Agrármarketing Centrum: 20 százalékkal kell növelni a halfogyasztást 2023-ig
A belföldi halfogyasztás 20 százalékos növelését szeretnék elérni 2023-ig a „Kapj rá” elnevezésű halfogyasztást népszerűsítő kampánnyal – mondta budapesti sajtótájékoztatóján az Agrármarketing Centrum (AMC) szóvivője.
Végvárné Henter Lilla – a Sirha Nemzetközi Élelmiszeripari és Horeca szakkiállításon – hozzátette: a kampány a Magyar halgazdálkodási operatív program (Mahop) keretében valósul meg 800 millió forint uniós forrásból. Ezt az összeget 2023 végéig kell elkölteni. A halfogyasztás népszerűsítését az AMC, valamint a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (Mahal) közösen végzi. Az idéi évben a kampányra várhatóan mintegy 350 millió forintot költenek – mondta az MTI-nek az AMC szóvivője.
Kiemelte: az Európai Unióban évente és fejenként mintegy 20 kilogramm halat fogyasztanak átlagosan, Magyarországon ez mindössze 6 kilogramm. Van tehát fejlődési lehetőség, ezért a magyar embereket kiállításokon, fesztiválokon, látványkonyhákban, előadásokon és különféle médiumok segítségével szeretnék ösztönözni arra, hogy minél több halat egyenek.
Lévai Ferenc, a Mahal szóvivője – az Aranyponty Zrt. vezérigazgatója – az MTI-nek arról beszélt, hogy a múlt évben az előzetes adatok szerint a tógazdaságokban mintegy 19-20 ezer tonna halat termeltek, míg az intenzív telepeken további mintegy 4-4,5 ezer tonnát. Magyarországon pontyból termelnek a legtöbbet, ez a halfajta adja a tógazdasági termelés 75-80 százalékát. Az intenzív termelésben fordított az arány: ott 80 százalék az afrikai harcsa, és itt termelnek még tokféléket és pisztrángot is.
A termelés minősége az utóbbi években sokat javult, ezt segíti a Földművelésügyi Minisztérium (FM) által bevezetett Minőségi magyar hal tanúsító védjegy is. A hal forgalmi adójának (áfa) 27-ről 5 százalékra mérséklése is kedvező hatású az értékesítésre, ettől az intézkedéstől azt várják, hogy egy év alatt legalább 10 százalékkal fellendíti a halfogyasztást.
A magyar halgazdaságok éves árbevétele mintegy 13 milliárd forint átlagosan, de 2017-ben legalább 1 milliárd forinttal több lehetett, mert jelentősen megnőtt halexport: a szokásos 3 ezer tonna helyett 5,0-5,5 ezer tonnát tett ki. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Magyar termékeket is beválogattak a leginnovatívabbak közé a SIAL Párizson
Hazai halból készült, extra proteintartalmú halchips, sárgabarackmaglisztből készült csokoládé, gyömbérrel…
Tovább olvasom >A Balkán-félszigeten szervezett élelmiszer exportfejlesztési üzletember találkozókat az Agrármarketing Centrum
Négy helyszínből álló, a Balkán-félszigetet megcélzó eseménysorozatot szervezett az Agrármarketing…
Tovább olvasom >Arzéntartalom miatt a Nébih nem javasolja a Sajóból kifogott halak fogyasztását
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) a rendelkezésre álló információk, valamint…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Októberben 2 százalékra gyorsult az eurózóna inflációja
Éves szinten 2 százalékra gyorsult a fogyasztói áremelkedés az euróövezetben…
Tovább olvasom >KSH: augusztusban 443 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet
Augusztusban a kivitel volumene 5,6, a behozatalé 4,5 százalékkal csökkent…
Tovább olvasom >