Az egészséges életmód új lépcsője a hazai fejlesztésű zöldségszalámi
Különleges innovációt jelentő élelmiszer gyártása kezdődhet meg a Szent István Egyetem és a Blue Seven Group Zrt. szoros együttműködése révén. Nemcsak a vegetáriánusok, de a húsevők számára is a boldog és egészséges életmód záloga lehet.
Rohanó világunkban sokan nem szánnak kellő időt arra, hogy friss zöldségeket vásároljanak a piacokon, majd azokat alaposan megmosva és felszeletelve egészséges szendvicseket készítsenek családjuknak vagy saját maguknak. Az állandó időhiány mellett ráadásul további kellemetlenséget jelenthet, ha mégis készül egy-egy szendvics, a bele kerülő zöldség miatt átázik a pékáru, vagy, ha a maradék zöldség idő előtt megfonnyad és kárba vész.
A Szent István Egyetem és a Blue Seven Group Zrt. együttműködésével megszületett szabadalom erre is megoldást nyújt: ha a SALAdMI speciális zöldségfelvágott egy-egy szelete kerül a szendvicsünkbe, máris sokat tettünk egészséges táplálkozásunk érdekében. A termék ízletes fehérje a vegetáriánusoknak és zöldség a húsevőknek.
„Az Egyetem és a Blue Seven Group Zrt. egyik legújabb, közös szabadalma, a SALAdMI igazi mérföldkőnek számít, ugyanis a kutatási eredmények létrehozása és a kutatási eredmények piacképes termékekként való megjelenítése két markánsan elkülönülő folyamat” – nyilatkozta Prof. Dr. Gyuricza Csaba, a gödöllői székhelyű intézmény mb. rektora. – „Az Egyetem oktatói, kutatói a kutatásban kiválóak, de az innováció „rögös útját” kevesen vállalják fel. Ezért kézzel fogható gazdasági eredményt kevés kutatás hoz. Ezen kívánunk változtatni a Blue Seven Group Zrt.-vel való együttműködéssel, mely új lehetőséget nyit azon az úton, hogy minden olyan kutatási eredmény, amelyből gazdasági haszon származhat, induljon el az innovációs úton.”
De vajon hogyan kell elképzelni a SALAdMI érzékszervi tulajdonságait? Mint azt Csurka Tamás termékfejlesztő, a SZIE Élelmiszertudományi Doktori Iskola PhD-hallgatója és a doktoranduszok képviselője elmondta, a termék mozaikos metszéslapja és textúrája olyan, mint egy igazi szalámi, íze és illata viszont a receptúrában szereplő zöldségekéhez hasonlatos. A SALAdMI kezdetben két ízvilággal tervezi megajándékozni a fogyasztókat: a piros a tervek szerint főként olaszos ízvilágú paradicsomot és kaliforniai paprikát, a zöld pedig szintén kellemesen fűszerezett spenótot, brokkolit és cukorborsót tartalmaz majd. Mindegyik olyan finom, hogy akár magában is fogyasztható. Ugyanakkor a szabadalom a gyártástechnológiáról szól, és nem a zöldség alapanyagok és fűszerek összetételéről, így az ízesítésnek csak a fantázia szab határt.
A SALAdMI tehát a fiatal innovátor szerint nem próbál meg hasonlítani az igazi húsra, mint sok más izolált növényi fehérjékből és szójából készült húsanalóg, és nem csupán egy péntekenként húst helyettesíthető termék. Sokkal inkább a zöldség jövője. Egyik összetevője ráadásul az intézmény egy másik fontos szabadalma, a folsavat, vasat, cinket és omega-3 esszenciális zsírsavat tartalmazó tojás is, amely magas fehérjetartalom kialakításával még inkább egészségessé teszi a különleges hazai innovációt.
A rostban gazdag termék fejlesztése során azt is célul tűzték ki, hogy a gyártáshoz fel lehessen használni azokat az alakhibás és mérethibás zöldségeket is, amelyek bár tökéletes állapotban vannak, a multik polcairól, vagy azok helyett a szemétben végzik. A SALAdMI tehát egyszerre kényelmi termék azon zöldségkedvelőknek, akik rendkívül sűrű időbeosztással rendelkeznek, az élelmiszermentés révén pedig kiváló eszköze a fenntarthatóságnak is. Nemsokára pedig ott fog lógni a téliszalámi mellett.
„Nagy segítséget jelentett, hogy a fejlesztés során használni tudtam a Szent István Egyetem infrastruktúráját, és a tanüzemekben, laborokban, majd az iparban olyan tudást, tapasztalatot és innovációs szemléletet szerezhettem, ami hozzásegített egy ilyen szabadalom létrejöttéhez” – hangsúlyozta Csurka Tamás, aki termékfejlesztőként a Blue Seven Group Zrt. igazgatótanácsának egyetlen hallgatói képviselője is lett.
Mint arról az Egyetem korábbi közleményében is beszámolt, a törekvéseknek köszönhetően az elkövetkező időszakban a szellemi tulajdonokból, az eddig kifejlesztett szabadalmakból értékes piaci termékek válnak, melyek hozzájárulnak az intézmény versenyképességének növeléséhez.
Kapcsolódó cikkeink
Révész Máriusz: a SZÉP-kártya aktív magyarok zsebébe adható havi tízezer forint a munkaadók érdeke is
A 2025-ös költségvetés legnagyobb nyertese az aktív, egészséges életmód. Lényegesen…
Tovább olvasom >Rovaralapú megoldások kutatásában működik együtt az Agroloop és a Széchenyi István Egyetem
A rovaralapú megoldások közös kutatására és fejlesztésére kötött együttműködési szándéknyilatkozatot…
Tovább olvasom >Májusban ismét útnak indul a dm egészségbusza – A női egészséget és a női ciklust állítja fókuszba a dm
A dm a tavalyi év után ismét a női egészség…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Tíz millió forintnyi tetőcserepet ajánlott fel a törökbálinti Tábitha Hospice Ház építéséhez a Wienerberger
Tizenharmadik alkalommal indult el a „Jónak lenni jó!” adománygyűjtő aktivitás,…
Tovább olvasom >