A varázslat belülről hat
Nem meglepő módon az utóbbi, lassan másfél évben elképesztő tudásanyagra tettünk szert arról, mi kell az egészséges életmódhoz, és mivel tudjuk testünket-lelkünket rövid és hosszú távon megnyugtatni, vagy akár előre felkészíteni mindenféle nehéz helyzetre. E turbulens időszaknak az egyik főszereplői a vitaminok, az étrend-kiegészítők, valamint a funkcionális italok. Cikkünkben arra keressük a választ, mit jelentenek számunkra ezek a „főszereplők”, és mit tapasztalnak a kiskereskedők a fogyasztói magatartás megváltozásáról.
Szerző: Gyarmati Orsolya
2021-ben nagy valószínűséggel az élelmiszerek és az étrend-kiegészítők piacán várható a legnagyobb robbanás a szépségünkért tett erőfeszítések kapcsán, véli a Healthline Media előrejelzése. A fogyasztók rájöttek, hogy hosszú távú eredményt csak a tápanyagokban gazdag étrend és az egészséges életmód hozhat. Egyre több étrend-kiegészítőt használunk, mert tudjuk, hogy a varázslat belülről kifelé hat. Legyen az egy kanál kollagén a smoothie-ban, egy csipet kurkuma a salátán, a külső eredményekre belülről „fókuszálni” módszere egyre inkább prioritást kap.
A gumimacik, pontosabban a gumimaci alakú vitaminok is rendkívül népszerűek lettek: egy év alatt 57%-kal nőtt a fogyasztásuk globálisan. Már nemcsak a funkcionalitás fontos szempont, hanem a hozzáadott érték is, ez esetben az újfajta íz- és formavilágú gumivitaminok, legyen szó akár szépítő termékekről, energiabombákról vagy stresszoldásról. Ugyancsak új trend, hogy a fogyasztók 59%-a boldogan fizet többet egy olyan márka termékeiért, amely iránt bizalmat érez, s amelyet hihető tudományos adatok támogatnak meg tisztaságukat és hatékonyságukat illetően.
Csak egészséges legyen!
A Coca-Cola HBC Magyarország szerint a funkcionális vizek és a növényi alapú italok a kategória fő növekedési motorjai – az emberek az aktuális tevékenységeikhez és élethelyzetükhöz leginkább illő italt választják. A vásárlók preferálják az egészséges percepcióval, kiegészítő előnyökkel bíró termékkategóriákat és szegmenseket.
– Egyre nő azon vásárlók aránya, akik a tej helyett vagy mellett választják az olyan növényi alapú italokat, mint például az AdeZ, és hajlandóak erre a kategóriára többet is költeni. Ugyancsak megfigyelhető, hogy növekszik azon élethelyzetek köre is, amelyek során a fogyasztóknak többre van szükségük a normál hidratálásnál. A hozzáadott ásványi anyagokat és vitaminokat tartalmazó italok, például az Aquarius egyre népszerűbbek a fogyasztók körében, miközben az általunk forgalmazott Powerade azonnali vagy gyors hidratálást és a szervezet által elveszített nátrium visszapótlását biztosítja – mondja Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketing-üzemeltetési vezetője.
A cég a funkcionális vizek szegmensében 2020 tavasza óta az Aquarius márkával képviselteti magát, amely jelenleg egy cinkkel és egy magnéziummal dúsított változatban kapható. Fogyasztásuk segít a napi stressz csökkentésében és a koncentráció fenntartásában.
– 2021-ben Magyarországon debütál az AdeZ innovatív papírpalack, melyet a The Coca-Cola Company és a dán Paboco startup fejlesztett ki. A végső cél olyan palack létrehozása, amely bélésében sem tartalmaz műanyagot és teljes mértékben újrafeldolgozható. 2021 nyarán Kifli.hu-val kötött partnerség révén közel 2000 hazai vásárlónk találkozhat az újfajta csomagolási megoldással – teszi hozzá Palkó András.
Mi a jó nekünk?
A dm-nél a termékfejlesztések kevésbé kerültek előtérbe a korábbi évekhez képest, mivel a gyártók többsége a vitaminok iránti megnövekedett keresletet igyekezett erőn felül kielégíteni. Valamelyest a C- és D-vitamint tartalmazó készítmények tárháza szélesedett.
– Az elmúlt egy évben drasztikus növekedés volt tapasztalható a vitaminok terén, melynek nagy részét a koronavírustól való félelem generálta. Ettől függetlenül úgy gondoljuk, hogy ennek köszönhetően a vásárlók sokkal tudatosabbak lettek ezen a területen, s ez a trend a járvány után is megmarad, ami magasabb vásárlószámot generál – mutat rá Zabán Ferenc szortimentmenedzser.
A dm idei évében az immunerősítők szerepe továbbra is a legfontosabb marad, ezen a területen várhatóak új komplex készítmények. A gyógykategória mindig is jelentős szerepet játszott a dm életében, az edukáció mind a kollégák, mind a vásárlók felé kiemelt prioritást élvez.
– A vásárlók mind szélesebb körű tájékoztatása érdekében „Tudom, mi a jó nekem” címmel összeállítottunk egy gyógynövény-kisokost, amelyben a bemutatott 28 növény és gyógynövény mellett az ezeket tartalmazó, a dm-ben megvásárolható termékeket is feltüntetjük. A kiadvány online formában érhető el honlapunkon. A kiadvány tartalma az oldalon növényekre bontva is megtalálható négy fő kategóriában. A lapozható kiadványban található termékekre kattintva azok azonnal meg is vásárolhatóak online shopunkban – teszi hozzá Kanyó Roland marketing- és PR-menedzser.
Minden igényt kielégítenek
Továbbra is egészségtudatosnak tartja fogyasztóit a Gramex Drinks: a vásárlók tudják, melyik sporthoz milyen italt fogyasszanak.
– Van, akinek a magas ásványianyag-tartalom a fontos, másoknak a szénhidrát, vagy épp az L-carnitine mennyisége. E fogyasztói igények figyelembevételével igyekszünk évről évre megújítani portfóliónkat. Az idei év sajnos nem feltétlenül erről a kategóriáról fog szólni, új termékbevezetéseinket is lassabb ütemben tervezzük – mondja Jakab Eszter export- és marketingigazgató. A cég zászlóshajója továbbra is a Vitalade 0,7 l sportital, amely idén új, fiatalos, modern címkét kap. Ugyancsak nagyon népszerű a Vitalade XL 1 literes termékcsalád.
– Tavaly dobtuk piacra a literes kiszerelésű Vita ízesített víz termékcsaládot, amely nemcsak cukormentes, de magas ásványianyag- és vitamintartalmú is. A vizek speciális, nőknek vagy férfiaknak szükséges tápanyagot tartalmaznak. Idei terveink között szerepel a Vitalade Zéró 0,7 l-es termékcsalád bevezetése: a cukormentes, magas L-carnitine tartalmú italok segítenek a zsírt gyorsan energiává alakítani, ezáltal jobban bírjuk az edzést, kevésbé leszünk fáradékonyak – teszi hozzá Jakab Eszter. A Gramex Drinks aszeptikus csomagolási technológiája iránti igény folyamatosan nő, hiszen ennek köszönhetően a termékek nem tartalmaznak tartósítószert, ezáltal fokozzák a valódi ízélményt. A technológia a saját márkás termékek esetében is népszerű, s ez a jövő, hisz ehhez a gyártáshoz kevesebb energia szükséges, tehát a környezetet sem szennyezzük annyira – hangsúlyozza az export- és marketingigazgató.
Gyógynövényekkel az egészségért
A HELL Energy Magyarország szeret folyamatos újdonságokkal előállni, és mindig többet nyújtani a márka kedvelőinek. A cég éppen ezért új termékkategóriával, a Swiss Laboratory Kft. DeLaVie és Fizzy szénsavmentes és szénsavas vitaminitalaival bővítette kínálatát a magyar és a nemzetközi piacokon. A Swiss Laboratory italai a 104 éves svájci DIXA natúrmanufaktúra gyógynövénykivonatát tartalmazzák, melyet a legnagyobb gondossággal, kizárólag a svájci Alpokból származó gyógynövényekből állítanak elő.
– Hazánkban 3,8 millió ember játszik számítógépen, konzolon vagy mobileszközökön, közülük több mint ötszázezren tekinthetők hardcore gamereknek. Februárban elindítottuk legújabb energiaital-családunkat, a HELL Gamer Editiont. Játékokat idéző név és design, három frissítő íz új aminosavak (Acetil-L-Karnitin és L-Arginin), még több B-vitamin és 32 mg/100 ml koffeintartalom jellemzi az új termékeinket. A játékhoz most újabb három íz érkezik: az egzotikus ARCADE Tropical Bomb, a fekete cseresznyés NOVA Cherry Beam és a kókuszos PvP Coco Split. Egyszóval: gamer italok, nem csak gamereknek! – mondja Schmidt Krisztián kreatív marketingigazgató. Az új HELL Gamer energiaitalok már elérhetőek a boltok polcain. Az innováció és a folyamatos termékfejlesztés továbbra is az egyik legfontosabb szempont a vállalat életében, így az idei évben számos újításra, újdonságra számíthatnak a márka rajongói.
Karantén-súlyfelesleg ellen Turbó Diéta!
A koronavírus-járvány és a sok otthon töltött idő miatt 2020-ban olyanok is megküzdöttek a súlygyarapodással, akiknek korábban nem volt ilyen problémájuk. A Turbó Diétát forgalmazó Idealbody Kft. az első pár hét után érzékelte a keresletnövekedését a diétás turmixokra, s hosszabb távon sem tapasztaltak visszaesés, sőt 2020-at is növekedéssel tudták zárni.
– Az új weboldallal és az új csomagolással egy fiatalosabb, „foodosabb” irányba vittük a márkát, ahol az egyéni élethelyzeteknek, az egyéni problémáknak kiemelt szerep jut. Kommunikációnk fókuszába az egyéni ideálok megtalálása került, arra bátorítjuk a diétázóinkat, hogy ne a külső elvárásokkal törődjenek, hanem a saját ideális formájukat valósítsák meg. A programok kialakítását piackutatás, illetve a saját fogyasztói bázisunk visszajelzéseinek elemzése előzte meg, ebből alakítottuk ki azt a 6 perszónát, akik leggyakrabban fordulnak hozzánk – fogalmaz Handl Tamara, az Idealbody marketingigazgatója.
A cég új kommunikációs üzenetéhez illeszkedően fotópályázatot hirdetett: a Turbó Diéta termékekkel diétázókat arra kérték, mutassák meg fogyásuk történetét, meséljék el, hogy számukra mit jelent az ideális alak. A leglátványosabb fogyást elérők átalakító fotózást nyerhetnek, ahol megmutathatják a világnak új, ideális énjüket. Az értékesítés ösztönzésére több program is zajlik. Április 19. és május 30. között vásárlóik visszanyerhetik a megvásárolt Turbó Diéta termékek árát, illetve a korábbi évekhez hasonlóan idén is készülnek csak szezonálisan elérhető, limitált szériás ízzel.
Menő lett a címkeolvasás
A Szentkirályi Magyarország úgy látja, hogy a fogyasztók egyre inkább egészségtudatos alapon döntenek arról, mi kerüljön a kosarukba. Alaposabban tájékozódnak egy adott termék megvásárlása előtt, és a címkén feltüntetett összetevők elolvasását követően hozzák meg döntésüket.
– Erre a gyakorlatra ráerősítettek a járvánnyal kapcsolatos félelmek és az egészség megőrzése érdekében tett erőfeszítések. Bár a tavalyi évben átmenetileg megtorpant, mégis azt látjuk, hogy rohanó életmódunkhoz igazodva évről évre nő az úgynevezett impulz kiszerelésű termékek jelentősége, és úgy gondoljuk, hogy ebben különösen nagy szerepe lehet a funkcionális italoknak – mutat rá van der Wildt Nikolett, a Szentkirályi Magyarország marketingigazgatója.
A Magnesia RED elnevezésű ízesített természetes ásványvíz alapú italok tavaly óta érhetőek el a hazai üzletek polcain. Az aktuális trendekre reagálva idén a málna és a gránátalma ízű Magnesia RED termékeik esetében a Szentkirályi bevezeti a 0,5 literes impulz kiszerelést is.
– Hatalmas potenciál rejlik a funkcionális italokban, mert egyedülálló módon egyesítik a szénsavas üdítőital és az ásványvíz előnyeit. Egyszerre ízletesek és egészségesek, és a mai fogyasztó számára ezek az igazán fontos jellemzők. Meggyőződésünk, hogy a korlátozások enyhítésével újra megnő majd a kereslet az impulz kiszerelésű termékek iránt, és ennek köszönhetően a funkcionális italok térnyerése is minden bizonnyal folytatódni fog – teszi hozzá van der Wildt Nikolett.
Vonzó külső, értékes belső
A Viwa gyorsan reagált a tavaly tavasszal induló járványhelyzetre, hiszen azonnal piacra dobta a Viwa Coco-Fiber inulinnal és vitaminokkal „dúsított” italát. Az inulin egy prebiotikum, amely bizonyított egészségmegőrző szerepe mellett a testsúlykontrollban sem utolsó, hiszen rendkívül kevés kalóriát tartalmaz. A Coco-Fiber mellett népszerű a Viwa vitamin + Herbs termékcsaládja, amely idén elnyerte az Inno d’Or – Év Innovációja díjat, s amelynek tartósítószer- és cukormentes termékei három ízben, különböző funkcionalitástartalommal kaphatóak.
– Úgy éreztük, tovább nőttek az igények zero termékeink iránt, s egyre többen jelezték, hogy vágynának szénsavas verzióra is. Ezek a gondolatok indították el a termékfejlesztéseket, amit kiegészítettünk gyógynövények hozzáadásával, s így vált egyedivé és különlegessé a „Viwa-san” a termékcsalád. A jelenleg is nyitvatartó impulse helyeken a visszajelzéseket (is) igazolják a dinamikusan növekvő eladási számok. S idén nem ez volt az utolsó ötletünk – mondja Kaszás Attila ügyvezető.
A Viwa nyolcéves marketing- és salestevékenységének gyümölcse érezhető a mostani nehéz időszak alatt is. Immunerősítő termékeikkel cég a „gondolkodó emberek” C- és D-vitaminigényeit is tudja biztosítani. Ami pedig Kaszás Attila szerint ugyancsak fontos, hogy megérett a piac az igényes „vizuálélményt” nyújtó csomagolásba rejtett valós (80 kg súlyú felnőtt napi vitaminigényeit kielégítő) funkcionális vizek iránt. //
Magyar termék nyerte Londonban a világ legegészségesebb italainak versenyét
A 2021-es World Food Innovation Awards – Nemzetközi Élelmiszer Innovációs Díj „Legjobb egészségmegőrzést támogató ital” kategóriájában az, egy magyar start-up cég által kifejlesztett és forgalmazott activé FiberShake szerezte meg a világ legjobbjának járó elismerő díjat. A kifinomult ízvilággal bíró activé FiberShake egy adagja képes biztosítani napi rostszükségletünk harmadát. A 10 gramm rostot tartalmazó activé FiberShake fogyasztásával segít megközelíteni az egészség megőrzéséhez minimálisan szükséges napi 30 gramm rost elfogyasztását.
//
Kapcsolódó cikkeink
Late night shopping a Westend dm üzletben Regán Lilivel, Kisóval, és az adidas Vibes új illatkollekciójával
Az adidas márka legújabb illatkollekcióját a Vibes-t egy Late night…
Tovább olvasom >A magyar élelmiszeripar jövője: fenntartható innováció
A mai fogyasztó egyre tudatosabb, egészség- és környezettudatossággal közelít az…
Tovább olvasom >Nébih: fémdarabok találhatók a Coca-Cola HBC Austria GmbH által gyártott egyes üdítőitalokban
Az osztrák hatóság az EU élelmiszer- és takarmánybiztonsági riasztási rendszerén…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aprópénztől csörgő zsebek
A tavalyi évhez képest, amikor az életünk a feje tetejére…
Tovább olvasom >Van okunk óvatos optimizmusra
Hogyan alakul a magyar gazdaság a következő években? Milyen kihívásokkal…
Tovább olvasom >A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >