A visszaváltás nehézségei
A palackvisszaváltás komoly problémát jelent a HoReCa szektor számos képviselőjének. A témával kapcsolatban Kovács László elnök levelet intézett Szabó Szilviához, a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. Gyártói Felelősségi Rendszerek vezetőjéhez. A levelet, amelyet jelentőségénél fogva teljes terjedelmében közlünk, több jelentős szakmai szervezet is támogatta.
A cikk a Trade magazin 2024/10. lapszámában olvasható.
Tisztelt Szabó Szilvia!
A Magyar Vendéglátók Ipartestülete (MVI) fontosnak tartja, hogy a vendéglátó vállalkozások működését érintő gyakorlati problémákra felhívja a figyelmet. A vendéglátó vállalkozások komoly nehézséget tapasztalnak az egyutas italospalackok visszaváltásában, ezért annak mielőbbi rendezésében szeretnénk az Önök segítségét kérni.
A visszaváltási díj megállapításának és alkalmazásának, valamint a visszaváltási díjas termék forgalmazásának részletes szabályairól szóló 450/2023. (X. 4.) Korm. rendeletnek megfelelően 2024. július 1-jétől a gyártók átálltak a betétdíjas csomagolásokra, és megkezdődött a kötelezően visszaváltási díjas rendszer működése.
Nagy örömmel vettük, hogy elindult a lakossági palackvisszaváltás, azonban a jelenlegi rendszer nem alkalmas a HoReCa szektor kiszolgálására. A vendéglátóhelyeken tornyosulnak a palackok, amelyek visszaváltását a fogyasztóknak kialakított automatáknál lehet csak megoldani. Ez a rendszer viszont nem képes nagy mennyiség fogadására, mivel a palackokat egyesével kell adagolni, így az rendkívül időigényes, a munkatársaink és egyúttal a sorban várakozók értékes idejét is lefoglalja. Mindezekre figyelemmel a probléma megoldására az alábbi javaslatokat tesszük:
Olyan mobil RVM-ek (gyűjtő gépkocsik) beüzemelését kérjük, amelyek alkalmasak garatos, tömeges leadásra, így a nagyforgalmú helyekről el tudják szállítani a palackokat
kérjük a garatos, tömeges leadópontok kialakítását egyrészt a működő hulladékudvarokon, másrészt olyan, a vendéglátósok által frekventált belvárosi helyeken, amelyeket akár gyalogosan is meg lehet közelíteni. Fontos, hogy a vendéglátó vállalkozások biztosak legyenek abban, hogy ezeken a helyeken gyorsan és zökkenőmentesen le tudják adni a palackokat.
A fennálló probléma megoldása azonnali intézkedést igényel, hiszen a vendéglátó egységek nincsenek úgy kialakítva, hogy elegendő helyük legyen a gyűjtendő palackoknak. Emellett a palackok körülményes visszaváltása komoly költséget (pl. munkabér, szállítás) jelent a vállalkozásoknak, különösen a rendezvényi vendéglátásban, amely a tapasztalatok alapján elviheti a visszakapott betétdíj akár teljes összegét is. Természetesen a fenti javaslatok megvitatásában az MVI részéről készséggel állunk rendelkezésükre.
Szíves visszajelzését és segítségét előre is köszönjük!
Kovács László MVI elnök //
Kapcsolódó cikkeink
Új szabályozás a munkaegészségügyi vizsgálatok terén: mit jelent ez a szállodaipar számára?
2024. szeptember 28-tól jelentős változások léptek életbe a munkaegészségügyi vizsgálatok…
Tovább olvasom >Várakozások az USA-ban
Az amerikai Nation’s Restaurant News november eleji cikkében azt taglalta,…
Tovább olvasom >Újragondolt felszolgálási díjak
A szakmai szervezetek örömmel fogadták az NGM felszolgálási díjjal kapcsolatos…
Tovább olvasom >További cikkeink
2025 lesz a magyar sörturizmus éve?
18 magyar, kisüzemi sörfőzdébe kalauzol el a Bakancslista 2025 –…
Tovább olvasom >Macsó megközelítés a vásárlásban – A nap képe
Az USA-ban működik (legalább) egy olyan hipermarket, ahol a bevéárláshoz…
Tovább olvasom >Új szabályozás a munkaegészségügyi vizsgálatok terén: mit jelent ez a szállodaipar számára?
2024. szeptember 28-tól jelentős változások léptek életbe a munkaegészségügyi vizsgálatok…
Tovább olvasom >