Akár 18,1 milliárd eurós kárt is okozhatnak a cégeknek a sérült csomagok karácsonykor
A Black Fridaytől karácsonyig tartó időszakban többszörösére duzzadnak az online rendelések, ezért kiemelt jelentőséggel bír ez az időszak az e-kereskedelemben. Az év legforgalmasabb hónapjai komoly kihívások elé állítják a teljes ellátási láncot: a hirtelen megugró csomagszám, ugyanakkor az ezzel párhuzamosan csökkenő szállítási kapacitás okán meghatványozódnak a csomagokat érő erőhatások, azok sérülékenyebbé válnak. A DS Smith 8000 fős felmérése alapján a sérült termékek visszaküldéséből fakadó károk megközelítőleg 18,1 milliárd euróra is emelkedhetnek Európa-szerte. A jövőtudatos csomagolástechnikai vállalat ezért folyamatosan olyan megoldásokat tesztel, amelyekkel kivédhetőek az extrém, akár 50G-s erőhatások.
A pandémia alatt megváltozott vásárlási szokások következtében egyre erősebbé vált a webáruházak szerepe, a piacból kihasított részesedésük azóta is nő. Egy a DS Smith által végzett felmérés szerint 2022-ben globális viszonylatban a teljes eladások 21%-át teszik ki az online vásárolt termékek, ez az érték pedig 2025-re akár 24,5%-ra emelkedhet. Ráadásul novembertől év végéig maximális kapacitáson pörög az e-kereskedelem. A vásárlói igények komoly elvárásokat támasztanak az e-boltokkal szemben, ami az ellátási láncra is extrém terheket ró. A jelentős mértékben megnövekedett rendelésszám, valamint az ajándékozás miatt megrövidült szállítási idő okán megtöbbszöröződnek a csomagokat érő erőhatások.
Extrém kitettség
Egy átlag, online rendelt termék több mint ötször annyi érintkezési ponttal rendelkezik az ellátási láncban, mint egy bolti termék. Az elosztó központokba történő eljuttatáskor, a raktárakban való mozgatás során, valamint a kézbesítés alatt is rázkódásnak, ütéseknek, eséseknek vannak kitéve. Egy tipikus online rendelt csomagot ért erőhatás megközelítheti akár az 50G-t is. Ez az érték több mint ötszöröse annak az erőhatásnak, amit egy tapasztalt asztronauta még kibír eszméletvesztés nélkül (9G), és több mint tízszerese annak az erőhatásnak, amit egy hullámvasúton ülve tapasztalunk (5G).
Veszteség a fogyasztónak, veszteség az üzletnek
A DS Smith számára kiemelten fontos, hogy olyan csomagolási megoldásokat kínáljon partnereinek, amelyekkel biztosítható, hogy a termékek extrém körülmények között is épségben megérkeznek a végfelhasználókhoz. Ez azért is különösen lényeges, mert a fenntartható csomagolási megoldások egyik vezető gyártó vállalata által végzett felmérés szerint a sérült termékek visszaküldéséből fakadó károk karácsonykor – a számítások alapján – 18,1 milliárd euróra is rúghatnak Európa-szerte. A 8000 uniós állampolgár bevonásával zajló felmérés rávilágított arra, hogy a tavalyi év során a vásárlók közel fele (45%) kapott kézhez sérült csomagot, ami összesen 377 millió problémás terméket jelent, amelyek a megkérdezettek szerint darabonként átlag 47,94 euróba kerültek.
Növekvő elvárások
A fogyasztók mind kevésbé tolerálják a sérült csomagokat, emellett a növekvő megélhetési költségek egyre több embert ösztönöznek arra, hogy alacsonyabb értékű csomagokat is visszaküldjenek. Az adatok szerint a tavalyi 26 euróról átlagban 21,5 euróra csökkent az a lélektani határ, amelyet elérve a vevők a visszaküldés mellett döntenek. Ez azt sugallja, hogy még tovább fog duzzadni a vásárlástól történő elállások száma. Szintén anomáliát jelent, hogy az európai vásárlók 43%-a ingyenes kiszállítást és visszaküldést vár el, ugyanakkor egyre több márka fontolgatja, hogy a visszaküldésért díjat számol fel.
Ellenálló, fenntartható megoldások
„Noha az életünk mindennapos szereplőjévé vált az e-kereskedelem, még mindig a vásárlás egy viszonylag új formáját jelenti. Kutatásunk rávilágított arra, hogy azok a feltételek, amelyeknek a csomagoknak meg kell felelniük, teljesen különbözőek. Ezért készen kell állniuk arra, hogy szélsőséges körülmények között is megóvják a beltartalmat. A gyártóknak szintén arra kell törekedniük, hogy minél jobb védelmet biztosítsanak a csomagoknak az út során”
– mondja Gavin Mounce, E-commerce Design Manager.
„Az innovációs és dizájn csapataink folyamatosan tesztelik, hogy a csomagok milyen gyorsan utaznak, és milyen hatásoknak vannak kitéve, ezeket az információkat pedig más projekteknél is fel tudjuk használni. A körforgásos tervezés alapelveit alkalmazva tervezzük meg konstrukcióinkat, hogy a felhasznált alapanyagok mennyisége ne legyen több a szükségesnél, ugyanakkor megfelelően óvja a sérülésektől a szállított árut, és így a lehető legfenntarthatóbbak legyenek. Új ötletekre van szükségünk, amikhez olyan partnereket keresünk, akikkel együtt tudunk működni.”
A DS Smith a tesztek során többek között egy ún. DISCS módszeren keresztül vizsgálja a csomagok ellenálló képességét az ütéssel, dobással, rázkódással, külső behatásokkal, környezeti tényezőkkel szemben, továbbá „gyorsulásmérővel” monitorozzák a csomagszállítás folyamatát.
Kapcsolódó cikkeink
Minőség, innováció, növekedés
A Salesrep Kft. története jól példázza, hogyan lehet a folyamatos…
Tovább olvasom >Több mint 25 millió eurót invesztál a DS Smith a lengyelországi termelésbe
A DS Smith csomagolóipari vállalat több mint 25 millió eurót…
Tovább olvasom >1500 milliárd forintos piac új szereplőkkel: civilek az e-kereskedelemben
Egy egyszerű és biztonságos applikáció letöltésével online vásárlásai során bárki…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >