Aki válaszol:
Vámos György
főtitkár
Országos Kereskedelmi SzövetségLátott már valaki pattogó hólabdát? Feltehetően az új kereskedelmi törvény alkotóit is az vigasztalhatja, hogy csodák nincsenek. A kereskedelmi törvény fogalmazóinak egyébként igencsak könnyű volt a dolguk, ha szó érte a ház elejét, hiszen mindig akadt a fiókban olyan érv, amit elő lehetett varázsolni az éppen soros bírálattal szemben. Varázslatos volt az érvek kavalkádja, varázslóbojtár pedig akadt bőven: közel száz módosító javaslattal kellett megbirkózniuk a jogalkotóknak.
Vélhetően az érdekütközések mércéje alapján dobogós helyezést érdemel a kereskedelmi törvény. Visszaemlékezve sok-sok, a törvény-előkészítés szakaszában született nyilatkozatra, ki mit vár az új kereskedelmi törvénytől, politikus és lobbista, továbbá az Országgyűléshez benyújtott, közel száz módosító indítványra, a végül megszavazott tucatnyi paragrafus van olyan varázslatos mutatvány, mint a pattogó hólabda. Vagy talán mégsem?
Probléma van, panasz nincs
A törvény újdonsága a jelentős piaci erő, a nagy kereskedelmi láncok szabályozása. Ennek alapján panaszt lehet tenni a Gazdasági Versenyhivatalnál, ha a beszállító kifogásolja a kereskedőnek a piacra jutást tisztességtelenül befolyásoló vagy éppen akadályozó magatartását. A törvényalkotás vitájában panaszok tengere öntötte el a jogalkotókat, kifogásolva a kereskedők eljárását a beszállítókkal szemben, amelyek egynémely hulláma később még külön szakértői bizottság felállítására is ösztökélte a miniszterelnököt. Most pedig tükörsima a tenger, legalábbis erre engedne következtetni, hogy a GVH-hoz még senki sem fordult panasszal a kereskedelmi törvény alapján. Vagy talán a gyártók másik tengerre eveztek? Úgy gondolják, ha nekik nem tetszik a szabályozás új rendje, mivel ők mást szerettek volna, akkor inkább köszönik, de nem kérnek belőle? Vagy talán a szabályozás, úgy, ahogy van, semmit sem ér? Alkalmatlan a gondok orvoslására? Mi másra gondolhatnánk, ha probléma van (kérdezd a gyártót), de panasz nincs (kérdezd a GVH-t)?
A törvény új eleme a nagy kereskedelmi láncok számára kötelező etikai kódex. A kereskedők ezt kidolgozták, a GVH jóváhagyta, a gyártók pedig azt mondják, ez nem jó, jobb lett volna az FVM-féle közös kódex… amit ők is aláírtak volna. Ezzel ráadásul – mondták ők a közelmúltban – nem mennek semmire, mivel nem írták alá.
Célszerű lenne elolvasni a kódexet: a panaszosnak nem kell aláírnia, bárki panaszt tehet. Ráadásul az FVM kódextervezete és a kereskedőké végül is tartalmában alig különbözik. Mennyivel jobb lenne, ha a kereskedők felett nem csak a szakmabeliek, hanem például – ahogy mondták – a gyártó is ítélkezhetne, legalább etikai címen?
Vajon működik-e a kereskedők kódexe? Az eredmény hasonló a jelentős piaci erő GVH-s szabályozásához. Eddig két bejelentés érkezett, ebből a szállítók részéről mindössze egy panasz (másik fogyasztói: miért kellett sorban állni). Ráadásul, ezt is el kell mondani, a kezdeti gyermekbetegségek okán (ami nem mentség), az első szállítói ügy eljárása a kódexben vállaltnál sokkal hosszabban elhúzódott. Ez hiba, a panaszos gyártók ezt joggal kifogásolták, ráadásul az első ügy iránymutató: érdemes-e a kereskedőkhöz fordulni?
Az etikai kódex jó intézmény. Az Országos Kereskedelmi Szövetség a kereskedők etikai kódexének megalkotásakor éppen ezért nemcsak a beszállítók és a kereskedők kapcsolatrendszerére, hanem más kérdésekben is javasolta jogszabályokon túlmutató magatartási elvárások meghatározását (kereskedelmietikaikodex.hu).
Elfogadni a szűkebb kereteket
A kereskedelmi törvény megalkotásának tapasztalatai (hasonlóképpen az FVM kódexegyeztetéseihez) azt mutatják, hogy rendkívül széles azoknak a kereskedőkkel szemben támasztott elvárásoknak a köre, amelyeket a gyártók kedvük-szívük, végül is – kizárólag saját – érdekeik szerint érvényesítenének, amelyek akár a törvényi szabályozás, akár egy etikai magatartásrend meghatározásakor felvethetők. Mindebből mi fogadható el? A kereskedelmi törvény kevesek kedvence lehet, a piac szereplői, a kereskedők különböző érdekcsoportjai egyaránt sokkal több kizárólagosságot vártak. Az OKSZ is az Alkotmánybírósághoz fordult, a jelentős piaci erő szabályozásával a kereskedők indokolatlan megkülönböztetése miatt. Kérdéses például, miért nem mondja ki a törvény egyértelműen, hogy a szabályozás a kisméretű (ez a jelző hiányzik) beszállítót hivatott védeni a nagyméretű üzletlánccal szemben. Úgy tűnik, a gyártó multik – állítólag van ilyen – ugyanúgy kiáltanak védelemért, mint a kisbeszállító. Kérdéses az is például, vajon az alapanyag-beszállító (például egy mezőgazdasági kistermelő) miért nem tehet panaszt a tőle felvásárló nagyméretű élelmiszer-feldolgozó ellen, ugyanezen az alapon?
A jelentős piaci erő szabályozásának, ugyanígy az etikai kódexnek sorsa feltehetően nagymértékben függ attól, hogy a különböző érdekcsoportok elfogadják-e az új, az elvárásaiknál kétségtelenül sokkal szűkebb kereteket: ha igen, gyűlhet tapasztalat, kialakulhat előremutató párbeszéd a jogszabályalkotók, továbbá a gyártók és a kereskedők között is az esetleges továbblépés lehetséges irányairól. Ha nem, ki-ki nekilódulhat a maga útjának – esetleg éppen a múlt felé mutató ösvénynek: bökkenő akad bőven, bárki bármely irányban száguld, csak éppen árulja el valaki, ki gondol a közös nevezőre? Kinek a térfelén pattog a hólabda?
Párbeszéd rovatunk fő célja, hogy aktuális kérdésekről kérdezzék a szakma neves képviselői egymást. A következő számban Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára teszi fel kérdését.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Ünnepi vacsora négy személyre egy csomagban
November 15. és 17. között 150 Tesco áruházban gyűjtik a…
Tovább olvasom >A Konyhafőnök sztárséfjeivel lép partnerségre a Kifli.hu
A Kifli.hu online szupermarket lett az RTL Konyhafőnök című, kulináris…
Tovább olvasom >Magyarországon elsőként szerzett uniós fenntarthatósági hitelesítést a HelloParks Fót csarnoka
A Futureal-csoporthoz tartozó ipari ingatlanfejlesztő HelloParks FT1-es raktárcsarnoka megfelel az…
Tovább olvasom >