Át kell lépni Cuba Libre árnyékát

Szerző: trademagazin Dátum: 2007. 05. 30. 08:00

A variációk száma végtelen, csak a mixer, vagy újabban és divatosabban a bartender fantáziája szab határokat a koktélok sokszínűségének. Azonban hiába a táguló „koktélverzum”, ugyancsak hátul kullogunk a képzeletbeli shake-rangsorban. A világ koktélfővárosa ugyanis London, annak ellenére, hogy néhány budapesti vendéglő a Cityben is megállná a helyét. Itthon egyelőre csak kóstolgatjuk a színes csodákat – az érintett cégek viszont egyre nagyobb figyelmet fordítanak az oktatásra is.Egy koktél elkészítéséhez mindenképpen szükséges egy alapszesz – amely lehet vodka, gin, rum, tequila vagy más ital, illetve az alapszeszen túl szükségesek még ízkiegészítők vagy ízmódosítók, amelyek például lehetnek likőrök. Egy koktél ugyanis az ízesítőanyagokkal válik teljessé, amelyekből csak kis mennyiséget, olykor csak pár cseppet használunk. Ízesítőanyagnak számítanak a szirupok, amelyek intenzívebb színt adnak az italnak, és édesítik is azt. Ezen felül a koktélokhoz mindenképpen kell valamilyen üdítőital is, ami lehet gyümölcslé, szénsavas üdítőital vagy akár ásványvíz – tartott rögtönzött gyorstalpalót a koktélok mibenlétéről Bonnyai Boglárka, a Bols Hungary Kft. kommunikációs és pr-vezetője, mielőtt első kérdésünkre válaszolt volna.

Palackok bármixerektől bármixereknek
Aztán persze megtudtuk tőle, hogy a Bols Hungary szinte mindenfajta szeszes italt forgalmaz, elsősorban a prémium és szuperprémium kategóriában.
Választékában olyan nemzetközileg is jól ismert minőségi szeszes italok szerepelnek, mint a Bols Vodka, a Jägermeister, a Metaxa, a Rémy Martin, vagy éppen a Cointreau. De portfóliójába tartoznak a Bols likőrök is, amely az egyik legszélesebb ízválasztékkal rendelkező likőrsor a piacon. A Bols csak a legtisztább, legtermészetesebb hozzávalókkal dolgozik, amelyek a világ legkülönbözőbb pontjairól érkeznek. Ma a Bols nemzetközi kínálatában 31 ízből válogathatunk.
– A Bols likőrök csomagolása 2005-ben megváltozott. A fejlesztés legérdekesebb pontja talán az, hogy az új Bols-palackok az elsők a világon, amelyeket bármixerek készítettek bármixereknek. A Bols megalkotta az új palackot, ami megkönnyíti a bármunkát akár klasszikus, akár flair bartenderről legyen szó – mondta Bonnyai Boglárka. – A Bols ma azt a márkát jelenti, amely a világ bármelyik pontján dolgozó bartendernek lehetővé teszi, hogy elkészítse akár legmerészebb koktélkreációit is.
Természetesen, tette hozzá, vannak olyan koktélok, amelyek eredeti receptjéhez elengedhetetlen egy Cointreau, egy Passoa, ami egy passion fruit gyümölcsalapú egzotikus likőr, vagy egy Frangelico, az olasz mogyorólikőr, de alapvetően a koktélok sokféleségének és a mixelés variációs lehetőségeinek maximum a mixerek krea­tivitása szabhat gátat.

Hiányosságok – sokszor még a csúcson is
A szakember úgy látja, a koktélozás és a koktélfogyasztás évről évre népszerűbb, egyre többen keresik a koktélokat a vendéglátóhelyeken. Ezért ma már a kisebb üzletek, kávéházak kínálatában is megtalálhatók a koktélok. Azonban koktél és koktél között is van különbség, és hosszú távon inkább az lesz a cél, hogy azok a vendéglátóhelyek, amelyek koktélokkal is foglalkoznak, a minőségre helyezzék a hangsúlyt. Ezt többféle módon lehet elérni, először is jó minőségű alapanyagokkal, szakképzett, profi mixerekkel és a konvenciók levetkőzésével.
– Sajnos Magyarországon még mindig kevés azoknak a helyeknek a száma, amelyek komoly figyelmet fordítanak a koktélkínálatuk kialakítására. Még a top gasztro helyek között is sok olyan akad, amelyek nem saját, hanem az italforgalmazók által gyártott itallapot használnak. Itt főleg azzal takaróznak, hogy „mi boros hely vagyunk, a vendégek inkább a borokat keresik”. Ez elkeserítő, mert amíg Nyugat-Európában szinte minden komolyabb étteremben kaphatók nem is akármilyen koktélok, addig itthon, és főleg a top éttermekben a koktélozás visszaszorult. Esetleg pár jól ismert, de már-már unalmas koktélra korlátozódik. Azaz nem vetkőztük le még a konvenciókat, és nem tudunk elrugaszkodni a Mojitok, a Sex on The Beach-ek és a Cuba Librék világától. A nemzetközi trendek azt mutatják, hogy a legkeresettebbek a Martini koktélok, illetve egyre több a friss gyümölccsel, zöldséggel készített ital – összegezte a nemzetközi és a hazai trendeket a Bols kommunikációs vezetője.

Alapok: rum, vodka és tequila
Általánosságban itthon is megfigyelhető, hogy a koktélozás, long drink fogyasztás egyre népszerűbb, egyre több italos, sőt üdítős cég nyit ebbe az irányba. Ezt bizonyítja az is, hogy egyre több cég szervez mixerversenyt.
Azokon a helyeken, ahol tartanak koktélokat, szezonálisan, elsősorban tavasszal és nyáron a kereslet is megnövekszik, de nem olyan mértékben, mint például az open-air (nyitott) éjszakai szórakozóhelyek esetében.
Természetesen az egyes üzletek látogatói köre nagyban befolyásolja, hogy az adott üzletben mely termékeket keresik és fogyasztják a vendégek. A minőségi szeszes italok iránti kereslet elsősorban Budapesten érezhető, a koktélfogyasztás is itt növekszik legjobban. A fővárosban a fogyasztók kevésbé árérzékenyek, illetve jellemző a kozmopolita életszemlélet, amelynek egyik legfontosabb jellemzője a márkák, illetve a márkás dolgok iránti kereslet és azok fogyasztása. Vidéken továbbra is az ár a meghatározó, kevésbé márkahűek a fogyasztók, inkább az árakciók, illetve promóciók hatnak rájuk.
A koktélok esetében leginkább a rum, vodka, illetve tequila alapú koktélok fogynak. Egyre nagyobb a kereslet a long drinkek iránt is, amit a Bols Hungary idejében felismert. Folyamatosan promóciózik a Metaxa long drinkekkel, a Metaxa Sungingerrel és Suntonickal. Sikeresnek mondható az együttműködés a Red Bullal is, közösen Red Bull & Bols Vodka long drink akciókat és promóciókat szerveznek.

Mixerképzés felsőfokon
A vendéglátóhelyeket és a mixereket a kereskedelmi képviselőkön keresztül éri el a Bols. A szakma irányába történő kommunikációban kiváló lehetőséget nyújt a cégnek a Morafcsik Péterrel való együttműködés, aki többek között a Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetség Bártender és Barista Bizottság elnökségi tagja és a Magyar Bármixer Unió alelnöke. 2003-tól az ő vezetésével működik a Bols Mixer Akadémia, amely a kezdőtől a professzionális szintig többlépcsős mixerképzést nyújt. A Bols Hungary ugyanis sok más italforgalmazóval ellentétben saját koncepciót dolgozott ki, illetve nemzetközileg meghatározott standardok alapján működteti a Bols Mixer Akadémiát. Itt volt és van saját koncepció, amelynek megvalósításához megfelelő szakembert kerestek. A Bols Mixer Akadémián a hallgatók egy a mai, modern elvárásoknak megfelelő európai szintű oktatáson vehetnek részt, megismerhetik egy profin berendezett bár hangulatát, és a teljes gyakorlat során egy bárszituációban vesznek részt. Mixerkurzusok indulnak kezdő és haladó szinten, az akadémián belül folyik barista-, felszolgáló- és úgynevezett barmanagerképzés is, amit már a gyakorló szakemberek számára alakítottak ki.

Alapanyagtól a keverőpálcáig
– Termékportfóliónkból a klasszikus koktélalapanyagok közé tartoznak a pezsgőink, a Wodka Gorbatschow, a Campari Bitter és a Pago gyümölcslevek. Ezek bizonyos koktélok meghatározó alapanyagai, de a bonyolultabb koktélok esetében, ahol több alapanyagból tevődik össze az ital, használhatók kiegészítő ízként a Cinzano vermutok és az Ouzo 12 is. Koktélkiegészítők (például szirupok, koktélcseresznye) forgalmazásával nem foglalkozunk, de a mixerek munkáját shakerrel (long drink), poharakkal, bártörülközővel, jégvödörrel, tálcával és keverőpálcával segítjük, támogatjuk – vezette fel alapanyag-kínálatukat Csomay András, a Törley Pezsgőpincészet termékmenedzsere.
Azt ő sem tudta megmondani, hogy vajon termékeikből körülbelül hányféle koktélt lehet elkészíteni, mert minden a mixer tudásán és kreativitásán múlik. A pezsgőnél, a vodkánál és a Camparinál is vannak természetesen mindenki által ismert és kedvelt alapkoktélok, de egy kis fantáziával és az italok ismeretével számos kreáció hozható létre a különböző fogyasztói igények széles körű kielégítése céljából. Hiszen amilyen különbözőek az ízlések, annyira sokrétű és széles a koktélok világa is.
A pezsgőkoktélok közül a legismertebbek a Kir Royal (száraz pezsgő és fekete ribizli lé), a Testarossa (száraz pezsgő és eperlé), a Bellini (száraz pezsgő és őszibaracklé) és a Mimosa (száraz pezsgő és narancslé). Ezekhez a koktélokhoz a Törley Sec és a Hungaria Extra Dry pezsgőiket ajánlják, amelyek gyümölcslével keverve (általában 2:1 arányban) nagyon üdítő és friss long drinkeket eredményeznek.
A vodka a fogyasztók egyik legkedvencebb koktélalapanyaga, mert fogyasztása nem okoz fejfájást, másnaposságot és nem érződik a leheleten. Ennek köszönhetően a belőle készült koktélok száma is nagy, kiindulva az egyik legegyszerűbbtől, a Screwdrivertől (vodka és narancslé), a Bloody Maryn, a Cosmopolitanon és a Black Russianon át egészen a komolyabb koktélokig, mint a Long Island Iced Tea.
– Ezekhez az italokhoz ajánljuk a Wodka Gorbatschowot, amely rendkívül kedvező ár-érték arányánál fogva a mixerek által szívesen használt ital. A Campari az italok között is egy különlegesség, íze és színe alapján igazából nincs még egy hozzá hasonló ital a piacon, fanyar ízéből adódóan kiváló koktélalapanyag. Legismertebb és legegyszerűbb variációi a Campari-soda és a Campari juice, de természetesen még számos gyümölcslével (ananász, mangó vagy éppen grape­fruit) és szénsavas üdítővel (sprite, tonic és cola) is harmonizál. A komolyabb kompozíciók közül talán a Negroni és az Americano az ismertebb, amelyek elkészítéséhez a Cinzano Rosso vermutot ajánljuk – adott néhány egyszerű, de hatásos receptet a termékmenedzser.

Koktélkülönbségek a csatornák között
A nyugati trendekhez (főleg Londonhoz) hasonlóan itthon is egyre nagyobb teret nyernek a koktélok, amelyek a néhány éve megjelenő és gyorsan lecsengő Ready To Drink kategóriát (előre elkészített „koktélok”) teljesen kiszorították a piacról. Jelenleg a fogyasztók fejében 10-15 alapkoktél él erősen, amelyet szívesen fogyasztanak, de a kísérletező kedvűek száma rohamosan nő, akik a Mojito, a Cuba Libre, a Margarita vagy a Gin & Tonic árnyékából kilépve keresik az új ízeket és koktélokat. Egyre több igényesebb helyen találkozhatunk külön bartenderrel, aki látványosan és szakszerűen készíti el a koktélokat, akitől bátran kérdezhetünk, és aki bátran ajánl is.
Gyakran nem akármit. A Törley tapasztalatai szerint a szállodákban a Campari­ból készített klasszikus koktélok a legkedveltebbek, a diszkókban, szórakozóhelyeken az egyszerűbb, gyorsan elkészíthető koktélok, mint például a vodka-energiaital a keresett, míg a pubokban, teraszos helyeken a pezsgőkoktélok örvendenek nagy népszerűségnek.
A Törley Kft. az egész országra elosztva hat területi gasztronómiai képviselővel, két márkaképviselővel (Campari és Pago) és a munkájukat összefogó és irányító gasztronómiai key account managerrel rendelkezik, akik munkájuk során számos mixerrel, étterem-tulajdonossal találkoznak, akiknek bemutatják termékeiket. Ezen beszélgetések során mindig szóba hozzák a koktélokat is. Az ilyen esetekre külön koktéllapokat is készítettek, hiszen a Pago gyümölcslevek számos (vagy éppen számtalan) koktél elkészítését biztosítják. Ezen kívül különböző mixerversenyeket is támogatnak. Ilyenkor a támogatott kategórián belül csak a Törley által forgalmazott termékeket használhatják a versenyzők, a legjobb kreációkat különdíjjal jutalmazzák.
Nagy Ottó

Kapcsolódó cikkeink