt időszak tendenciáit nézve, hogy az online vásárlás előtt óriási növekedési potenciál van, amelyet a Stork Élelmiszer Manufaktúra Kft. online marketingaktivitással igyekszik majd kihasználni, annak érdekében, hogy vásárlóik minél szélesebb rétege ismerje meg termékeiket.
Torbán László arról ad hírt, hogy a Szikrai Borászati Kft. kínálatában a 0,7 literes kiszerelés a legerősebb, legfrissebb innovációjukkal pedig már találkozhatnak a vásárlók az üzletek polcain.
– Az 1:26-os hígítással, 50% gyümölcstartalommal készült Piroska Essencia 4-féle ízben, 0,25 literes kiszerelésben kapható. Könnyen hazavihető, mini palackban értékesítjük. Továbbra is jelen leszünk a tv-ben és a rádióban, emellett az online jelenlétünket is folyamatosan erősítjük, ennek következtében a social media aktivitásunk és a Google jelenlétünk egyaránt erős – mondja a kereskedelmi vezető.
A Gramex 2000 Kft. szakemberei a 2 l-es termékek piacán a legjelentősebb forgalmat a málna és a narancs ízekben tapasztalják. Jakab Eszter előrejelzése szerint saját márkás vonalon terveznek új termékbevezetéseket, Sconto brandjüknél viszont a meglévőkre kívánják helyezni a fókuszt.
– A beszerzőket nehéz meggyőzni a jól bevált ízek mellé szükséges új ízekről. Cégünk bármilyen gyümölcstartalmú, összetételű, cukortartalmú szörp gyártására képes. Van olyan partnerünk például, akinek aszeptikus, tartósítószer-mentes, magas cukor- és gyümölcstartalmú exclusive terméket gyártunk. Nagyon széles a szörp kategória palettája, tehát a vevők biztos megtalálják a számukra legkedvezőbb termékeket – avat be Jakab Eszter.
A vállalatnál 2021-ben is elsősorban a leaflet hirdetésekben, kihelyezésekben hisznek, ennek mentén építették fel a marketingtervüket a Sconto brandet illetően, hiszen az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy ez jól működik. A saját márka tekintetében igyekeznek együttműködni a beszerzőkkel, ugyanis, meglátásuk szerint ebben a helyzetben a piac még inkább a PL felé fog fordulni.//
A fenti cikk a Trade magazin 2021/12-01. számában is megjelent.
Kapcsolódó cikkeink
Európa éléskamrája sivataggá válhat
Spanyolország mára Európa vezető zöldség- és gyümölcstermelője lett, de agrársikereit…
Tovább olvasom >Soha nem látott válságban a magyar meggy: luxuscikké válhat a gyümölcs
Történelmi mélypontra került a magyar gyümölcspiac, különösen a meggyágazat, amelyet…
Tovább olvasom >Tíz év alatt megduplázódott az eper ára
Míg 2015-ben még 3,94 eurót kellett fizetni egy kilogramm hazai…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >