A vásárlók következő generációja készen áll az AI, az AR és a robotok használatára
A vásárlók következő generációja a valódi vásárlást részesíti előnyben a virtuális valósággal szemben, de vágyik a vásárlási élményt fokozó technológiai innovációra: a Z és a millenniumi generáció 81%-a várja, hogy a kiterjesztett valóság (AR) javítsa az üzletben történő vásárlást, 65%-uk pedig azt állítja, a vásárlási szándék szempontjából kulcsfontosságú, hogy még inkább személyre szabott ajánlatokat kapjanak – derül ki a Klarna, az AI-alapú globális fizetési és vásárlási szolgáltató kutatásából. Október 17-én a Klarna kamatmentes Fizetés 3 részletben szolgáltatással és vásárlási alkalmazással lép a magyar piacra.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2023/10/Kepernyofoto-2023-10-18-11.20.22.png)
A vásárlók következő generációja a valódi vásárlást részesíti előnyben a virtuális valósággal szemben
Idén ünnepli alapításának 18. évfordulóját a Klarna, amely már alkalmazza a mesterséges intelligenciát a termékei személyre szabása során. A mérföldkőnek számító évforduló alkalmából a Klarna 5 országban több mint 5000 fogyasztót kérdezett meg arról, hogyan alakulhat a vásárlás jövője.
A kutatás* azt vizsgálta, hogy vajon 18 év múlva milyenek lehetnek a vásárlási szokásai a mostani Z és Y generáció tagjainak. 18 év múlva a Z generáció 40 éves lesz, és a millenniumi (Y) generációval együtt ők alkotják majd a legjelentősebb fogyasztói csoportot. Az eredményekből kiderült, mit jósolnak, szerintük hogyan fogják befolyásolni a feltörekvő technológiák a jövőbeli vásárlási élményeket:
- A kívánságlista élén a nagyobb személyre szabhatóság áll.
65% szeretné, ha a vásárlási élmény a jövőben személyre szabottabbá válna, 36% pedig biztos benne, hogy ez így lesz mind az üzletekben, mind pedig az online térben.
- A legtöbb divatvásárló majd nem próbálja fel fizikailag a ruhákat.
Csak a megkérdezettek fele gondolja úgy, hogy a ruhákat ugyanúgy felpróbálja majd, mint ma (53%). Ehelyett 48% virtuális próbafülkéket, 28% kiterjesztett valóságot (AR), 23% pedig a mesterséges intelligenciát (AI) használná, hogy tanácsot kérjen, melyik ruhadarab illik a legjobban a testalkatához és a stílusához.
- Keresettek lesznek a jól nevelt robot-divattanácsadók és virtuális személyes vásárlási asszisztensek.
A vásárlók több mint fele (59%) nyitott az ötletre, hogy egy robot segítsen neki az üzletben, hogy méretet vegyen és stílusokat ajánljon, további 18% pedig attól függően, hogy a robot hogyan néz ki és hogyan viselkedik, fontolóra veszi ezt a lehetőséget. Emellett 34% szeretne hozzáférni olyan virtuális vásárlási asszisztensekhez, akik az online vásárlás során a divatstílusuk és ízlésük alapján tudnak tanácsot adni.
- A kiterjesztett valóság (AR) a jövőben felértékeli a bolti vásárlási élményt.
A túlnyomó többség (81%) arra számít, hogy a kiterjesztett valóság (AR) javítani fogja az üzletben történő vásárlás élményét, és egyharmaduk (37%) úgy véli, hogy ez a technológia idővel a kiskereskedelmi üzletekben általánossá válik.
- A virtuális valóság (VR) nem fogja helyettesíteni a valós vásárlási élményt.
A Z generációsok kevesebb mint fele (43%) hisz abban, hogy a virtuális valóságban (VR) történő vásárlás a következő két évtizedben felül fogja múlni a valós vásárlási élményt.
- A jövő készpénzmentes.
A Z generációsok és a millenniumiak (64%) is egyetértenek azzal az előrejelzéssel, hogy 18 éven belül a legtöbb fizikai üzlet teljesen készpénzmentes lesz, 31%-uk pedig úgy véli, hogy ez az átállás már 5 éven belül bekövetkezik.
A technológiai fejlődés mellett a bolygó jövője és a körforgásos gazdaság növekedése is fontos a fogyasztók számára.
A fiatalabb generációk abban is egyetértenek, hogy a körforgásos gazdaságnak még inkább jelen kellene lennie a fogyasztói piacon, és hogy a divatnak a jövőben még inkább a fenntarthatóság felé kell fordulnia.
- 52% szeretne fenntarthatóbb divatot a jövőben.
- 57% szeretné, ha a körforgásos gazdaság nagyobb arányt képviselne a teljes fogyasztói piacon, és 3-ból 1 úgy véli, hogy gyakrabban fog használt cikkeket eladni (26%) és vásárolni (37%).
„Szuper izgalmas, hogy a Klarna Magyarországra érkezik. A fogyasztók világszerte belefáradtak a hagyományos bankok trükkjeibe, és új, egészségesebb módszert keresnek pénzügyeik intézésére”
– mondta a magyar piacra lépés kapcsán Sebastian Siemiatkowski, a Klarna vezérigazgatója.
Mit kell tudni a Klarnáról, a magyar piac új szereplőjéről, és mit jelent a Fizetés 3 részletben?
A 2005-ben Svédországban alapított Klarna az elmúlt két évben egyre bővítette jelenlétét Közép- és Kelet-Európában, és a régió több országa után most Magyarországon is megkezdte működését. Mától a magyar vásárlók a Klarna Fizetés 3 részletben szolgáltatását a Klarna kiskereskedelmi partnereinél online és a Klarna alkalmazáson keresztül is használhatják. A vásárlók három kamatmentes részletben fizethetnek (Fizetés 3 részletben), az első részletet a vásárláskor, a többi részletet pedig 30 naponként kell kifizetniük. Ez lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy egyenletesen eloszthassák vásárlásaik költségeit, és még azelőtt megkapják a terméket, hogy a teljes összeget kifizetnék.
A Klarna által 2023 nyarán elvégzett kutatás** adatai alapján a magyarok nagy részének érdekes lehet ez a megoldás. A felmérésben résztvevők 79%-a szívesebben vásárolna olyan webáruházban, ami lehetővé teszi, hogy a terméket még azelőtt megnézhesse, kipróbálhassa, mielőtt fizetne érte. 59%-uk válaszolt úgy, hogy nagyobb biztonságban érzi magát, ha az online áruházban lehetőség van arra, hogy szállítás után fizethessen.
A Klarnával már lehet fizetni többek között az Orsay divatmárka, a Footshop, a Zoot és a Puma webáruházaiban, a következő hetekben pedig további márkák megjelenése várható.
Kapcsolódó cikkeink
Az EU 200 milliárd eurós beruházást mozgósít a mesterséges intelligencia fejlesztésére
Az Európai Bizottság elindította az InvestAI nevű kezdeményezést, amelynek keretében…
Tovább olvasom >A fogászat jelene és jövője: riasztó adatok és új technológiai áttörések
Hazánk és más országok fogászati állapota aggodalomra ad okot, mivel…
Tovább olvasom >Új kereskedelmi célú kijelző-megoldásokat mutatott be a Samsung az ISE 2025 kiállításon
A Samsung a barcelonai ISE (Integrated System Europe) 2025 kiállításon…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: januárban 5,5 százalékkal haladták meg átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapi értékeket
2024. januárhoz viszonyítva az élelmiszerek ára 6,0 százalékkal nőtt, ezen…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A januári magasabb fogyasztói árszint átmeneti jelenség
Nagy Márton szerint elfogadhatatlan a magas élelmiszerinfláció, a kormány minden…
Tovább olvasom >NGM-szóvivő: január utolsó napjaiban már korrigáltak az árak
A KSH közlése szerint 2025. januárban a fogyasztói árak átlagosan…
Tovább olvasom >