A web addig lőtt nagyot, ameddig a boltok zárva voltak
Áprilisban megkétszereződött a webáruházas vásárlás, de ennek 58 milliárd forintos megugrásánál nagyobb volt a hagyományos boltok 83 milliárd forintos piacvesztése. És májusban a boltnyitás nyomán már megkezdődött a visszarendeződés a webáruházak és a hagyományos boltok piacai között. A pénzünk nagyobb részét, 85-90%-át a hagyományos boltban költjük, de a küszöbhatás erős volt – írja a blokkk.com.
A koronavírus járvány legsúlyosabb szakaszában, március 28-tól a kijárási korlátozás miatt nem lehetett iparcikkes boltba menni (kevés kivételtől eltekintve), legközelebb majd csak május 4-től vidéken, 18-tól pedig a fővárosban lehetett újra turkálni a polcokon. Az iparcikkes boltosok többsége a villanyt is leoltotta, nullára is esett a piacuk áprilisban. Eközben ugyanebben a hónapban a webáruházakban kétszer annyit vásároltunk, mint egy évvel korábban.
De ha jobban megnézzük a számokat, azokból az kerekedik ki, hogy a saját piacához képest áprilisban nagyot ugró webköltekezéssel szemben a hagyományos vásárlásokban sokkal többet veszített a boltos piac. Ráadásul a spájzolásos márciushoz képest a webköltekezés ugyan nőtt 31 milliárd forinttal áprilisban, de hát a hagyományos boltos kör eközben 131 milliárd forinttal soványabb lett. És májusban a webáruházak és a hagyományos boltok viszonylatában megindult a visszarendeződés, az áprilisihoz képest kisebb webnövekedés mellett:
web | bolt | |||
március | 83 | +28 | 829 | +77 |
április | 114 | +58 | 698 | -83 |
május | 93 | +31 | 907 | +127 |
KSH, érték: milliárd forint, web: webáruházak, bolt: kiskereskedelem web és üzemanyag nélkül, változás: előző év azonos hónapjához képest |
Koronavírus: erős volt a küszöbhatás is a webes vásárlásokban
Volt nagy hírzápor is a járványidőszakban a webáruházak háza tájáról, de annak oka főleg az volt, hogy az élelmiszeres webáruházak nem győzték a kiszállítást, egy idő után némelyike nem is fogadott már újabb rendelést. Az iparcikkes webeseknél is elhúzódott a kiszállítás. De hát ilyen rohamra nem is lehetett felkészülni.
A legnagyobb gát a megfelelő szállítójárművek hiánya volt. Az élelmiszereknél ráadásul olyan szigorú élelmiszerbiztonsági követelményeknek is eleget kell tenni, melyek miatt nem is lehet csak úgy újabb kisteherautókat beállítani. És nyilván a webáruházak sejtették, hogy a járvány lefutásával a webes láz is alábbhagy, így inkább ideiglenes szállítási megoldásokkal kísérleteztek.
A koronavírus járvány webpiaci értékeléséhez hozzátartozik az is, hogy az elmúlt években folyamatosan 30% felett, 2019-ben pedig közel 40%-kal nőtt az itthon jegyzett webáruházakban a költekezés. Ebben nem csekély szerepe van annak, hogy élelmiszerekből is egyre többet vásárolunk a neten, becslésünk szerint éves szinten már 150 milliárd forint környékén járhat ez a szelete a webnek. Ez egyébként az élelmiszeres boltok ötezer-ötszáz milliárd forintos forgalmának közel 3%-a lehet, és egyre többen mozognak ezen a piacrészen is. A teljes webforgalom a magyar statisztika szerint egyébként 757 milliárd forint volt 2019-ben, a boltos kiskereskedelem 12 ezer milliárd forintot túllépő teljes piaca mellett. És ebben nincs benne az, amikor külhoni webáruházból vásárolunk, a határon túlról rendelve.
Az elmúlt évekkel is összevetve 2020 áprilisában csúcsra futottak a magyar webáruházak. Előtte márciusban is volt egy megugrás, black friday-nyi időszakot idézve, de a májusi boltnyitás azért lejjebb nyomta a mérlegüket. Nyilván szerepet játszott mindebben az is, hogy a webes vásárlás nem csak kényelmes, hanem biztonságos is. Nem véletlen, hogy a webáruházak azzal is reklámozták magukat, hogy csak a küszöbig mennek:
2018 | 2019 | 2020 | 2020/2019 | ||
január | 39 | 53 | 69 | +16 | +30% |
február | 34 | 49 | 64 | +15 | +31% |
március | 38 | 55 | 83 | +28 | +51% |
április | 38 | 56 | 114 | +58 | +104% |
május | 42 | 62 | 93 | +31 | +50% |
KSH, érték: milliárd forint, változás: előző év azonos hónapjához képest |
A webáruházas vásárlások visszazökkentek a korábbi ritmusba
A webáruházi piacot nyilván több módon lehet méricskélni. Figyelemmel arra, hogy a weben szinte mindent vásárolunk már manapság, ezért most azt vizslattuk, hogyan alakult a netes piac az üzemanyagok nélkül számított boltos piac mellett. De úgy, hogy egyik oldalról csak a hagyományos boltos piacot vettük alapul, tehát nem csak az üzemanyagokat, hanem magát a webáruházas forgalmat is kivonva belőle.
Így végül az kerekedett ki, hogy ez az arány 2019-ben a január-májusi időszakban 8% körül szóródott, 2020 januárjában és februárjában viszont már 9% környékére kúszott fel. Ehhez képest a valamivel nagyobb márciusi 10%-os súly azt is takarja, hogy március 17-től a hagyományos iparcikkes boltok többségének csak 15 óráig volt szabad a vásár, ami érződött is egy piacvesztésben, hasonlóképpen értékelve a májusi nyitást, persze ellenkező előjellel.
És az áprilisi webes megugrás nem megy csodaszámba annak tükrében, amikor a hagyományos boltok nagy része bezárt:
2019 | 2020 | |||||
web | bolt | web/bolt | web | bolt | web/bolt | |
január | 53 | 643 | 8,2% | 69 | 717 | 9,6% |
február | 49 | 639 | 7,7% | 64 | 742 | 8,6% |
március | 55 | 752 | 7,3% | 83 | 829 | 10% |
április | 56 | 781 | 7,2% | 114 | 698 | 16,3%↑ |
május | 62 | 780 | 7,9% | 93 | 907 | 10,3%↓ |
KSH, érték: milliárd forint, web: webáruházak, bolt: kiskereskedelem web és üzemanyag nélkül |
A járványhatásnak nyilván lesz egy olyan hozadéka, hogy a vásárlók egy része a családi költekezés egy-egy szeletében ott ragad a weben. De a turkálás, a vásárlás élménye azért az áprilisban megugrott webvásárlások nagyobb részét visszaszipkázza a hagyományos boltokba.
Marad a 30% körüli növekedés. Bár a korábbi években több elemzés is azt vetítette előre, hogy a 30% körüli webáruházi növekedés lassulni fog, de eddig nem így történt.
Kapcsolódó cikkeink
Járványok előrejelzése érdekében vizsgálják az UHT tejeket pécsi virológusok
Az állatról emberre terjedő járványok előrejelzése érdekében indított ultrahőkezelt tejek…
Tovább olvasom >Erősödik a kiskereskedelem: de hol mennyit keresnek és költenek a magyarok?
A magyar kiskereskedelem fokozatosan erősödik, de az adatok szerint még…
Tovább olvasom >Madárinfluenza árnyékában: korlátozások és kihívások között a magyar baromfiágazat
A 2020-ban Magyarországon felbukkant madárinfluenza járvány máig jelentős hatással van…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: januárban 5,5 százalékkal haladták meg átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapi értékeket
2024. januárhoz viszonyítva az élelmiszerek ára 6,0 százalékkal nőtt, ezen…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A januári magasabb fogyasztói árszint átmeneti jelenség
Nagy Márton szerint elfogadhatatlan a magas élelmiszerinfláció, a kormány minden…
Tovább olvasom >NGM-szóvivő: január utolsó napjaiban már korrigáltak az árak
A KSH közlése szerint 2025. januárban a fogyasztói árak átlagosan…
Tovább olvasom >