Az aszály miatt akár negyedével is magasabb árat fizethetünk az olívaolajért
Az Acesur, az olívaolaj egyik vezető exportőre a következő három-négy hónapban a termék árának emelkedését jósolja, mivel a hőhullámok veszélyeztetik a termelési kapacitásokat Spanyolországban, és az olívaolaj iránti kereslet növekszik a napraforgóolaj hiánya miatt.
Az Egyesült Királyság legnagyobb szupermarketeinek beszállítójaként működő Acesur exportmenedzsere, Miguel Colmenero arra figyelmeztet, hogy a vásárlói árak 20-25%-kal is emelkedhetnek. Ez a 2022 júniusában kezdődő hőhullámok közvetlen következménye. Olaszországot, Portugáliát, Franciaországot és Spanyolországot érinti a leginkább, mivel ezekben az országokban az elmúlt hetekben nem volt eső, ami jelentős stresszt okozott a növényzetnek. Ha az olajfák vízhiány miatt nem képesek új ágakat hajtani, a következő szezon hozama ugyanolyan szörnyű lehet.
Több mint 20 százalékos emelkedés várható a fogyasztói árakban
A világ olívaolajának felét Spanyolországban állítják elő, ami veszélyezteti a termék exportjának és árának stabilitását. A Spanyolországban évente előállított mintegy 1,4 millió tonna olívaolajból az Acesur több mint 200 000 tonna terméket állít elő – több élelmiszer áruházlánc saját márkás termékeként – és ezeket több mint 100 országba exportálja. A termékeiben felhasznált olajbogyók többségét a dél-spanyolországi Andalúziában termesztik, ahol az utóbbi időben nem volt sok eső. Colmenero szerint, míg Spanyolország tavaly mintegy 1,4 millió tonna olívaolajat termelt, addig az idei szezonra vonatkozó előrejelzések jelenleg mindössze egymillió tonnát valószínűsítenek. Ennek eredményeként emelkedne az extra szűz olívaolaj referenciaára, ami hatással van a világpiaci árakra. Ez pedig idővel a fogyasztói árképzésben is megjelenik majd 20-25%-os áremelkedés formájában.
Kapcsolódó cikkeink
Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Magyar befektető adott el bevásárlóközpontot Spanyolországban
Sikeresen értékesítette a magyar tulajdonú GESTOR REAL ESTATE a spanyolországi…
Tovább olvasom >Átfogó átalakításokkal próbálja újraéleszteni a Starbucksot Brian Niccol vezérigazgató
A Starbucks új vezérigazgatója, Brian Niccol, átfogó reformokat tervez bevezetni…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >