Magazin: Az édességek között is egyre népszerűbbek a „superfoodok”
Magyarországon a 2000-es évek elején csökkent az édességek termelése, továbbá 2011-et követően történt egy jelentősebb, elhúzódó visszaesés, azonban az utóbbi években már növekedés figyelhető meg a hazai édesiparban. Ebben a szegmensben is érzékelhető a prémium termékek térnyerése, a fogyasztók előszeretettel választanak kiváló alapanyagokból készült, hozzáadott értékeket tartalmazó édességeket. A megújulás nem csupán az összetevők, de a csomagolás tekintetében is kulcsa a versenyképességnek.
Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke arról számol be, hogy a magyar édességpiac a hazai élelmiszeripar egy viszonylag kis szereplője: a hazai édességgyártás 250 vállalkozást jelent, amelyek megközelítőleg 5000 embert foglalkoztatnak 200 milliárd forint körüli árbevétellel. A magyarok jövedelmük 30 százalékát élelmiszerre költik. Ennek nagyjából ötöde megy édességekre és cukortartalmú élelmiszerekre, például lekvárra, szörpre. Ez európai összehasonlításban csekély arány.
– Az ágazat beruházásigényes. Fejlődésre van szükség a gyártástechnológiában, csomagolástechnikában és a munkaerőhiány miatt az automatizációban is. A közelmúlt legfontosabb változásai a cukor árának jelentős, 40%-ot meghaladó emelkedése, valamint az EU idén életbe lépett 2018/775/EU rendelete az eredet és származás feltüntetéséről – jelzi Sánta Sándor.
Az elnöktől azt is megtudjuk, hogy évről évre folyamatosan és fokozatosan nő itthon a minőségi és prémium édesség iránti kereslet. Mind többen választják tudatosan a kiváló alapanyagokból előállított, magas hozzáadott értéket képviselő termékeket, többek között a magas kakaótartalmú csokoládét, teljes kiőrlésű kekszeket, puha gumicukrokat és különleges édességeket, például a természetesen rubinvörös csokoládét.
– Újdonságnak számít a „superfoods” kategória térnyerése. A természetes, ellenőrzött forrásokból származó alapanyagokból készült termékekből egy kisebb adag vagy harapás is elegendő ahhoz, hogy mérsékelt kalóriabevitel mellett számos értékes tápanyaghoz jusson a fogyasztó. A különböző ízek párosítása, így az élmény fokozása sok gyártónál előtérbe került, ezért olyan édességek kerülhetnek a közeljövőben a polcokra, amelyek például a kókusz-karamell, a kókusz-mandula, az alma-lime vagy az eper-mogyoróvaj ízeket kombinálják – jósolja Sánta Sándor.
Meggyőző belső, vonzó külső
– Hódít a bite size, ami csupán egy harapásnyi édesség, így a kalóriabevitelt mérsékli, az íz élvezetét viszont teljes mértékben megadja. Fontossá válik a kapcsolat a termékkel: a tájékozott fogyasztó szeretné megérteni azt is, mit fogyaszt, és ezért nemcsak az autentikusságot értékeli, hanem a pozitív értelemben vett egyszerűséget, ami egy jó minőségű és nem túlszofisztikált édességet jellemez – ismerteti Sánta Sándor.
Mint mondja: a belsőn kívül az igényes külalak is lényeges, számos terméknél erősödik az ajándék jelleg, és a gyártók limitált szériás csomagolásokkal, egyedi díszítésekkel rukkolnak elő. A megújulás és innováció a csomagolás területén is elengedhetetlenné vált. Modern csomagolás nélkül már elképzelhetetlen versenyképes termékek forgalmazása, még kevésbé exportja.
– Az édességipar következő nagy ugrása az ellentmondásosan hangzó „tömeges individualizáció” (mass induvidualization) lehet. A gyártók képesek lesznek hatékonyan előállítani egészen kis csoportokra vagy akár egyénekre szabott termékeket és csomagolásokat, amit az új gyártósorok rugalmassága és olyan újdonságok támogathatnak, mint például a 3D nyomtatás – vetíti előre a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke. – Az új keresése mellett a fogyasztók értékelik a komoly hagyományú, megbízható brandeket, ami nagyon komoly alapot jelent egy olyan környezetben, ahol a bizalom szintje rendkívül lecsökkent. Ebből a szempontból az édességpiacnak jó pozíciót nyújt, hogy az édességet gyakorlatilag mindenki szereti. Mindezért az erős, hagyományokat tovább vivő brandek és percepciók (pl. svájci csokoládé, belga praliné, francia desszert, skandináv keksz) fogadtatása továbbra is pozitív lesz. //
Kapcsolódó cikkeink
Változás a Storck Hungária vezetésében
2024. október 1-től Kernya Gergely váltja Fábián János alapító-ügyvezetőt a…
Tovább olvasom >Édes jövő kakaóval – vagy anélkül
A Magyar Édességgyártók Szövetsége július 4-én szakmai sajtóbeszélgetést rendezett a…
Tovább olvasom >Forrásban a tésztapiac
Gyors reakciókat kívánnak a piaci szereplőktől a tésztapiac eseményei. Nemcsak…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >