Alkoholtartalom nélkül is élmény a sörfogyasztás

Szerző: Budai Klára Dátum: 2022. 05. 18. 10:03

A fogyasztók egyre tudatosabbá válásának trendje a sörök piacára is begyűrűzött, aminek eredményeként az elmúlt években hatalmasat ugrott a kedvelt szomjoltók alkoholmentes változatainak a népszerűsége. Az alap sörízek mellett a fogyasztók szívesen választanak különböző ízesítésű variánsokat is, ami azonban mindegyikben közös, hogy a minőségi összetevők mind nagyobb jelentőséggel bírnak.

Szerző: Budai Klára

Mottl-Molnár Orsolya, Heineken

Mottl-Molnár Orsolya
marketing és kereskedelmi
marketingigazgató
HEINEKEN Hungária
Sörgyárak

Mottl-Molnár Orsolya, a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt. marketing- és kereskedelmi marketing igazgatója a Nielsen adataira hivatkozva kifejti: 2021-ben mind az ízesített, mind az ízesítetlen szegmens dinamikusan nőtt. Az alkoholmentes radlerek 21,6%-os növekedéssel a legjobban növekvő szegmens volt a tavalyi évben, és ez a lendület az idei év elején is kitartott. A Heineken Hungária mindkét szegmensben piacvezető pozíciót tölt be.

– Ami az alkoholmentes lagereket illeti, ott azt tapasztaljuk, hogy a Heineken 0.0% -t követve egyre több prémium márka lép be erre a piacra, ami egy ilyen kicsi, de ígéretes szegmens esetében kifejezetten jót tesz. Az alkoholmentes radlerek a legdinamikusabban növekvő terület, itt is egyre élesebb a verseny, nagyon nehéz már pusztán egy-egy új ízzel kitűnni. Itt kihívást jelenthet még számunkra az is, hogy mivel valódi gyümölcsből készült gyümölcslevet adunk hozzá, ennek az alapanyagnak az elérhetőségét és beszerzési árát nagyban befolyásolják az előre megjósolhatatlan mezőgazdasági tényezők – ismerteti Mottl-Molnár Orsolya.

Spiegel György
marketingigazgató
Borsodi Sörgyár

Spiegel György, a Borsodi Sörgyár Kft. marketingigazgatója úgy látja, az elmúlt két évben az alkoholmentes sörök népszerűsége növekedést mutatott, és arra számítanak, hogy a felelős fogyasztóknak köszönhetően ez idén is folytatódni fog.

– Örömmel tapasztaltuk, hogy a pandémia előtt elindult folyamatok, vagyis a hazai sörkultúra fejlődése tovább folytatódott. Kiszerelés tekintetében tapasztalataink szerint továbbra is a dobozos sör a legnépszerűbb, melyet a KEG és az üveges követ – fejti ki Spiegel György.

Az eladási csatornákat vizsgálva pedig az élelmiszer-kiskereskedelmi csatorna értékesítésének erősödését figyelte meg a 2021-es évben.

Antal Krisztina, Pécsi Sör

Antal Krisztina
marketingvezető
Pécsi Sörfőzde

A Pécsi Sörfőzde Zrt. Szalon Alkoholmentes söre az elmúlt évben két számjegyű forgalmi növekedést ért el.

– Az elkerülhetetlen áremelkedés nagyban befolyásolni fogja az eladásokat, de ez a teljes szektort érinti, nem kizárólag a söröket. Az alapanyag-beszerzési nehézségek szintén kihívások elé állítják a piaci szereplőket. Pozitívum viszont a koncertek korlátozásának megszüntetése, illetve a fesztiválbejelentések egyre növekvő száma – osztja meg véleményét Antal Krisztina, marketingvezető.

Az alkoholmentesnek is legyen söríze!

Szabó Ibolya, Dreher

Szabó Ibolya
vállalati kapcsolatok
vezető
Dreher Sörgyárak

Szabó Ibolya, a Dreher Sörgyárak vállalati kapcsolatok vezetője szerint dinamikus növekedésre lehet számítani a következő években az alkoholmentes sörök piacán.

– Ez a folyamat természetesen nem csorbíthat a sörök élvezeti értékén: a minőségi alapanyagokra, a szigorú gyártási folyamatokra és a prémium végtermékre fókuszáló gyártók kiemelt hangsúlyt fektetnek rá, hogy az alkohol elhagyása ne csökkentse a sörök nyújtotta ízélményt. Mindez nem véletlen, ugyanis kutatások bizonyítják, hogy a fogyasztók elvárják, hogy alkoholmentes sörük íze és külleme is a lehető legjobban hasonlítson kedvenc alkoholos sörükére – tudjuk meg Szabó Ibolyától.

Antal Krisztina megerősíti, hogy az alkoholmentes sörök nagyon népszerűek a hazai fogyasztók körében, különösen igaz ez a Radler szegmensre. Tapasztalatai azt mutatják, hogy a klasszikus ízek mellett egyre nagyobb az igény az új, megszokottól eltérő variánsokra is.

Spiegel György szerint egyre fontosabb a fogyasztók számára a kalóriamennyiség, a változatosság, valamint a minőségi és természetes alapanyagok.

– Ezért fontosnak tartjuk, hogy legújabb Borsodi Friss termékeink alacsony kalóriatartalommal rendelkeznek, ami eddigi ízesített söreink esetében nem volt jellemző – jegyzi meg a marketingigazgató.

Mottl-Molnár Orsolya arra hívja fel a figyelmet, hogy az alkoholmentes lager sörök esetében nagyon sok fogyasztói elutasítás abból fakadt a múltban, hogy ezen termékek íze nem tudta hozni azt az elvárást, amit a hagyományos söröktől megszokhattunk.

– Azonban ahogy a technológia és a fogyasztók minőség iránti igénye is változik, ez már nincs így. A Heineken 0.0% esetében a termék például ugyanazt az ízprofilt képviseli, mint alkoholos testvére, és a fogyasztónak nem kell kompromisszumot kötnie a funkcionális előnyökért. A fogyasztás másik gátja, hogy alkoholmentes sört inni nem igazán számított menőnek. Mivel egyre jellemzőbbé válik a fogyasztói tudatosság, az, hogy a sörfogyasztás nem feltétlenül csak az alkoholról szól, hanem az íz, az érzés, a társasági élmény jelenlétéről, így a nyitottság is folyamatosan növekszik – világít rá a marketing- és kereskedelmi marketing igazgató.

Egyre fontosabbá válik a kalóriamennyiség, a változatosság, valamint a természetes alapanyagok

Bővülő alkoholmentes portfóliók

A Borsodi Sörgyár Kft.-nél folyamatosan figyelemmel kísérik fogyasztóik visszajelzéseit – akár a termékekre, akár a csomagolásra vonatkozóan –, és ennek megfelelően igyekeznek bővíteni termékportfóliójukat.

– Mióta elsőként bevezettük a hazai piacon a dobozos és a KEG-kiszerelést, folyamatosan nyitottak vagyunk az innovációkra, ezért is fejlesztettük a bőcsi üzemet. Az utóbbi évek egyik legnagyobb változtatása idén történt, amikor a Borsodi Világosból kivontuk a kukoricát, és az már tisztán árpamalátából készül – közli Spiegel György.

A vállalat az elmúlt két év során jelentősen bővítette kínálatát, sőt még a sörkategóriából is kilépett: 2020-ban bevezette különleges portfólióját, melynek mára már hat tagja van: a Borsodi Hoppy, a Borsodi IPA, a Borsodi Meggy Ale, a Borsodi Gyömbér Ale, a Borsodi Tropical Ale, valamint a Borsodi Amber Ale. Ezeken kívül a Borsodi Friss portfóliójuk is gyarapodott két új ízzel: az alkoholmentes, alacsony kalóriatartalmú görögdinnye-eperrel és az ananász-lime-mal.

A Dreher Sörgyárak alkoholmentes portfóliója is folyamatosan bővül, a vállalat célul tűzte ki, hogy 2030-ra termékválasztékának 20%-a alkoholmentes termékekből fog állni. Ennek mentén zajlottak már az elmúlt évek innovációi, építkezései is.

– 2020-ban a Dreher 24 0,0%-os alkoholtartalmú termékek ízvariánsainak portfóliója tovább bővült a Dreher 24 meggy-szederrel. Azoknak a fogyasztóknak pedig, akik csak az alkoholtartalomról szeretnének lemondani, de az igazi sörízről nem, ajánljuk az Alkoholmentes Dreher 24 termékünket vagy a 2020-ban debütált Félbarna Alkoholmentes Kozelt, amely igazi különlegességnek számít, hamisítatlan sörélményt kínál, kompromisszumok nélkül – sorolja Szabó Ibolya.

2021-ben a Kőbányai egy citromízű, 0,0% alkoholtartalmú termékkel lépett piacra. Idei tavaszi újításuk pedig a Dreher 24 maracuja-sárgadinnye 0,0%, illetve a Peroni Nastro Azzuro 0,0%.

A Heineken Hungária Sörgyárak Zrt. két ízzel újította a Gösser Natur Zitrone portfólióját: görögdinnye-lime-mal és menta-rebarbarával. Ezek és a Soproni radlerek támogatása is a szezonban kezdődik majd el.

– Alkoholmentes lager esetében pedig a Heineken 0.0% a zászlóshajónk, így elsősorban ez az alkoholmentes márkánk kap majd támogatást az év során – informál Mottl-Molnár Orsolya.

A Pécsi Sörfőzde Zrt. a meglévő három Radler mellé egy negyedik variánst is tervez, amely választ ad majd a piaci igényekre, és újra lesz hordós Radler Meggy termékük is, amit a vízparti vendéglátóhelyek nagy lelkesedéssel várnak.

– Az alkoholmentes Szalon hamarosan 0,33-as kiszerelésben is kapható lesz, ami megfelel a jelenlegi fogyasztói trendeknek – vetíti előre Antal Krisztina. //

Kapcsolódó cikkeink