Az aszály miatt akár negyedével is magasabb árat fizethetünk az olívaolajért
Az Acesur, az olívaolaj egyik vezető exportőre a következő három-négy hónapban a termék árának emelkedését jósolja, mivel a hőhullámok veszélyeztetik a termelési kapacitásokat Spanyolországban, és az olívaolaj iránti kereslet növekszik a napraforgóolaj hiánya miatt.

A hőhullámok miatt rosszabb az olíva termés, viszont nagyobb a kereslet az olajra. (Fotó: PIxabay)
Az Egyesült Királyság legnagyobb szupermarketeinek beszállítójaként működő Acesur exportmenedzsere, Miguel Colmenero arra figyelmeztet, hogy a vásárlói árak 20-25%-kal is emelkedhetnek. Ez a 2022 júniusában kezdődő hőhullámok közvetlen következménye. Olaszországot, Portugáliát, Franciaországot és Spanyolországot érinti a leginkább, mivel ezekben az országokban az elmúlt hetekben nem volt eső, ami jelentős stresszt okozott a növényzetnek. Ha az olajfák vízhiány miatt nem képesek új ágakat hajtani, a következő szezon hozama ugyanolyan szörnyű lehet.
Több mint 20 százalékos emelkedés várható a fogyasztói árakban
A világ olívaolajának felét Spanyolországban állítják elő, ami veszélyezteti a termék exportjának és árának stabilitását. A Spanyolországban évente előállított mintegy 1,4 millió tonna olívaolajból az Acesur több mint 200 000 tonna terméket állít elő – több élelmiszer áruházlánc saját márkás termékeként – és ezeket több mint 100 országba exportálja. A termékeiben felhasznált olajbogyók többségét a dél-spanyolországi Andalúziában termesztik, ahol az utóbbi időben nem volt sok eső. Colmenero szerint, míg Spanyolország tavaly mintegy 1,4 millió tonna olívaolajat termelt, addig az idei szezonra vonatkozó előrejelzések jelenleg mindössze egymillió tonnát valószínűsítenek. Ennek eredményeként emelkedne az extra szűz olívaolaj referenciaára, ami hatással van a világpiaci árakra. Ez pedig idővel a fogyasztói árképzésben is megjelenik majd 20-25%-os áremelkedés formájában.
Kapcsolódó cikkeink
Balatoni szállásárak 2025-ben: mérsékelt drágulás, de a főszezon még hozhat meglepetéseket
Ahogy közeledik a hosszú hétvége és az előszezon, egyre többen…
Tovább olvasom >Jelentős mértékben bővítette saját márkás kínálatát a spanyol Makro
406 új saját márkás termékkel bővítette kínálatát a Makro Spanyolországban…
Tovább olvasom >Az egészséges táplálkozást népszerűsíti a Mercadona
Az egészséges táplálkozás iránti elkötelezettsége jegyében a spanyol Mercadona 2024-ben…
Tovább olvasom >További cikkeink
Táblás KitKat csokoládékat dob piacra a Nestlé Romániában
A Nestlé új, 99 grammos KitKat táblás csokoládékat vezetett be…
Tovább olvasom >Szerbiában terjeszkedik az észak-macedón Stokomak
A macedóniai székhelyű Stokomak diszkontlánc hivatalosan is belépett a szerbiai…
Tovább olvasom >Új formákkal és új külsővel tér vissza a Barilla Al Bronzo az USA-ba
A Barilla bejelentette, hogy az Egyesült Államokban újra kapható lesz…
Tovább olvasom >