A web addig lőtt nagyot, ameddig a boltok zárva voltak
Áprilisban megkétszereződött a webáruházas vásárlás, de ennek 58 milliárd forintos megugrásánál nagyobb volt a hagyományos boltok 83 milliárd forintos piacvesztése. És májusban a boltnyitás nyomán már megkezdődött a visszarendeződés a webáruházak és a hagyományos boltok piacai között. A pénzünk nagyobb részét, 85-90%-át a hagyományos boltban költjük, de a küszöbhatás erős volt – írja a blokkk.com.
A koronavírus járvány legsúlyosabb szakaszában, március 28-tól a kijárási korlátozás miatt nem lehetett iparcikkes boltba menni (kevés kivételtől eltekintve), legközelebb majd csak május 4-től vidéken, 18-tól pedig a fővárosban lehetett újra turkálni a polcokon. Az iparcikkes boltosok többsége a villanyt is leoltotta, nullára is esett a piacuk áprilisban. Eközben ugyanebben a hónapban a webáruházakban kétszer annyit vásároltunk, mint egy évvel korábban.
De ha jobban megnézzük a számokat, azokból az kerekedik ki, hogy a saját piacához képest áprilisban nagyot ugró webköltekezéssel szemben a hagyományos vásárlásokban sokkal többet veszített a boltos piac. Ráadásul a spájzolásos márciushoz képest a webköltekezés ugyan nőtt 31 milliárd forinttal áprilisban, de hát a hagyományos boltos kör eközben 131 milliárd forinttal soványabb lett. És májusban a webáruházak és a hagyományos boltok viszonylatában megindult a visszarendeződés, az áprilisihoz képest kisebb webnövekedés mellett:
web | bolt | |||
március | 83 | +28 | 829 | +77 |
április | 114 | +58 | 698 | -83 |
május | 93 | +31 | 907 | +127 |
KSH, érték: milliárd forint, web: webáruházak, bolt: kiskereskedelem web és üzemanyag nélkül, változás: előző év azonos hónapjához képest |
Koronavírus: erős volt a küszöbhatás is a webes vásárlásokban
Volt nagy hírzápor is a járványidőszakban a webáruházak háza tájáról, de annak oka főleg az volt, hogy az élelmiszeres webáruházak nem győzték a kiszállítást, egy idő után némelyike nem is fogadott már újabb rendelést. Az iparcikkes webeseknél is elhúzódott a kiszállítás. De hát ilyen rohamra nem is lehetett felkészülni.
A legnagyobb gát a megfelelő szállítójárművek hiánya volt. Az élelmiszereknél ráadásul olyan szigorú élelmiszerbiztonsági követelményeknek is eleget kell tenni, melyek miatt nem is lehet csak úgy újabb kisteherautókat beállítani. És nyilván a webáruházak sejtették, hogy a járvány lefutásával a webes láz is alábbhagy, így inkább ideiglenes szállítási megoldásokkal kísérleteztek.
A koronavírus járvány webpiaci értékeléséhez hozzátartozik az is, hogy az elmúlt években folyamatosan 30% felett, 2019-ben pedig közel 40%-kal nőtt az itthon jegyzett webáruházakban a költekezés. Ebben nem csekély szerepe van annak, hogy élelmiszerekből is egyre többet vásárolunk a neten, becslésünk szerint éves szinten már 150 milliárd forint környékén járhat ez a szelete a webnek. Ez egyébként az élelmiszeres boltok ötezer-ötszáz milliárd forintos forgalmának közel 3%-a lehet, és egyre többen mozognak ezen a piacrészen is. A teljes webforgalom a magyar statisztika szerint egyébként 757 milliárd forint volt 2019-ben, a boltos kiskereskedelem 12 ezer milliárd forintot túllépő teljes piaca mellett. És ebben nincs benne az, amikor külhoni webáruházból vásárolunk, a határon túlról rendelve.
Az elmúlt évekkel is összevetve 2020 áprilisában csúcsra futottak a magyar webáruházak. Előtte márciusban is volt egy megugrás, black friday-nyi időszakot idézve, de a májusi boltnyitás azért lejjebb nyomta a mérlegüket. Nyilván szerepet játszott mindebben az is, hogy a webes vásárlás nem csak kényelmes, hanem biztonságos is. Nem véletlen, hogy a webáruházak azzal is reklámozták magukat, hogy csak a küszöbig mennek:
2018 | 2019 | 2020 | 2020/2019 | ||
január | 39 | 53 | 69 | +16 | +30% |
február | 34 | 49 | 64 | +15 | +31% |
március | 38 | 55 | 83 | +28 | +51% |
április | 38 | 56 | 114 | +58 | +104% |
május | 42 | 62 | 93 | +31 | +50% |
KSH, érték: milliárd forint, változás: előző év azonos hónapjához képest |
A webáruházas vásárlások visszazökkentek a korábbi ritmusba
A webáruházi piacot nyilván több módon lehet méricskélni. Figyelemmel arra, hogy a weben szinte mindent vásárolunk már manapság, ezért most azt vizslattuk, hogyan alakult a netes piac az üzemanyagok nélkül számított boltos piac mellett. De úgy, hogy egyik oldalról csak a hagyományos boltos piacot vettük alapul, tehát nem csak az üzemanyagokat, hanem magát a webáruházas forgalmat is kivonva belőle.
Így végül az kerekedett ki, hogy ez az arány 2019-ben a január-májusi időszakban 8% körül szóródott, 2020 januárjában és februárjában viszont már 9% környékére kúszott fel. Ehhez képest a valamivel nagyobb márciusi 10%-os súly azt is takarja, hogy március 17-től a hagyományos iparcikkes boltok többségének csak 15 óráig volt szabad a vásár, ami érződött is egy piacvesztésben, hasonlóképpen értékelve a májusi nyitást, persze ellenkező előjellel.
És az áprilisi webes megugrás nem megy csodaszámba annak tükrében, amikor a hagyományos boltok nagy része bezárt:
2019 | 2020 | |||||
web | bolt | web/bolt | web | bolt | web/bolt | |
január | 53 | 643 | 8,2% | 69 | 717 | 9,6% |
február | 49 | 639 | 7,7% | 64 | 742 | 8,6% |
március | 55 | 752 | 7,3% | 83 | 829 | 10% |
április | 56 | 781 | 7,2% | 114 | 698 | 16,3%↑ |
május | 62 | 780 | 7,9% | 93 | 907 | 10,3%↓ |
KSH, érték: milliárd forint, web: webáruházak, bolt: kiskereskedelem web és üzemanyag nélkül |
A járványhatásnak nyilván lesz egy olyan hozadéka, hogy a vásárlók egy része a családi költekezés egy-egy szeletében ott ragad a weben. De a turkálás, a vásárlás élménye azért az áprilisban megugrott webvásárlások nagyobb részét visszaszipkázza a hagyományos boltokba.
Marad a 30% körüli növekedés. Bár a korábbi években több elemzés is azt vetítette előre, hogy a 30% körüli webáruházi növekedés lassulni fog, de eddig nem így történt.
Kapcsolódó cikkeink
2025-ben magához térhet a fogyasztás
Mi jellemezte a magyar gazdaságot az elmúlt negyedévben? Mikor kap…
Tovább olvasom >Tradíciók és trendek
Az év egyik legfontosabb periódusa a karácsonyi időszak, amikor a…
Tovább olvasom >Az EU kiskereskedelmi kiadásainak aránya tovább csökken: jelentés a GfK-tól
A GfK legfrissebb tanulmánya szerint az Európai Unió kiskereskedelmi kiadásainak…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >A 3,01 literes üdítőspalackok vitája: nem szándékos rendszerkerülés, hanem átmeneti megoldás
A magyar piacon megjelenő, 3,01 literes üdítőspalackok körüli vita kapcsán…
Tovább olvasom >