Aggódnak a magyar borászok
Az elmúlt évek változékony időjárása, az alacsony átvételi árak, az előállítási költségek emelkedése, és a csökkenő fogyasztás együttesen nehezítik a hazai szőlőtermelők és borászatok helyzetét. Azonban a 2023-as évjárat minőségét illetően a borászok optimistán nyilatkoztak, bár a költségek terén óvatosabbak voltak.
Az őszi időjárás kedvezőtlen hatásai ellenére a tavalyi év elhozta a várt csapadékot, amely a kórokozókkal és terméskiesésekkel járt. A borászok mégis abban reménykedtek, hogy kiváló minőségű borokat hoz a 2023-as évjárat. Egyértelműen érezhető volt azonban, hogy a szeszélyes klíma és egyéb körülmények a termelőket kihívások elé állítják.
A magyar borászok exportja az utóbbi években lendületet vett, de a hazai fogyasztás terén látványos visszaesés figyelhető meg. A 2010-es évhez képest az országos borfogyasztás mintegy 64 millió literrel csökkent 2021-re. Az egy főre jutó borfogyasztásban is hasonló tendencia tapasztalható.
Az egészségtudatos táplálkozás és életmód, a mérsékelt alkoholfogyasztás, valamint az alkoholmentes vagy kevesebb alkoholt tartalmazó italok iránti növekvő érdeklődés mind hozzájárultak a borfogyasztási szokások változásához. A magyar borászoknak tehát nemcsak a környezeti tényezőkkel, hanem a piaci trendekkel is számolniuk kell az elkövetkezendő időszakban. A hazai borágazatnak továbbra is rugalmasan kell alkalmazkodnia az új kihívásokhoz és piaci igényekhez.
Kapcsolódó cikkeink
Minden korty egy új fejezet – teljesen megújul és szintet is lép a BB bor- és pezsgőcsalád
A borkészítés minden fázisát elemezve és átgondolva, a legújabb trendeknek…
Tovább olvasom >Az Európai Bizottság jóváhagyta a kőszegi borok oltalom alatt álló eredetmegjelölését
Az Európai Bizottság jóváhagyta a magyarországi Kőszeg, illetve Kőszegi név…
Tovább olvasom >Történelmi döntés: az Európai Bizottság jóváhagyta az első fenntarthatósági áregyezséget a borágazatban
Az Európai Bizottság első alkalommal foglalt hivatalosan állást egy fenntarthatósági…
Tovább olvasom >További cikkeink
45 millió fontos beruházást indít a Müller brit tejüzemében
A német Theo Müller csoporthoz tartozó Müller 45 millió fontot…
Tovább olvasom >NewPrinces Group veszi meg a Carrefour olaszországi üzletei
Megállapodást kötött a Carrefour a NewPrinces Group-pal olaszországi tevékenységeinek értékesítéséről.…
Tovább olvasom >Tovább nőtt a fair trade Németországban
A németországi fair trade forgalom 2024-ben 11%-kal, 2,6 milliárd euróra…
Tovább olvasom >