A vetőmag-előállítás termelési alternatíva az ukrán gabona piaci árnyékában
Az ukrán termények európai piaci jelenléte miatt a magyar gazdálkodóknak is érdemes több lábon állásra berendezkedniük, ebben a vetőmag előállítás egy életképes alternatíva lehet számukra a hagyományos szántóföldi kultúrák mellett – hangsúlyozta az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára a Bayer Hungaria Kft. nagyigmándi vetőmagüzemében, csütörtökön.
Az államtitkár kiemelte, hogy mivel a vetőmagtermelés technológiájának alapvető része az öntözés, ezért az idei évben a mezőgazdasági vízszolgáltatási díj állam általi elengedése érdemi segítséget nyújtott a vetőmag-előállítóknak az ország azon részein, ahol még az idei csapadékosabb év ellenére is szükséges volt öntözni. Feldman Zsolt elmondta, hogy Magyarország a világ tíz legnagyobb vetőmag előállító országa között van, a magyar vetőmag ágazat tavaly 350 ezer tonnányi vetőmagot állított elő, amely fele-fele arányban jutott el a hazai és a külföldi piacokra. Az államtitkár rámutatott, hogy az elmúlt években erősödött az a trend, miszerint az élelmiszer-ellátásban önellátóvá kell válni, és az ehhez szükséges folyamatokat fel kell gyorsítani. Hozzátette: a koronavírus-járvány miatt az ellátási láncok megszakadtak, ami rámutatott, hogy az önellátásra való átállás elengedhetetlen. Feldman Zsolt arról beszélt, hogy a vetőmag előállítás erős, nagy tradíciókkal rendelkező ágazat Magyarország mezőgazdaságában, márpedig a minőségi vetőmaghoz való hozzáférés eldönti, hogyan tud teljesíteni az adott ország agráriuma.
A Bayer elkötelezett Magyarország mellett
Fábián Gergely, a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM)iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára úgy vélte, hogy a Bayer legújabb magyarországi fejlesztése közös sikere a magyaroknak és a németeknek és megmutatja azt is, hogy a cég elkötelezett a fejlődés és a hosszútávú magyarországi jelenlét mellett. Mint mondta, az elmúlt időszak megmutatta, hogy a technológiai fejlődés, a digitalizáció kiemelten fontossá vált, ez a beruházás pedig éppen ezeken a területeken valósult meg, s ezzel tökéletesen illeszkedik a magyar iparstratégiába.
Czunyiné Bertalan Judit, az Északnyugat-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztosa kiemelte: a térségben jelenlévő tudás biztos alapot ad ahhoz, hogy nehéz időkben is jól teljesítsen a helyi gazdaság, Komárom-Esztergom vármegye a tudás révén képes lehet megteremteni a hátteret az újabb fellendüléshez.
Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke közölte, hogy Magyarország a vetőmag szaporító területet tekintve az európai rangsor hetedik helyén áll 110-130 ezer hektárral, miközben a vetőmag kereskedelmet éves szinten mintegy 180-200 milliárd forintos forgalom jellemzi. Az értékesítés háromnegyedét a kukorica, a napraforgó és az őszi káposztarepce forgalma adja – fűzte hozzá.
Kárpát Krisztina, a Bayer Hungária Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy az elmúlt öt évben 8,2 milliárd forintnyi beruházást valósítottak meg Magyarországon
Ebből csak tavaly 1,9 millió eurót k+f+i célokra fordítottak, aminek középpontjában a fenntartható gazdálkodás volt. A most átadott, teljesen automata vetőmag-csomagoló gépsorra 750 millió forintot fordított a Bayer – közölte. Jelezte, hogy vetőmagjaik 30 százaléka a magyar, 70 százaléka a közép- és kelet-európai piacokra kerül. A nyilvános cégadatok szerint a több mint 400 főt foglalkoztató Bayer Hungária Kft. a 2022-es üzleti évben 94,8 milliárd forintos árbevétel mellett 4,8 milliárdos nyereséget ért el.
MTI/AM
Kapcsolódó cikkeink
Új helyszínen várja az érdeklődőket a Nébih Farm
Decembertől megnyitotta kapuját a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) megújult Nébih Farm,…
Tovább olvasom >Tájékoztatót adott ki az ENAR adatok támogatáspolitikai felhasználásról az Agrárminisztérium
Az uniós forrásból finanszírozott állatalapú támogatások esetében elvárás az állatok…
Tovább olvasom >Magyar sertéshúsból készült ételek kerüljenek az ünnepi asztalra!
Nem csak a halas ételek kerülnek középpontba az ünnepi időszakban,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >