A visszaváltás nehézségei
A palackvisszaváltás komoly problémát jelent a HoReCa szektor számos képviselőjének. A témával kapcsolatban Kovács László elnök levelet intézett Szabó Szilviához, a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. Gyártói Felelősségi Rendszerek vezetőjéhez. A levelet, amelyet jelentőségénél fogva teljes terjedelmében közlünk, több jelentős szakmai szervezet is támogatta.
A cikk a Trade magazin 2024/10. lapszámában olvasható.
Tisztelt Szabó Szilvia!
A Magyar Vendéglátók Ipartestülete (MVI) fontosnak tartja, hogy a vendéglátó vállalkozások működését érintő gyakorlati problémákra felhívja a figyelmet. A vendéglátó vállalkozások komoly nehézséget tapasztalnak az egyutas italospalackok visszaváltásában, ezért annak mielőbbi rendezésében szeretnénk az Önök segítségét kérni.
A visszaváltási díj megállapításának és alkalmazásának, valamint a visszaváltási díjas termék forgalmazásának részletes szabályairól szóló 450/2023. (X. 4.) Korm. rendeletnek megfelelően 2024. július 1-jétől a gyártók átálltak a betétdíjas csomagolásokra, és megkezdődött a kötelezően visszaváltási díjas rendszer működése.

A szakma segítséget kér
Nagy örömmel vettük, hogy elindult a lakossági palackvisszaváltás, azonban a jelenlegi rendszer nem alkalmas a HoReCa szektor kiszolgálására. A vendéglátóhelyeken tornyosulnak a palackok, amelyek visszaváltását a fogyasztóknak kialakított automatáknál lehet csak megoldani. Ez a rendszer viszont nem képes nagy mennyiség fogadására, mivel a palackokat egyesével kell adagolni, így az rendkívül időigényes, a munkatársaink és egyúttal a sorban várakozók értékes idejét is lefoglalja. Mindezekre figyelemmel a probléma megoldására az alábbi javaslatokat tesszük:
Olyan mobil RVM-ek (gyűjtő gépkocsik) beüzemelését kérjük, amelyek alkalmasak garatos, tömeges leadásra, így a nagyforgalmú helyekről el tudják szállítani a palackokat
kérjük a garatos, tömeges leadópontok kialakítását egyrészt a működő hulladékudvarokon, másrészt olyan, a vendéglátósok által frekventált belvárosi helyeken, amelyeket akár gyalogosan is meg lehet közelíteni. Fontos, hogy a vendéglátó vállalkozások biztosak legyenek abban, hogy ezeken a helyeken gyorsan és zökkenőmentesen le tudják adni a palackokat.
A fennálló probléma megoldása azonnali intézkedést igényel, hiszen a vendéglátó egységek nincsenek úgy kialakítva, hogy elegendő helyük legyen a gyűjtendő palackoknak. Emellett a palackok körülményes visszaváltása komoly költséget (pl. munkabér, szállítás) jelent a vállalkozásoknak, különösen a rendezvényi vendéglátásban, amely a tapasztalatok alapján elviheti a visszakapott betétdíj akár teljes összegét is. Természetesen a fenti javaslatok megvitatásában az MVI részéről készséggel állunk rendelkezésükre.
Szíves visszajelzését és segítségét előre is köszönjük!
Kovács László MVI elnök //
Kapcsolódó cikkeink
A MOHU REpont applikációján keresztül már csaknem 12 milliárd forintot kaptak vissza a fogyasztók
Már csaknem 10 milliónál jár a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt.…
Tovább olvasom >Akit a szakma gőze megcsapott
A 2024. év egyik Gundel-díjazottja Rácz Mihály, a családi vállalkozásban…
Tovább olvasom >Még egyszer a felszolgálási díjról
Az MVI aktualizálta tájékoztató anyagát a jelenlegi szabályozásnak megfelelően a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nemzetközi árajánlati rendszer – átláthatóbb rendezvényszervezési piac
Nemzetközi árajánlati rendszer bevezetését javasolja a MaReSz a rendezvénypiac számára.…
Tovább olvasom >Túlturizmus Európában: vízágyús tüntetések Barcelonában, tiltások Budapesten
A rövid távú lakáskiadás, a turistahordák és az infrastruktúra túlterheltsége…
Tovább olvasom >Snackek és magassarkúk – A nap képe
A Pekingben dolgozó Yum Tang alkotásai ea magassarkú szandálok..:
Tovább olvasom >