Az egyik szem sír, a másik nevet…
A hazai szörppiac szereplői, bár eredményeikre a koronavírus-járvány kedvezően hatott, sok problémával szembesültek az elmúlt időszakban. Egyik ilyen volt az alapanyaghiány, elsősorban a málna tekintetében. Voltak cégek, amelyek számára már az eddigiekben is elkerülhetetlen volt az áremelés, mások viszont a következő évben lesznek majd kénytelenek azt megvalósítani.
Szerző: Budai Klára
Kisvári Veronika, az Ági szörpöt forgalmazó Bognár-Vin Kft. beszerzési és kereskedelmi vezetője arról számol be, hogy a pandémia hatására a szörppiac jelentősen átstrukturálódott. A kiskereskedelmi forgalom és az otthoni fogyasztás jelentősen növekedett, a horeca szektor és az azt kiszolgáló nagykereskedések forgalma ezzel szemben csökkent.
– Több hazai és külföldi partner számára gyártunk saját márkás termékeket. Ezen termékek piaca külföldön – a piac méretéből adódóan – nagyobb, ezért jelentősebb forgalmat jelent gyártásunkból a hazai brandtermékekkel szemben – avat be a szakember, akitől azt is megtudjuk, hogy a vállalat a környezettudatosság és fenntarthatóság jegyében újra bevezeti a visszaváltható üveget. A PET-palackos portfóliójukat is továbbfejlesztik, minden esetben cseppmentes kupakkal ellátva. Kisvári Veronika megfigyelése szerint a legnépszerűbb ízek továbbra is a málna, narancs és a szamóca, de, mint mondja, a vásárlók rendszeresen keresik az új ízeket is.
Jakab Eszter, a Gramex 2000 Kft. export- és marketingigazgatója úgy látja, 2021-ben tovább folytatódott a szörp kategória szárnyalása. A pandémia okozta válság hatására az emberek a szörpök felé fordultak. A Gramex 2000 Kft. fő profilja szörpök tekintetében a 2 l-es kiszerelés.
– A Sconto brand mellett számos saját márkás 2 l-es szörpöt gyártunk. Az alapízek, úgymint a málna, narancs, szamóca és bodza teszik ki a forgalom nagy részét. A 2 l-es, saját márkás termékek mellett van igény a 0,7 l-es kiszerelésű PET-palackos, magasabb gyümölcstartalmú, saját márkás termékek iránt is – jelzi Jakab Eszter, hozzátéve, hogy partnereik számára nemcsak cukros, hanem cukormentes, úgynevezett zéró terméket is gyártanak. Az elmúlt időszakban mind a Sconto 2 l-es szörp, mind pedig a saját márkás szörpök forgalma jelentősen nőtt.
Gondot okoz az alapanyag-ellátás
A Szikrai Borászati Kft. eladásai a válság hatására nagymértékben nőttek. Torbán László, kereskedelmi vezető arról számol be, hogy Piroska szörpjeiket jellemzően üveges kiszerelésben keresik a vásárlók, és érzékelik az egészségtudatosság térhódítását is, ugyanis egyre több cukormentes és light szörpöt adnak el. Tapasztalatai szerint a megszokott ízek kelendőbbek, az újdonságok közül egy-egy nyári ízük vívott ki népszerűséget a fogyasztók körében.
– A hard diszkontok növekedése egyértelmű, amelyek magukkal hozzák az általuk forgalmazott saját márkák túlsúlyát – jegyzi meg Torbán László.
Gólya János, a Stork Élelmiszer Manufaktúra Kft. ügyvezetője megállapítja: tovább erősödik az a tendencia, hogy a vásárlók a magasabb minőségű termékek felé fordulnak.
– A koronavírus-járvány hatásaként az emberek ritkábban, akkor viszont nagyobb mennyiséget szerettek volna vásárolni, ezért a kereskedelmi forgalom eltolódott a multinacionális vállalatok irányába. Ugyanakkor, kisebb ingadozással, de éves szinten nézve az egyéb piacok is jelentősen növekedtek, behozva a lemaradást az év vége felé – eleveníti fel Gólya János.
A Yuva Kft. számára 2021-ben kissé eltérő módon indult az év az előzőhöz képest.
– Első negyedévünk, köszönhetően az export irányba tett törekvéseinknek, az eddigi legjobb volt. Szerencsére a növekedés nem állt meg, így elégedettek lehetünk az idei évre vonatkozóan. Ami most gondot okoz, az az alapanyag-ellátás. Akadozik a beszállítás, és az árak is nagyon megemelkedtek – tájékoztat Szabó Zoltán ügyvezető igazgató, aki felhívja a figyelmet arra az általa megfigyelt jelenségre, hogy a fogyasztók tudatosabbá válásának eredményeként leáldozóban vannak a gyümölcsöt nem tartalmazó szörpök.
– FruttaMax termékeink minden tulajdonságukban a jövőt célozzák, hiszen magas gyümölcstartalommal és hígítási aránnyal, könnyen „hazacipelhető” formában kerülnek értékesítésre. Fontos számunkra a környezettudatosság, ezért alkalmazunk eltérő hígítási arányt a megszokottól (1:23), ahol pedig „normál” hígítású a termékünk, ott újrahasznosított alapanyagból készült PET-be töltünk – nyilatkozza Szabó Zoltán.
Egekbe szökött a málna ára
Gólya János arról informálja lapunkat, hogy a koronavírus-járvány hatása, az ezzel kapcsolatos globális ellátási nehézségek, valamint a klímaváltozás következményeként emelkedtek az idei évben a gyümölcsök árai. Ezt a vásárlók a piacokon kézzelfoghatóan is tapasztalhatják, hiszen a gyártók kénytelenek továbbhárítani az emelkedést. Ez érinti azokat a gyártókat is, akik bizonyos alapgyümölcsre (alma) helyezik a hangsúlyt, és 1% málna hozzáadásával, úgynevezett „málna ízű” szörpöt állítanak elő, mert ez a néhány százalék is tetemes összeg a termék fogyasztói árához viszonyítva.
– A mi esetünkre a gyümölcsárak emelkedése hatványozottan érvényes, mivel minden szörpünk kizárólag a megnevezett gyümölcsből készül. A tapasztalatunk viszont az, hogy a vásárlók elfogadják az emelést, mert továbbra is változatlanul ugyanazt a minőséget kapják – világít rá a Stork Élelmiszer Manufaktúra Kft. ügyvezetője.
Aláhúzza: ebben az évben a málna termése katasztrofális volt egész Európában. Nem az volt a kérdés, hogy mennyibe kerül, hanem az, hogy van-e egyáltalán. Akik nem rendelkeztek megfelelő kereskedelmi kapcsolatokkal, megfelelő tőkével, megfelelő mennyiségű lekötésekkel, kénytelenek voltak csökkenteni a gyümölcshányadot, vagy akár a málnát, mint szörpöt kivenni a portfólióból.
– Cégünk továbbra is folyamatosan ki tudja szolgálni a vásárlóit régi áron, megköszönve ezzel hűséges vásárlásukat. Tartalékainknak köszönhetően a 2022-es év elején fogjuk fokozatosan érvényesíteni a költségnövekedést. A filozófiánk ugyanis továbbra is az, hogy minden szörpöt a címkén megnevezett gyümölcsből készítjük el – közli Gólya János.
Szabó Zoltán elárulja, az alapanyagárak drasztikus emelkedésének hatására a Yuva Kft. termékei egy részénél kénytelen volt az utolsó negyedévben árat emelni.
– Januárban ezt újabb emelés fogja követni minden termékünk vonatkozásában. A málna árának növekedése csupán az egyik probléma, hiszen akik nem kötöttek le maguknak a jövő évre elegendő mennyiséget, azoknál gyártási problémák fognak jelentkezni. A málnaszörpök ára nagymértékben emelkedni fog, legfőképpen azon termékeknél, ahol a málna magas koncentrációban van jelen – vetíti előre a tulajdonos, ügyvezető igazgató.
Jakab Eszter elmondja, hogy brand szörptermékeik nem tartalmaznak málnasűrítményt, viszont a citromsav óriási mértékű áremelkedése szintén elnehezíti a kategóriát.
– A saját márkás termékek esetében viszont érezhető, még akkor is, ha csak 1%-os a szörp málnatartalma, hogy iszonyú mértékű drágulással fogunk szembenézni. Partnereinket az 1%-os málnasűrítmény a többi almasűrítmény kombinációra próbáljuk rábeszélni, mivel ma a piac egy 20-10 vagy akár 3%-os málnasűrítményt tartalmazó szörp kategóriát nem fog tudni értelmezni. A vevők egyszerűen nem fogják ezeket a termékeket levenni a polcról – hangsúlyozza a Gramex 2000 Kft. export és marketingigazgatója.
Kisvári Veronika hozzáfűzi: amennyiben a málnasűrítmény beszerzési ára tartósan a többi alapanyag ára fölött marad, el kell gondolkodniuk az ízek szerinti differenciált polci árakon.
– Meg kell azonban jegyezni, hogy szinte minden alapanyag ára jelentősen emelkedett, a csomagolóanyagtól elkezdve, a sűrítményeken át az egyéb alapanyagokig. Cégünknél jelentős beruházások vannak folyamatban, reményeink szerint a jövő nyári szezonra már az új üzemünkben termelhetünk, az így elért költséghatékonyabb termeléssel is próbáljuk mérsékelni az árnövekedés hatását – osztja meg lapunkkal a Bognár-Vin Kft. beszerzési és kereskedelmi vezetője.
Az innovációk folytatódnak
A Yuva Kft. legnépszerűbb termékei, a 0,5 literes FruttaMax Bubble12 szörpök már 22 ízzel, 7 cukormentes változattal érhetők el a boltokban.
– Idén felfedezték fogyasztóink a Gigant szörpcsaládunk (zsebszörp) praktikusságát, emellett Sörp kategóriánk is bővül, erősödik. Mindezek mellett szeptemberben piacra dobtunk egy készital kategóriát is – ismerteti Szabó Zoltán. – Cégünk tárgyalásokat folytat rajzfilmfigurák termékeinken történő megjelenítéséről, melytől sokat várunk. Természetesen ennek népszerűsítéséről minden csatornán gondoskodni fogunk, amint aktuális lesz.
A Bognár-Vin Kft.-nél idén, a tavaszi szörpszezonra bevezették az Ice tea szörp terméküket két népszerű – barack és citrom – ízben, 25%-os gyümölcstartalommal, tartósítószer nélkül.
– A vásárlói igényeknek megfelelően számos innovációval készülünk a jövő évre is. Két fő területre helyezzük a hangsúlyt: az egyik, az Ági szörpök ismert, kimagasló ízélményének további fokozására fókuszál, a másik pedig, hogy az egészségtudatosság jegyében hozzáadott értékekkel növeljük a termékeink vonzerejét – vázolja Kisvári Veronika.
A fent említett újdonságok, hozzáadott értékek megfelelő marketingtámogatást kapnak.
Gólya János arra a következtetésre jut az elmúlt időszak tendenciáit nézve, hogy az online vásárlás előtt óriási növekedési potenciál van, amelyet a Stork Élelmiszer Manufaktúra Kft. online marketingaktivitással igyekszik majd kihasználni, annak érdekében, hogy vásárlóik minél szélesebb rétege ismerje meg termékeiket.
Torbán László arról ad hírt, hogy a Szikrai Borászati Kft. kínálatában a 0,7 literes kiszerelés a legerősebb, legfrissebb innovációjukkal pedig már találkozhatnak a vásárlók az üzletek polcain.
– Az 1:26-os hígítással, 50% gyümölcstartalommal készült Piroska Essencia 4-féle ízben, 0,25 literes kiszerelésben kapható. Könnyen hazavihető, mini palackban értékesítjük. Továbbra is jelen leszünk a tv-ben és a rádióban, emellett az online jelenlétünket is folyamatosan erősítjük, ennek következtében a social media aktivitásunk és a Google jelenlétünk egyaránt erős – mondja a kereskedelmi vezető.
A Gramex 2000 Kft. szakemberei a 2 l-es termékek piacán a legjelentősebb forgalmat a málna és a narancs ízekben tapasztalják. Jakab Eszter előrejelzése szerint saját márkás vonalon terveznek új termékbevezetéseket, Sconto brandjüknél viszont a meglévőkre kívánják helyezni a fókuszt.
– A beszerzőket nehéz meggyőzni a jól bevált ízek mellé szükséges új ízekről. Cégünk bármilyen gyümölcstartalmú, összetételű, cukortartalmú szörp gyártására képes. Van olyan partnerünk például, akinek aszeptikus, tartósítószer-mentes, magas cukor- és gyümölcstartalmú exclusive terméket gyártunk. Nagyon széles a szörp kategória palettája, tehát a vevők biztos megtalálják a számukra legkedvezőbb termékeket – avat be Jakab Eszter.
A vállalatnál 2021-ben is elsősorban a leaflet hirdetésekben, kihelyezésekben hisznek, ennek mentén építették fel a marketingtervüket a Sconto brandet illetően, hiszen az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy ez jól működik. A saját márka tekintetében igyekeznek együttműködni a beszerzőkkel, ugyanis, meglátásuk szerint ebben a helyzetben a piac még inkább a PL felé fog fordulni.//
A fenti cikk a Trade magazin 2021/12-01. számában is megjelent.
Kapcsolódó cikkeink
Szörpök az árviharban
A szörpök piaca dinamikus változásokon megy keresztül, amit a fogyasztói…
Tovább olvasom >Magyar narancs: málna nem, füge és banán igen
A klímaváltozás miatt a Kárpát-medencében olyan növényfajok tűnhetnek el, amelyek…
Tovább olvasom >Veszélyben a banán: betegségek és klimatikus változások fenyegetik a világ egyik legnépszerűbb gyümölcsét
A globális felmelegedés és az időjárási szélsőségek súlyosan érintik a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >